Föryngring

Harv eller Högläggare

14 inlägg 6441 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Harv eller Högläggare

bracke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42295 Vad föredrar ni för mb metod jag kör bara harv men skulle vilja prova högläggare lite mindre markpåverkan
men harven verkar komma starkt norrut också



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Harv eller Högläggare

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42436 Plöjning tycker jag är bäst. Näst bäst är harv.

Avatar Fallback

Re: Harv eller Högläggare

flisshejk  
#42452 Bracke skrev vad föredrar ni för mb metod. Viken metod som är att föredra beror iförstahand vilken typ av mark det är frågan om, har du tallmark så är harvning ett mycket bra alternativ, har du marker för gran och i områden där det är risk för frost så är högläggning med grävmaskin egentligen det allra bästa. sådana marker kan ju också behöva skyddsdikas och det gör man samtidigt när maskinen är där, men lyssna inta på jasi, släpp för allt ivärlden inte in en hyggesplog på dina marker då kommer du knappast att kunna gå över hygget på många år.

Avatar Fallback

Re: Harv eller Högläggare

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42474
flisshejk skrev:Bracke skrev vad föredrar ni för mb metod. Viken metod som är att föredra beror iförstahand vilken typ av mark det är frågan om, har du tallmark så är harvning ett mycket bra alternativ, har du marker för gran och i områden där det är risk för frost så är högläggning med grävmaskin egentligen det allra bästa. sådana marker kan ju också behöva skyddsdikas och det gör man samtidigt när maskinen är där, men lyssna inta på jasi, släpp för allt ivärlden inte in en hyggesplog på dina marker då kommer du knappast att kunna gå över hygget på många år.


Jag håller med om att det blir svårare att gå i skogen men det växer mycket bättre med plöjning på mina marker.

Användarvisningsbild

Re: Harv eller Högläggare

Skogshuggarn  
#42929 När såg du ett hygge "plöjas" sist runt dina domäner, flisshejk?,,,,, och hurpass vanligt är det i södra Sverige?.

Avatar Fallback

Re: Harv eller Högläggare

flisshejk  
#42939 Skogshuggarn skrev när såg du ett hygge plöjas sist runt dina domäner. Tack och lov är det ganska många år sedan men minnet av hur det såg ut sitter fortfarande på näthinnan, de ända fördelarna med en hyggesplöjning var att det var att man kunde gå rak och plocka hallon i övrigt var det rent bedrövligt.

Användarvisningsbild

Re: Harv eller Högläggare

Skogshuggarn  
#43050
flisshejk skrev:Skogshuggarn skrev när såg du ett hygge plöjas sist runt dina domäner. Tack och lov är det ganska många år sedan men minnet av hur det såg ut sitter fortfarande på näthinnan, de ända fördelarna med en hyggesplöjning var att det var att man kunde gå rak och plocka hallon i övrigt var det rent bedrövligt.


Fick grubbla till ordentligt, men det var nog i slutet på 80 talet som jag såg denna form av
MB sist, och då på större arealer bolagsskog.
Man kan utan omsvep säga,,,, att det åtminstonde inte är utfört med tanke på att
"förhöja rekreationsvärdena" på markerna eller underlätta framtida samt manuellt utfört skogsvårdsarbete.

Skulle isf vara för hallonplockningen då,,,,,,

Användarvisningsbild

Re: Harv eller Högläggare

Lill Junior  
#43462 Kan med 99 % säkerhet säga att hyggesplöjning är förbjuden idag....

Avatar Fallback

Re: Harv eller Högläggare

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43724
Lill Junior skrev:Kan med 99 % säkerhet säga att hyggesplöjning är förbjuden idag....


Då vill jag använda den kvarvarande %-en för tillväxten blir bra på plöjd mark.

Användarvisningsbild

Re: Harv eller Högläggare

Skogshuggarn  
#43767 Man ser ju hurpass bra skogen kan växa på skogsdikade slänter, så att fördömma hyggesplöjning helt kan säkert diskuteras vidare,,,,,
Däremot så förhöjer det, som sagt, varken "rekreationsvärdet" på marken eller ungskogsskötsel mm, när man måste klättra upp och ner i "tiltorna". :???: :((

Avatar Fallback

Re: Harv eller Högläggare

stihl  
#53508 Plöjning jag trodde det var nedlagt för länge sen[quote="Jasi"]Plöjning tycker jag är bäst. Näst bäst är harv.[/quote]

Avatar Fallback

Re: Harv eller Högläggare

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53670 Vad för typ av "plog" kör man med ute på ett hygge? :P

Avatar Fallback

Re: Harv eller Högläggare

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53725 A---- ----A Ungefär så här blir profilen på fåran. V djupet cirka 20 cm och det streckade in mot A cirka 50 cm, A 30 cm hög
V

Brukar dras av bandtraktor, fungerar kanonbra på humusrika marker i Härjedalen.

Användarvisningsbild

Re: Harv eller Högläggare

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53730 är helt klart mer positiv till harv, finns för det mesta fler bättre planteringspunkter. på vissa fina tallhedar har jag däremot inget emot högläggare, men direkt det börjar bli lite sämre terräng är högläggaren inte särskilt effektiv.... Dessutom anser jag det är lättare med att få ut ett mer exakt plantantal då man planterar på harvade hyggen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).