Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Billiga elverk

35 inlägg 50265 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Billiga elverk

totte  
#42437 Som Niking säger ovan, billiga verk levererar fyrkantvåg, och jag skulle tro att de motorer som kallas asynkronmotorer inte funkar OK med det, dom är byggda för den jämnt varierande sinusvågen i nätströmmen. Enfas asynkronmotorer har du typiskt i t ex pelarborrmaskiner och andra stationära grejor för enfasström, tvättmaskiner och sånt också. Niking kanske vet mer om det, verkar väl underrättad på den här fronten.

Däremot seriemotorer som det är i de flesta handmaskiner är helt okänsliga för strömmens vågform, de fungerar t o m på likström. Men om du har ett bättre elverk som levererar korrekt sinusvågform så skall vilken motor som helst fungera.

En sak Niking, du menar väl parallellkoppla, seriekopplar du så får du ju dubbla spänningen?

Användarvisningsbild

Re: Kolla specen

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42446
Niking skrev:2 Strömkurvans utseende. Ur våra 220 V elutag kommer perfekta sinusvågor. De flesta elverk levereras dock fyrkantsvågor. Vanliga arbetsmakinger (borrmaskiner, vinkelslipar och dyligt) brukar klara fyrkantsvågor utan större problem, men en del känsliga mätinstrument m.m. kan förstöras utav fyrkantsvågor. Det finns dock dyra men fina elverk som levererar perfekta sinuskurvor, t.ex. Hondas fina EU-serie. Genom att denna serien levererar sinusvågor, är det möjligt att seriekoppla två elverk för att få öka effekten (märkeffekten adderas). Denna seriekoppling kan du glömma med elverk som levererar vanlig fyrkantvåg. Vill du ha större kraft ur ett fyrkantslevererande elverk får du vackert köpa ett större elverk.
/Niklas


Tänk på att ett det skiljer ganska mycket i toppspänning på ett verk som levererar fyrkantvåg och ett som levererar sinusvåg. För apparater som drar lite ström och likriktar spänningen får man bara 230 Volt med fyrkantvåg istället för 230*1,4 = 322 Volt efter likriktning och filtrering. detta gör antagligen att vissa apparater slutar att fungera med fyrkantvåg.

Avatar Fallback

Re: Billiga elverk

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42461 Köpte ett på verktygsboden.se för 1995:-
Har bara provstartat det men tyst går den i alla fall.
Med följande spec.

Ett stryktåligt elverk med 6,5 hk toppventils bensinmotor.
Max effekt 2800watt
Kontinuerlig effekt 2400 watt (samma som ett 10 amp. vägg uttag).
2 st 230volt eluttag
1 st 12volt eluttag 8 amp för laddning av batterier eller liknande
Tankvolym 15 liter
Driftstid ca 11 - 20 timmar
Oljekapacitet 0,6liter
Ljudnivå 81 db vid 7m
Blyfri bensin
Mått L 62cm B 46cm H 56cm
Vikt 46,5 kg

Användarvisningsbild

Re: Billiga elverk

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42462
totte skrev:Som Niking säger ovan, billiga verk levererar fyrkantvåg, och jag skulle tro att de motorer som kallas asynkronmotorer inte funkar OK med det, dom är byggda för den jämnt varierande sinusvågen i nätströmmen. Enfas asynkronmotorer har du typiskt i t ex pelarborrmaskiner och andra stationära grejor för enfasström, tvättmaskiner och sånt också. Niking kanske vet mer om det, verkar väl underrättad på den här fronten.

Däremot seriemotorer som det är i de flesta handmaskiner är helt okänsliga för strömmens vågform, de fungerar t o m på likström. Men om du har ett bättre elverk som levererar korrekt sinusvågform så skall vilken motor som helst fungera.

En sak Niking, du menar väl parallellkoppla, seriekopplar du så får du ju dubbla spänningen?


Jo jag menar nog parallellkoppla... vilket görs med en specialsladd från Honda på deras EU-serie.

När jag köpte mitt elverk för 3-4 år sedan, tog jag reda på en del fakta innan jag slog till. Annars är jag nog bättre insatt i likström än växelström, fast inte lika insatt som i vattenströmmar...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Kolla specen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42464
th skrev:
Niking skrev:2 Strömkurvans utseende. Ur våra 220 V elutag kommer perfekta sinusvågor. De flesta elverk levereras dock fyrkantsvågor. Vanliga arbetsmakinger (borrmaskiner, vinkelslipar och dyligt) brukar klara fyrkantsvågor utan större problem, men en del känsliga mätinstrument m.m. kan förstöras utav fyrkantsvågor. Det finns dock dyra men fina elverk som levererar perfekta sinuskurvor, t.ex. Hondas fina EU-serie. Genom att denna serien levererar sinusvågor, är det möjligt att seriekoppla två elverk för att få öka effekten (märkeffekten adderas). Denna seriekoppling kan du glömma med elverk som levererar vanlig fyrkantvåg. Vill du ha större kraft ur ett fyrkantslevererande elverk får du vackert köpa ett större elverk.
/Niklas


Tänk på att ett det skiljer ganska mycket i toppspänning på ett verk som levererar fyrkantvåg och ett som levererar sinusvåg. För apparater som drar lite ström och likriktar spänningen får man bara 230 Volt med fyrkantvåg istället för 230*1,4 = 322 Volt efter likriktning och filtrering. detta gör antagligen att vissa apparater slutar att fungera med fyrkantvåg.


