ATV och UTV i skogen

VIKTIG INFO FÖR DIG MED EN REGISTRERAD ATV / MC

44 inlägg 43673 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

VIKTIG INFO FÖR DIG MED EN REGISTRERAD ATV / MC

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#424335 Fick detta från ATV Huset.

VIKTIG INFO FÖR DIG MED EN REGISTRERAD ATV / MC

EURO 4 - Nya regler för ATV och MC

Nuvarande EURO-regler uppdateras vid årsskiftet till nya EURO4-regler. Det innebär att motorcyklar och fyrhjulingar (ej mopeder) som inte är tagna i trafik innan årsskiftet EJ kommer att kunna tas i trafik efter 2016-12-31.

Detta betyder att om du äger en ATV eller MC som aldrig varit satt i trafik kommer denna aldrig att kunna sättas i trafik efter 2016-12-31. Det räcker med att fordonet varit i trafik 1 gång/dag - missas detta kan alltså fordonet aldrig tas i trafik framöver!
Äger du t.e.x en Vägregistrerad ATV som aldrig varit satt i trafik och du inte sätter denna i trafik innan årsskiftet kommer den aldrig kunna användas för vägkörning och du riskerar ett avsevärt mindre andrahandsvärde!

Vad behöver du göra? Har du ett registrerat fordon (ATV eller MC) - Kontrollera att fordonet är påställt, om inte, ställ på det. Det räcker med att fordonet har varit påställt 1 dag, därefter kan du ställa av det igen.

Du kollar enklast om ditt fordon är påställt på transportstyrelsen: http://www.transportstyrelsen.se / 0771-14 15 16


Kollade snabbt på Transportstyrelsens hemsida man hittar ingen info. Konstigt att man inte har hör något om det tidigare. Lite sent ny att komma med sån här info om man inte har reggat fyrhjuligen. Min första tanke var aprilskämt men dit är det ett tag kvar. Man är skeptisk och misstänksam när man får mail av denna typ. Har det varit seriöst så skulle det ha stått mer info i mailet. Nu är det bara div erbjudanden inför julen längre ner i mailet.

Länk till nyhetsbrevet
http://us4.campaign-archive1.com/?u=e73 ... d082ca3597



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: VIKTIG INFO FÖR DIG MED EN REGISTRERAD ATV / MC

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#424345 Länk till direktivet
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 3A240305_1

Avatar Fallback

Re: VIKTIG INFO FÖR DIG MED EN REGISTRERAD ATV / MC

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#424347 Det luddigt det här. Så nu går det inte att regga in en äldre motorcykel som stått i en lada sen 60 talet? Har den gamla registreringen försvunnit så tolkar jag det som att det är omöjligt. Står inte från vilket år det gäller. Desto fortare vi kan lämna EU desto bättre. Vi behöver inga paragrafryttare som ska styra över vårat land.

   TS
Avatar Fallback

Re: VIKTIG INFO FÖR DIG MED EN REGISTRERAD ATV / MC

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#424351 Som jag tolkar det så räcker det att ett fordon varit inreggat innan 31/12-16.
Om det sedan varit avställt i 20år har ingen betydelse.
Nyregistrering kan nog bli svårt?

Avatar Fallback

Re: VIKTIG INFO FÖR DIG MED EN REGISTRERAD ATV / MC

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#424358 Undrar hur det blir med fordon som importerats privat? Dom har ingen registrering. Nu tror jag inte att det är många men det finns säkert. Detta har inte fått någon större uppmärksamhet i media.

Enligt ATV huset så bör man ställa på en dag och sen ställa av det. Förstår inte varför om det en gång är eller har varit registrerat så ska det inte behövas. Som sagt väldigt luddigt.
Vad behöver du göra? Har du ett registrerat fordon (ATV eller MC) - Kontrollera att fordonet är påställt, om inte, ställ på det. Det räcker med att fordonet har varit påställt 1 dag, därefter kan du ställa av det igen.

   TS
Avatar Fallback

Re: VIKTIG INFO FÖR DIG MED EN REGISTRERAD ATV / MC

Amatörhuggare 62  
#424384 Dessa byråkrater !!!!

Användarvisningsbild

Re: VIKTIG INFO FÖR DIG MED EN REGISTRERAD ATV / MC

MrStraightpull  
#424395 EUSSR - fucked up beyond repair!

Avatar Fallback

Re: VIKTIG INFO FÖR DIG MED EN REGISTRERAD ATV / MC

åberg  
#424770 Regelverk om allt möjligt ändras ju vartefter, att utvecklingen går framåt är inget att vara upprörd för. Ibland blir det dock en del som tycker sig komma i kläm. Men vilka är det som kommer i kläm här, är det den som har köpt en ny mc-registrerad fyrhjuling men inte ställt på den? Och firman som sålde den har inte heller ställt på den? Dvs de som ännu inte har kört sin mc-registrerade fyrhjuling lagligt i trafik? I såna fall borde det vara försvinnande få som är berörda?

