Skotare

Dieselavgaser, nya eländig lukt!

7 inlägg 5939 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dieselavgaser, nya eländig lukt!

bgl  
#424343 Monterade kedjor på en skotare idag, stod mellan 2 byggnader vindstilla och tung, fuktig luft. Avgaserna från traktorn slog ner och luktade illa. Trodde först att något var fel på motorn men efter att ha startat en annan traktor med diesel från samma leverans blev det tydligt, det var bränslet som vållade lukten. När jag kom in var det bara att klä av sig snabbt och lägga i tvättmaskinen+ heldusch!
Jag kan inte beskriva lukten på annat sätt än unket,surt. Den slog fast i kläderna direkt och jag får se/lukta i morgon om lukten även finns i hytten. Är det nån annan som märkt något liknande?



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Dieselavgaser, nya eländig lukt!

swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#424372 Har den partikelfilter? Kan lukta skunk när den regenererar!

Avatar Fallback

Re: Dieselavgaser, nya eländig lukt!

bgl  
#424375 Nej, det är gamla hederliga maskiner från 2002 resp 1999. Jag misstänker att det är nån miljövänlig dieselersättning som har svårt att brinna upp i äldre dieselmotorer vid låg belastning. Jag var lite på tårna när lukten kom, en bekant hade, när det var en köldknäpp för några veckor sen, åkt bakom en äldre tippbil i en långsam bilkö och beskrev efteråt en ny och konstig lukt. Hans beskrivning passar in på den här lukten.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselavgaser, nya eländig lukt!

Robertberg  
#424493 Kan det ha varit Hvo? Gamla självdöa kor brukar lukta lite lustigt.. :???:

Användarvisningsbild

Re: Dieselavgaser, nya eländig lukt!

Kse  
#424495 Var har du tankat?

Avatar Fallback

Re: Dieselavgaser, nya eländig lukt!

bgl  
#424507 Tankar hos "K--ringen" (Circle K).

   TS
Avatar Fallback

Dieselavgaser, nya eländig lukt!

Carlfritidshuggare  
#424554 Preems Svanen-märkta diesel tycker jag luktar, hur ska jag uttrycka det, härsket när jag tankar? Inte den "oljiga" lukten.

Nu vet jag inte om det påverkar själva avgaserna nämnvärt. Och dessutom är väl Cirkle K en annan soppa.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).