Avverkning (slutavverkning)

G1 skog som är klassad "övrig fuktskog"?

3 inlägg 2392 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

G1 skog som är klassad "övrig fuktskog"?

skogsmullenn  
#425320 Halloj!

Har en fundering kring ett skogsområde som enligt skogsstyrelsens kartprogram är klassat som övrig fuktskog.

I dagsläget står där skog som är bedömd att vara i 70 års åldern, blandat gran och tall och rubbet är G1 skog. Vad jag förstår är det lite speciellt med just skog som bedöms som övrig fuktskog då det kan krävas vissa åtgärder för att kunna bruka den, om det ens går?

Tex hänsyn att maskiner inte ska köra där såvida det inte är ordentlig tjäle för att undvika körskador, eller har någon här erfarenhet av vad detta innebär?

Det är skogsdiken på skiftet som är funktionsdugliga och transporterar vatten i dagsläget och det är inte mycket "död ved". Dessa diken är ca 60-70 år gamla. Det är god lutning på skiftet så vattnet står inte stilla heller.


Tanken var att på sikt ordna en lövskärm genom manuell huggning vintertid allteftersom och i sin tur skapa naturlig föryngring. Givetvis ska dikesrensning utföras för hand :mrgreen:

Någon som har erfarenhet av vilka möjligheter man som skogsägare över "övrig fuktskog" egentligen har? Är man baklåst direkt eller går det att bruka sådan skog?

Mvh skogsmullenn



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: G1 skog som är klassad "övrig fuktskog"?

isteskog  
#425342 Är den ingen nyckelbiotop så är det bara att gallra fram en lövskärm. Se bara till att det är tillräckligt mycket skog kvar så den inte hamnar i att du måste göra en anmälan. :smile:

Avatar Fallback

Re: G1 skog som är klassad "övrig fuktskog"?

skogsmullenn  
#425351 Tackar, det är ingen nyckelbiotop :grin:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).