Avatar Fallback

Re: VIKTIG INFO FÖR DIG MED EN REGISTRERAD ATV / MC

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#424824 Största felet som begåtts är den totala avsaknaden av informationen. Hur skulle folket resonera om man får veta att du har 10 dagar på dig att besiktiga din bil om den ska vara med i något register nästa år, sen spelar det ingen roll om du besiktigade den i fjol? Jag vet inte vilket problem EU har men detta kommer inte att lösa dom. Finns det 4-hjuligar som inte går att besiktiga efter nyår så kommer dom i alla fall att användas på allmän väg. Så vad har EU då vunnit på detta? Tydligen så handlar detta mest om att kunna fylla ut arbetstiden hos vissa EU tjänstemän med oväsentligheter, istället för att vara rakryggad och sträcka upp sin hand och säga, jag behöver inte mer än en halvtid för att göra mina uppgifter. 😡

   TS
Avatar Fallback

Re: VIKTIG INFO FÖR DIG MED EN REGISTRERAD ATV / MC

tallen100  
#424833
åberg skrev:Regelverk om allt möjligt ändras ju vartefter, att utvecklingen går framåt är inget att vara upprörd för. Ibland blir det dock en del som tycker sig komma i kläm. Men vilka är det som kommer i kläm här, är det den som har köpt en ny mc-registrerad fyrhjuling men inte ställt på den? Och firman som sålde den har inte heller ställt på den? Dvs de som ännu inte har kört sin mc-registrerade fyrhjuling lagligt i trafik? I såna fall borde det vara försvinnande få som är berörda?

Jojo utvecklingen går framåt, men det skulle vara himla bra om något blev till det bättre någon gång.
Tycker det börjar räcka med byråkrati.

Avatar Fallback

Re: VIKTIG INFO FÖR DIG MED EN REGISTRERAD ATV / MC

åberg  
#425285
T24X4 skrev:Största felet som begåtts är den totala avsaknaden av informationen.


Sen hösten 2014 har tillverkarna haft möjlighet att söka typgodkännanden enligt de nya kraven på motorcyklar som kommer träda i kraft vid årsskiftet som jag förstår det. Så det är inte nåt som varit hemligt fram till nyss eller så, ingen "total avsaknad av information" utan snarare att den kommer för sent fram till slutanvändaren.

På vem ska man lägga ansvaret för att informera dig som kund då? Inte vet jag, men det vore väl behändigt om nån branschorganisation kunde sprida den kunskapen. Kanske att återförsäljare kunde säga några stavelser om det och skicka med en lapp kanske? Som en del av god service till kunderna. I god tid innan skiftet. För om det inte gjorts nåt förrän nu är det för sent för att alla berörda ska nås, fatta och reagera.

Har det inte gått fram till eventuella drabbade kunder tidigare kan man tycka att återförsäljarna har nåt att fundera på fram till 2020 när det är dags nästa gång.

Avatar Fallback

Re: VIKTIG INFO FÖR DIG MED EN REGISTRERAD ATV / MC

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425334 Det är staten som i grunden är ansvarig för att informationen kommer fram till alla. Det är inte vi gräsrötter som varit i Bryssel och förhandlat om något som vi inte vill ha. Vi har oftast ingen aning om vad som pågår i EU i det fördolda. I slutändan så är det regering som bär det största ansvaret att informationen inte har kommit fram till oss längst ner i hierarkin.

En liknade händelse var regeringens förbjudande av EPA-traktorer mars 1975 för att ersättas med A-traktor regler. Jag garanterar att folket fick veta vad som skulle hände mer än 10 dagar före beslutet 1975. Då fick dom hela 5 år på sig till 1980 att uppge regnummer om man ville fortsätta använda fordonet. Då var vi inte med i ett stelbent och byråkratiskt EU utan vi klarade oss själv.

   TS
Avatar Fallback

Re: VIKTIG INFO FÖR DIG MED EN REGISTRERAD ATV / MC

åberg  
#425480
T24X4 skrev:Det är staten som i grunden är ansvarig för att informationen kommer fram till alla.


Hur föreslår du att staten ska föra fram all information till alla?

Avatar Fallback

Re: VIKTIG INFO FÖR DIG MED EN REGISTRERAD ATV / MC

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425508 Det är upp till staten att lösa för det är inte mitt problem.

   TS
Avatar Fallback

Re: VIKTIG INFO FÖR DIG MED EN REGISTRERAD ATV / MC

åberg  
#426815 Men att säga "det är nån annans problem", betyder inte det att man liksom avsäger sig rätten att vara upprörd över problemet?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).