Ny Teknik och Elektronik

Surfplatta - att ha eller inte ha?

19 inlägg 17480 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Surfplatta - att ha eller inte ha?

traktorz  
#424496 Vad är era erfarenheter med surfplattor? Är det mest en gimmick, eller för vilket bruk tillför de nytta? Det är ju ett mellanting av en smart-telefon och en laptop-dator, där mitt användande idag mest är i dessa båda perifera delar.

Funderar ändå på att testa en surfplatta, men inte nån värsting från ex.vis. Apple. Både Apple och Windows 10 försedda plattor är dessutom dyrare än de försedda med Google Android OS. Ett sidbreddsförhållande på 4:3 är förmodligen mer användbart än 16:9. Vill kunna ansluta ett tangentbord. Skippar SIM-kort-plats.

Några krav:
• ~10"
• WUXGA (1920×1200) upplösning / min 16:9 (1920×1080)
• + Blåtand, helst v4.2
• + WiFi, helst 802.11ac
• - Mobilt Bredband behövs inte
• ∓ GPS, varför inte
• ∓ prisklass, medel

♦ BLUETOOTH MULTI-DEVICE KEYBOARD K480
http://www.logitech.com/sv-se/product/m ... 80?crid=27

♦ Galaxy Tab A 10.1" (2016) / Galaxy Tab S2 9.7" New Edition
http://www.samsung.com/se/consumer/mobi ... es/tablets



   TS
Avatar Fallback

Re: Surfplatta - att ha eller inte ha?

Simon.M  
#424497 Köp en iPad har en och är sjukt nöjd använder aldrig dator nu för tiden haft min i snart 2 år

Avatar Fallback

Re: Surfplatta - att ha eller inte ha?

opekka  
#424516 Jag växlar mellan dator, platta o telefon. Ju mer som ska skrivas, ju mer dator.

Plattan är ovärderlig. Sim-kort skulle jag inte vilja vara utan då det ger nätkontakt även utanför eget o andras tillgängliga wifi.

Apples Ipad kan kännas dyra vid inköp men sen funkar det bara. Kan kännas som att jämföra välgjorda kvalitetsverktyg med Biltema.

Gps skulle jag inte heller vilja vara utan. Gör paddan till en fullvärdig kartmaskin i bil och båt. Har f.ö monterat fäste för paddan även i traktorn.

Användarvisningsbild

Re: Surfplatta - att ha eller inte ha?

Kse  
#424521 Har en IPad mini och gillar det formatet bättre än fullstor IPad, det är ungefär halva storleken.
Nu är det mest ungarna som använder den för att spela och titta på film.
Själv kör jag telefon till 75% och stationär resten.
Jämför du tex nya Iphone7 med plattan så sitter jag hellre men telefonen.
Nu är jag sen några dagar tillbaka men Iphone4 då min 7:a försvann och jag hatar redan denna telefon. Där ser man hur fort man vänjer sig, ny teknik är ju inte bara dyrare utan oftast bättre.
1482049306_image.jpg

Gäller det verktyg som ska användas ofta så köper jag helst kvalitetsgrejer istället för Biltema.

Avatar Fallback

Re: Surfplatta - att ha eller inte ha?

snurra  
#424527 Har en, bara wifi, delar ut nätet via mobilen, billigare platta, 1 abonnemang

Användarvisningsbild

Re: Surfplatta - att ha eller inte ha?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#424529
1482050402_gt-p3110.jpg

Jag har en äldre lite smäckrare modell, den används nästan enbart
som fjärr till tv:n när jag kollar Chromecast och till det duger den bra.
Men ibland laddar jag ner protokoll och andra office-dokument som
jag har med mig på möten, iom att vi har slutat med papper i en styrelse
som jag är med i, det funkar mkt bra och det går att zooma in på kalkylark
osv så det är lättläst och bra.
Tidigare hade jag med den på resor för sociala medier, nyhetsläsning osv men
nu när telefonerna är så bra så den har fått stanna hemma.
En stor fördel med att den är liten är att den går ner i innerfickan på endel jackor
och då märker man knappt av den.
Skulle jag köpa en ny så blir det en så liten som möjligt, annars är risken att den
inte får följa med och då faller hela idén med att ha en platta.
Klarar mig med enbart wifi.

Avatar Fallback

Re: Surfplatta - att ha eller inte ha?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#424533 Har äldre stor samsung på jobbet för hantering av arbetsordrar och tid och vill inte vara utan numera.
Att skriva på föredrar jag ett riktigt tangentbord bärbar el stationär dator.
Plattan är som bäst tillatt surfa på blocket :D

Avatar Fallback

Re: Surfplatta - att ha eller inte ha?

snurra  
#424540 [quote="snurra"]Har en, bara wifi, delar ut nätet via mobilen, billigare platta, 1 abonnemang, Tab 2 fick kritik i tester, flera år gammal modell, se om du hittar en nyare som faller i smaken

Avatar Fallback

Re: Surfplatta - att ha eller inte ha?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#424551 Jag tycker det är en fördel att ha samma operativsystem på telefon som på surfplatta.

