Traktorer och processorer

Processor Vimek g30

208 inlägg 73366 visningar 41 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Processor Vimek g30

rikard_e  
#424177
Larsi skrev:Jag hade samma problem som du på vår G30
Jag satte 2 brickor mellan fjädern och huset och då fungerade det bra. Det var inte samma fjäderspänn i de nya fjädrarna så det centrerade inte perfekt
Efter den modifieringen funkade det bra så länge jag hade den

Tur vi har kunskap, tackar vi för :grin:

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

JohannesG  
#424180
Larsi skrev:Nu är det 20 år sedan men har för mej att det var tjocka brickor 3-4 mm och jag hade dubbla åt ena hållet och 3 åt det andra
Prova det och se om det blir bättre

Tack! :-BD Skall prova detta i nästa vecka.

Avatar Fallback

Re: Processor Vimek g30

rikard_e  
#424217
JohannesG skrev:Pappa sa nu att han skickade lamellerna till Bil & Bromsservice i Falköping AB, fast det var flera år sedan. Men du har väl förhoppningsvis redan fått tillbaka och monterat dina?

Den är inlämnad! Finns en kille runt borås som håller på sånt också!

   TS
Avatar Fallback

Re: Processor Vimek g30

Larsi  
#424657 Lägger ut några bilder på min G30 som hade mekanisk driven såg

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

JohannesG  
#424669 De satsade verkligen på att få allt mekaniskt. Enkelt på ett sätt, men många delar som kan krångla! Hur fungerar längdmätningen på den? är den något att ha?

Du har/hade alltså en senare modell. Jag har en av de allra första Vimek byggde med allt vad det innebär. Kan lägga upp bild vid tillfälle om jag kommer ihåg det, finns ju ganska ont om den varan på dessa maskiner.

Avatar Fallback

Re: Processor Vimek g30

rikard_e  
#424675 Är detta bland dom sista av modellerna som kom? Tror jag har nummer 224 .

Har det hydrauliska såget, med tanke på att traktorn bara ger 24 liter i minuter är det ingen succé att köra timmer eller större kubb då det ofta spjälkar sig.
Funkar det bra med mekaniska såget?

Din ser rätt annorlunda ut, ser modernare ut!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

JohannesG  
#425015 Nu har vår G30 fått för sig att fungera (för omväxlings skull), så jag avvaktar med att lägga brickor i kolven.

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

JohannesG  
#425568 Känns nästan som något är fel med maskinen, den har gått felfritt flera dagar nu. :grin: Brukar alltid vara något som krånglar.

Här är några bilder på min maskin. Ber om ursäkt för suddiga bilder, skyndade mig med telefonen. Har gjort ett stöd som processorn vilar mot vid vinschning för att avlasta midjan, Midjan gick av för tredje gången i våras, hoppas det håller bättre nu. De glömde nog räkna ordentligt på hållfastheten när de byggde.

Avatar Fallback

Re: Processor Vimek g30

Larsi  
#425610 Jag la ut ett inlägg i söndagskväll men det har väl hamnat i "molnet" för här på forumet är det inte
Min G30 var från 1988 eller 89 och hade nr 425 tror jag.
Jag köpte den 1991 och det var ett stort lyft jämfört med manuellhuggning.
Mekaniska sågen fungerade jättebra och det var bara när man hade stockar som var över 20-25 cm och långlängd som man behövde stödja mot marken annars var det aldrig några problem med kapsprickor.
Mätning var väl lite si och så, man var nog inom plus-minus 10 cm så jag hade en måttbandsrulle på maskinen som jag använde när jag körde timmer .Massaved hamnade inom gränsen för 3 meter. Jag satte på kroken på måttbandet i änden på trädet och matade-kvistade och tittade på måttbandet har långt jag matat fram innan jag kapade.
Skickar med en bild på hur måttbandet var fäst.
Jag har för mej att vid nr 350 så gjorde man en betydligt kraftigare midja med förstärkningsplåtar och jag hade inga problem med sprickor i maskinen.
Jag köpte en Hypro 450XL med matarkran 2005-06 och det var stor skillnad på kapacitet. Den största fördelen är kranen för vi har ju väldigt risig skog här nere i södra sverige och med kranen kan man köra betydligt fler träd på samma ställe eftersom man kan ta bort riset med kranen.

Avatar Fallback

Re: Processor Vimek g30

rikard_e  
#425672 Många bra idéer!

Fick tillbaka lamell och tryckplatta nu. Blir att slänga ihop imöra :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Processor Vimek g30

rikard_e  
#426059 Fick ihop tryckplattan och tryckgaffel, efter lite justering funkar det kanon.

Men nu har den slutat dra på matarvalsarna åt kvistningshållet. Har försökt justera och då trycktes pressgaffeln sönder på övre kopplingen. Svetsade denna och provade idag, gick sönder igen. mitt i svetsen..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

JohannesG  
#426061 Skulle gärna vilja se bild på hur det gått sönder. Inte 100 på att jag fattar.

Avatar Fallback

Re: Processor Vimek g30

rikard_e  
#426194 Övre vänstra hörne sitter den. Cylindern pressar hävarmen och hävarmens justerskruv pressar på bygeln

   TS
Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

JohannesG  
#426199 Okej, då är jag med. Tänkte först att det var hävarmen som gett sig. Du får väl göra ett nytt försök med svetsen och hoppas att det går bättre. Det skall ju hålla. Bytte du lamell bara på backen eller skickade du iväg båda?

Se till att skruven med stora brickan innanför gaffeln är åtdragen. Annars finns risk att det rör på sig där det inte skall röra på sig. Det är endast 35 och 48 på bilden som hindrar axeln från att flytta sig när det blir tryck på lamellen.
1482750236_vimek_g30_instruktionsbok.jpg

Avatar Fallback

Re: Processor Vimek g30

rikard_e  
#426214 Tack för tipset! Ska ta och kolla så den inte gått upp.

Tror jag ska se om det finns rostfritt plåt på jobbet imorgon och skärt ut en ny.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).