Skogsnyheter

Bo Lindevall - Korvtaktiken

64 inlägg 13772 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bo Lindevall - Korvtaktiken

tyke  
#425409 ÄNTLIGEN som Gert Fylking sa!!!!!!!!

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Bo Lindevall - Korvtaktiken

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425414 Sedan en sak till. Vad är det som man vill diskutera egentligen? Länken i sig, eller min personliga åsikt om det som länkas?

Särskilt i en trådstart vill jag helst ha det så otvättat som möjligt. Blir det sedan en diskussion av det, tycker jag att det kan passa bättre med mina personliga åsikter. Ty åsikter har jag...
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Bo Lindevall - Korvtaktiken

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425416 Hellre kvalite framför kvantite.

Alla har olika infallsvinklar till t.ex. en nyhet. För att främja diskussion och bidra till ökad förståelse för hur andra uppfattar t.ex. en nyhet så tycker jag det är bra att en länkning innehåller några ord för att förklara hur man tänker/känner.

Användarvisningsbild

Re: Bo Lindevall - Korvtaktiken

Fredrik Reuter  
#425420
Niking skrev:Sedan en sak till. Vad är det som man vill diskutera egentligen? Länken i sig, eller min personliga åsikt om det som länkas?
/Niklas


Det kan nog vara från fall till fall, beroende på vad länken innehåller tänker jag.
Meningen nedan blev min nedkortade version efter att ha skummat artikeln.

"Bo Lindevall skriver en fyndig krönika om att skogsägare idag är utsatta för en taktik där stat och myndighet i små etapper konfiskerar mark och minskar genom det äganderätten i stort."

Fick även vibbar till "Koka soppa på en spik"

Jag tror det går att behålla det hela någorlunda otvättat genom att sammanfatta länkens innehåll i korta ordalag (fast man får gärna skriva vad man tycker och även i längre ordalag också).

Det var synd att det blev som det blev med detta, det är som sagt tyvärr jag som genade i en kurva i samband med införandet av version 4 av skogsforum och sedan har det bara rullat på...

Avatar Fallback

Re: Bo Lindevall - Korvtaktiken

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425421 Den nyhetsbevakning Niking står för hittar i alla fall inte jag någon annanstans. Och om jag hittar artiklarna så blir det en månad senare när de större aktörerna plockat upp dem.
Kategorin heter dessutom skogsnyheter och i min värld fungerar länkning utan kommentarer utmärkt. Behövs det en begränsning av minsta antalet tecken så ser jag det som skäligt att kategorin skogsnyheter undantas.
Olika artiklar är intressant för olika personer och därför behövs ett stort utbud, minskar utbudet på grund av detta så drabbar det forumet.

Avatar Fallback

Re: Bo Lindevall - Korvtaktiken

isteskog  
#425423 Håller med Busholle! :smile: Niking gör ett bra jobb som lägger in länkar till intressanta nyheter ..... :ugeek:

Avatar Fallback

Re: Bo Lindevall - Korvtaktiken

alias  
#425425 Jag anser att det är bättre med endast länk till berörda nyheter, snarare än att man skall behöva lägga till mindre genomtänkt brödtext runtom för att kunna starta tråden.

Har sedan nyheterna i den länkade artikeln sådant innehåll att den berör läsarna av tråden så lär det garanterat bli följdkommentarer i tråden som ger uttryck för folks åsikter.

Nu skannar jag av en stor del av fackpressen för de areella näringarna, men ibland missar man något intressant och då hittar man ofta en länk till artikeln ifråga här på forumet.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Bo Lindevall - Korvtaktiken

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425426 Skall diskussionen kanske föras under ett inlägg med tydligare rubrik?

Användarvisningsbild

Re: Bo Lindevall - Korvtaktiken

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425427 Jo, alla har vi våra egna intressen och egna preferenser. Min nyhetsskanning är inte på något sätt heltäckande, även om det ändå täcker en hel del. Så det är ju fritt fram för var och en att länka sina egna nyheter.

Betänk också alternativet, som ju är ingen nyhetslänkning alls. Hur skulle det påverka skogsforum?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bo Lindevall - Korvtaktiken

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425428
Mangan skrev:Skall diskussionen kanske föras under ett inlägg med tydligare rubrik?

Tråden kan ju alltid delas. Det har ju hänt förr.

Edit: Tycker länken till Bo Lindevalls krönika är intressant nog att stå kvar under egen rubrik.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tor 22 dec 2016, 10:36, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bo Lindevall - Korvtaktiken

JörgenO  
#425429 Jag tycker reformen är bra.

En kort sammanfattning eller ett citat av t.ex. första stycket i den länkade artikeln hjälper till att ge innehåll till trådstarten. En åsikt är inte alltid nödvändig, ibland har man ju ingen.

Att få lite mer kött på benen gör ju det också enklare att besluta om man verkligen vill ge hemsidan stöd. Det är ju inte alltid man vill finnas med i klickstatistiken till t.ex. Naturskyddsföreningen, Aftonbladet, Vargfakta eller annan valfri hemsida man ogärna vill öka annonsintäkterna för.

Användarvisningsbild

Re: Bo Lindevall - Korvtaktiken

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425430 Jörgen! Vänd på resonemanget. Varför skulle Skogsforum snylta klickningar på andras arbete? Äras den som äras bör - även om den personen skulle råka framföra idiotiska synpunkter!
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Bo Lindevall - Korvtaktiken

Bosse1  
#425432 Jag tycker Niking lyfter fram stolligheterna inom allmänna administrationen,självklart retar det många inom denna koloss.Synd bara att det blir döda länkar efter ett tag tex sveaskogs Herman vs skogstyrelse Herman .Men det är väl så censuren fungerar.Många skulle nog vilja muta dej till tystnad :shock:
-GO ON Niking fram med skiten i dagsljuset.
Men bränn inte ut dej :smile:

Användarvisningsbild

Re: Bo Lindevall - Korvtaktiken

Fredrik Reuter  
#425434 Hej,
Nu får vi backa tillbaka lite tycker jag.
Det handlar inte om någon reform, ej heller att stoppa länkningen på skogsforum - det är ju det som internet bygger på!

Det handlar om att webbens praxis bygger på att text finns med i en unik länk/sida + att några få ord kan få igång en bättre diskussion. Lägg därtill att denna "regel" finns i princip överallt på webben, bara att jag tog bort den på grund av tidsbrist för två år sedan.

Vi går alltså tillbaka till något som varit tidigare, följer webbens standards och förhoppningsvis också stimulerar diskussionen.

Eller ser ni något som inte jag ser i detta?

Avatar Fallback

Re: Bo Lindevall - Korvtaktiken

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425435
JörgenO skrev:Jag tycker reformen är bra.

En kort sammanfattning eller ett citat av t.ex. första stycket i den länkade artikeln hjälper till att ge innehåll till trådstarten. En åsikt är inte alltid nödvändig, ibland har man ju ingen.

Att få lite mer kött på benen gör ju det också enklare att besluta om man verkligen vill ge hemsidan stöd. Det är ju inte alltid man vill finnas med i klickstatistiken till t.ex. Naturskyddsföreningen, Aftonbladet, Vargfakta eller annan valfri hemsida man ogärna vill öka annonsintäkterna för.

Exakt min åsikt också. Många klick olika hemsidor genererar trafik som vi kanske inte vill gynna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).