Kör äldre Samsung på båda och det funkar finnt fortfarande med lite tålamod. Plattan har ersatt datorsurfen. Men att sitta och skriva och bankärenden som kräver lite mer koncentration gör jag fortfarande på dator.

Användarvisningsbild

Re: Surfplatta - att ha eller inte ha?

Esignman  
#424628 Köp en dyr (iPad) på en gång. Du kommer inte att ångra dig. Perfekt för bankärenden, bara att läsa in OCR och belopp med kameran. Går du ut i skogen kan du ha alla kartor och skogsbruksplan med dig. Ta bilder, titta på bilder. Läsa skogsforum och kolla på tv. Över tre år sedan jag kastade ut min dator hemma, använde den aldrig :)

Användarvisningsbild

Re: Surfplatta - att ha eller inte ha?

traktorz  
#424690 Visst ger Apples prylar mindre bekymmer för användaren, ty allt (hårdvara/mjukvara om man nu längre pratar om de begreppen) hänger så bra ihop, med telefon, läsplatta, molntjänster mm.

Har sett att skogsägarföreningarna i vissa fall bjuder på en iPad, ifall man uppdrar åt dem att göra en skogsbruksplan. Så GPS och mobilt bredband behövs ju, ifall man tar med plattan ut i fält.

Är nog inte aktuellt med en reviderad skogsbruksplan för oss just nu, så kikar därför på olika alternativ till surfplatta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Surfplatta - att ha eller inte ha?

Aqualize  
#424729 Eftersom jag inte har skog så använder jag inte någon enhet för skogsrelaterat jobb.
Jag har idag stationär dator med 3 skärmar, bärbar vikbar dator (Lenovo Yoga-serien), en lite äldre Acer Androidsurfplatta och mobiltelefon.

Androidsurfplattan har jag nog slutat använda då bärbar datorn på 1,19 kg och 13,3" pekskärm ersätter den väl. Viker man runt tangentbordet får man inbyggt stöd. Mobiltelefonen används för storytel, musik etc. Saker som alltid är igång. En dator eller surfplatta tar man fram när någon uppgift ska utföras även om de även kan fungera för annat.

Surfa på forum görs via datorn för jag tenderar att skriva rätt så mycket text. Så det är inte fel att skaffa ett blåtandstangentbord till den. Har du mus (eller pekplatta på tangentbordet) får du i Android fram en musmarkör också.

Vanliga surfplattor har ju även letat sig in till lantbrukare om man använder eFarmer appen. Det är GPS till traktorn som man köper en riktigt bra GPS till men får stå för vilken surfplatta man vill ha själv. Hjälper en bonde med det, då det för nuvarande bara finns för Android och jag tror han har iPad surfplatta blev det en dedikerad surfplatta av billigare snitt bara för GPS:en i traktorn. Annars hade man mycket väl kunnat ha samma platta och få ut mer värde av den. Hur var det, tyckte jag såg någon stegmatare som man kunde få digital mätning av längden. Var det någon enhet gjord av tillverkaren eller kunde man stå för skärm (i form av surfplatta) själv? Om inte så skulle det nog kunna gjorts så.

Mobilt bredband, har de slutat med tvillingabonnemang? För ett helt separat kostar ju en del. Att dela ut internet via bluetooth (lite långsammare) eller wlan (drar mer batteri) går ju bra.


Matade in dina krav/önskemål på prisjakt och Samsung Galxy Tab A 10.1 kom fram (som du föreslog) som enda alternativ.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v ... s300109504

Avatar Fallback

Re: Surfplatta - att ha eller inte ha?

Elfving  
#424757 Personligen ser jag inget bruk för en surfplatta eftersom jag har en telefon med 6" skärm som klarar av exakt samma saker som en surfplatta - det skulle bara vara en pryl till att hålla ordning på!
Ett betydligt bättre komplement till telefonen är mitt fall en chromebook (prisvärd laptop med Google Chrome OS).
I vissa fall är det oumbärligt med tangentbord och en skärm som står upp av sig själv. Vid sidan om detta finns en klassisk PC som används ytterst sällan numera.

Användarvisningsbild

Re: Surfplatta - att ha eller inte ha?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#424759 Har en Ipad air, använder dock telefonen, stationära datorn och den bärbara datorn betydligt mer!

Ipaden används nästan enbart för att läsa pdf-dokument när man studerar...

Användarvisningsbild

Re: Surfplatta - att ha eller inte ha?

JensSkoog  
#424853 Har en Asus läsplatta som jag använder till att läsa nyheter på, men "touchskärmen" på den gillar inte
mina fingrar och det blir för mycket fel när jag ska skriva på den, så då tar jag hellre den bärbara.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).