Skogsvagn (Huggarvagnar)

ventilpakets problem moheda vagn

14 inlägg 9052 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ventilpakets problem moheda vagn

turbo2  
#422831 ]hej har bytt ventilpaket på min moheda vagn till nytt parker ventilpaket. jag får alla funktioner till att funka men när jag lägger elspaken i kranläge (neutral) så funkar kran men då lägger den tryck på kolven till drivrullarna och trycker ner dom. men om jag lägger spaken i vinsch läge så släpper den trycket på drivrullarna. vagns driften funkar perfekt när man lägger spaken fram eller bakåt. vad kan ha blivit fel? MVH oliver



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: ventilpakets problem moheda vagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422842 Har du bara bytt kranventilen och har den gamla styrventilen till driften?

Avatar Fallback

Re: ventilpakets problem moheda vagn

turbo2  
#422843 om du menar ventilpaket bak på vagn så är det inte bytt

   TS
Avatar Fallback

Re: ventilpakets problem moheda vagn

ulfgustav  
#422845 Ett hydraulschema skulle ge mera information

Avatar Fallback

Re: ventilpakets problem moheda vagn

Amatörhuggare 62  
#422850 Är det någon returolja som tar fel väg ?
Eller något mottryck, som gör dessa händelser.
Kan bli många roliga symtom ibland.
Har du fri Retur från Parkerventilen

Avatar Fallback

Re: ventilpakets problem moheda vagn

turbo2  
#424368 Hejsan igen hittade felet men som alltid uppstår nya problem. Felet var att det blev tryck i returslangen. Så pratade men en som menade på att det var bättre att koppla tryck slangen direkt till ventilpaket på traktorn. Provade detta med men när jag sätter ditt matar slangen till ventilpaketet på vagnen så blir det inget tryck till ventilpaket till kranen men vagnsdriften funkar. Och tar jag och Sätter till back pluggen på ventilpaket så ventilpaket back på vagnen blir från kopplat så funkar kran perfekt. Så varför försvinner trycket?

   TS
Avatar Fallback

Re: ventilpakets problem moheda vagn

valtra121A  
#424452 Kan det vara så att det nya ventilpaketet är "konfigurerat" för LS? Kan vara fel ventiler i det eller pluggar som inte sitter där de borde?

Avatar Fallback

Re: ventilpakets problem moheda vagn

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#424513 Om du håller på och kopplar om på vinst och förlust så kommer något dyrt gå sönder och inte ens Moheda kommer reda ut hur det var kopplat från början. Avbryt - rita upp hur saker satt ihop från början och lägg upp skissen. Plåta gärna den gamla ventilen med vad som var anslutet var.

Gamla systemet verkar vara rundpumpning då jag tror mig skåda en Ronzio kugghjulspump.

MVH
Morgan

Avatar Fallback

Re: ventilpakets problem moheda vagn

Amatörhuggare 62  
#424558 Kan bli otäckt dyrt !
Å koppla fel

Avatar Fallback

Re: ventilpakets problem moheda vagn

ulfgustav  
#424636 Hej hydraul schema eller rita uppkopplingen samt ´beskrivningen på det nya paketet, fråga Varför bytte du paket???
Det är riktigt vanskligt att laborera med inkopplingen, vanligtvis så skall riktningsventiler ha sk "friretur" de tål inte höga tryck på retursidan så ta det lugnt laborera inte utan återkom med info här på forumet finns det säkert de som kan ge dig hjälp

Avatar Fallback

Re: ventilpakets problem moheda vagn

mikael_s  
#424645 Ja det kan bli dyrt att koppla fel kan jag intyga, även om detta blir lite OT. Jag skulle köpa en Moheda huggarvagn av Lantmännen en gång. Ville bara provköra först så gjorde upp med säljaren att komma nästa dag. Tog ledigt en halvdag och körde de 15 milen men när jag kom dit var säljaren inte där och ingen traktor var kopplad till kärran som avtalat. Men en annan säljare ordnade fram en traktor som en mek kopplade in. Tyvärr drog han spaken åt fel håll med effekten att trycket byggdes upp i returen tills det small utav bara tusan och oljan sprutade som en fontän från ventilpaketet. "Du kan nog inte provköra idag". Så jag fick sätta mig i bilen och köra de 15 milen tillbaka. Veckan efter ringde jag till den första säljaren och undrade om de hade reparerat vad de förstört så jag kunde göra ett nytt försök att prova vagnen. "Jo, fast nu har vi lagt så mycket pengar på den att vi tyvärr inte kan sälja till det gamla priset". Det blev ingen affär då och blir nog ingen affär för mig där i framtiden heller.
Senast redigerad av mikael_s sön 18 dec 2016, 19:53, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: ventilpakets problem moheda vagn

Amatörhuggare 62  
#424650 Det var ingen rolig historia !
Och tagit ledigt, och kört en massa mil.
Då blir man inte glad !

Jag tror säljarna behövde gå kurs i hur maskiner fungerar.
För sälja är dom bra på.
Men tekniken är si sådär.

Är min erfarenhet i alla fall

Avatar Fallback

Re: ventilpakets problem moheda vagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#424653 Det är Därför returen ska till FRI retur inte i den andra porten i en ventil!

Avatar Fallback

Re: ventilpakets problem moheda vagn

mikael_s  
#424714
Amatörhuggare 62 skrev:Det var ingen rolig historia !
Och tagit ledigt, och kört en massa mil.
Då blir man inte glad !

Jag tror säljarna behövde gå kurs i hur maskiner fungerar.
För sälja är dom bra på.
Men tekniken är si sådär.

Är min erfarenhet i alla fall

Fast i detta fallet var det meken som tabbade sig. Inte för jag tror det hade varit bättre om säljaren kopplade...

gnisten83 skrev:Det är Därför returen ska till FRI retur inte i den andra porten i en ventil!

Ja det skulle man ju trott att de hade koll på.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).