Kan ju också nämna att billiga inverters (växelriktare) ger också fyrkantsvåg, medan dyra inverters ger äkta sinusvåg. Sinusvåginverters kostar dock ca 3 gånger så mycket som en motsvarande fyrkantsinverter med samma effekt, enligt Svebry http://www.svebry.se/
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Billiga elverk

totte  
#42467 Så att denna intressanta diskussion utmynnar då i följande: Om man bara behöver ett verk för små enkla behov för att t ex köra en värmare, ett litet element eller strålkastare och kanske borrmaskin eller vinkelslip så går det rätt bra att köpa ett billigt på Jula eller liknande. Viktigt är också det Niklas sa att många billiga verk inte tål att vara ute i ruskväder, man bör då fundera på om man behöver ett litet väderskydd. Där handlar det nämligen också om säkerhet.

Om man har behov att köra mera och under hårdare förhållanden och behöver kunna driva vad som helst så behövs det dyrare grejor som tål väder och vind och som levererar "äkta" nätström, dvs sinusvåg.

Det är som vanligt: Lågt pris - hobbykvalitet, högt pris - proffsgrejor, behoven måste avgöra vad man behöver.

Användarvisningsbild

Re: Billiga elverk

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42562 En utmärkt sammanfattning av tråden, Totte. :-bd
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Billiga elverk

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42564 hej!
det var många och givande inlägg! :-bd en fråga som nu kommit under resans gång är, går det att köra en enfasmotor med kondensator på dom billiga elverken? vad kan hända? börjar det ryka då eller går helt enkelt inte en sådan motor? eller går dom normalt för att efter ett tag gå sönder för att dom far illa av fyrkantsvågen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Billiga elverk

totte  
#42578 Exakt vad som händer vet jag inte, men det är just dom med kondensator som inte går att köra. Jag skulle misstänka att kondingen går åt pipan eller i varje fall inte gör sin tjänst. Dess funktion är att skapa en förskjutning av strömmens vågform som i sin tur gör att motorn går åt ett bestämt håll. En enfas elmotor är lite som en encylindrig motor, den har dödpunkter, där den kan bli stående och bara fladdra utan att kunna bestämma sig för vart den skall. Det fixar kondensatorn lite som att ställa tändningen på en motor. Inte exakta liknelser men lite åt det hållet.

I vilket fall är det risk att bränna motorn om det inte funkar rätt för en elmotor som står stilla med ström på omvandlar det mesta av strömmen som går genom till värme.

Avatar Fallback

Re: Billiga elverk

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42608 Hej! Har forskat lite i det här angående billiga elverk och fyrkantsvåg resp. sinusvåg. ringde till en firma här på orten som servar och säljer både generatorer och motorer samt även lindar om dessa bland annat till dom större industrierna här på orten. han sa att dom ger alltid sinus våg, det var svårare att få en fyrkantsvåg ur ett elverk= dyrare krävs mera elektronik. Jag frågade då vad som skillde mellan dom dyra och billiga elverken på marknaden och han svarade då att det främst var kvaliten på grejorna som skillde samt att det nästan alltid var omöjligt att få fram reservdelar till dom billiga elverken, så när dessa går sönder så var det ofta slänga och köpa nytt som gällde.

   TS
Avatar Fallback

Re: Billiga elverk

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42678 Jag har ett billigt kina-elverk. Dieseldrivet och ca 4,5 kVa. Har inte använt det egentligen, bara testkört litegrann.

Har räknat med att jag skall kunna köra, bl.a., cirkulationspumpen till värmen på detta. Antar att den går på enfas men tror inte den har någon kondensator - finns i alla fall ingen synlig. Kan det bli problem? Kan pumpen gå sönder?

Batteriladdning med 12 voltsuttaget har nämnts. Innebär det att man kan koppla 12 voltsuttaget från elverket direkt mot ett batteri?

Användarvisningsbild

Re: Billiga elverk

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42679
mixter1 skrev:Hej! Har forskat lite i det här angående billiga elverk och fyrkantsvåg resp. sinusvåg. ringde till en firma här på orten som servar och säljer både generatorer och motorer samt även lindar om dessa bland annat till dom större industrierna här på orten. han sa att dom ger alltid sinus våg, det var svårare att få en fyrkantsvåg ur ett elverk= dyrare krävs mera elektronik. Jag frågade då vad som skillde mellan dom dyra och billiga elverken på marknaden och han svarade då att det främst var kvaliten på grejorna som skillde samt att det nästan alltid var omöjligt att få fram reservdelar till dom billiga elverken, så när dessa går sönder så var det ofta slänga och köpa nytt som gällde.


Hurvida det är sinusvåg eller fyrkantsvåg på billiga elverk går ju enkelt att testa med en oscilator. Tyvärr kostar ju en oscilator en rejäl slant, men det går kanske att låna en.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Billiga elverk

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42680
Ernst skrev:Batteriladdning med 12 voltsuttaget har nämnts. Innebär det att man kan koppla 12 voltsuttaget från elverket direkt mot ett batteri?


Ja, om det är ett 12 V bilbatteri eller dylikt. På min Honda EU20i fordras dock en specialkabel för att kunna ladda ett bilbatteri. Specialkabeln får då köpas separat.

Enligt manualens varningstext så måste bilens polklämmor kopplas loss från batteriet och laddningskabeln måste tas bort innan bilen får startas efter laddning. Vidare ska laddningskabeln först kopplas till elverket och sedan till bilbatteriet. Frånkoppling sker då i omvänd orning (batterierna först och sedan elverket).
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Billiga elverk

Lex Luthor  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42700 Bara för att komplettera det som Niking skrev om sinusvåg kontra fyrkantsvåg. Det kan även vara problem med att köra datorer och annan mer "avancerad" elektronik med fyrkantsvåg.

Användarvisningsbild

Re: Billiga elverk

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42712 Kan tillägga har kört både tv, digitalbox, stationära datorn, 2hk kompressor mm på mitt billiga Jula elverk. inga problem alls!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).