Skotare

Saknas det en viktklass bland gallringsskotarna?

45 inlägg 18535 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Saknas det en viktklass bland gallringsskotarna?

Vedproducent  
#424205
bodaedet skrev:Hur mycket är du villig att betala för en mindre maskin?
Jag har provat med småmaskiner men tyvärr var det alldeles för få som är villiga att betala merpriset.

Berätta gärna mer om det. Vad var det för småmaskin du hade och vad var det som inte gick som du ville?

Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Saknas det en viktklass bland gallringsskotarna?

Vedproducent  
#424206
Vedproducent skrev:
bodaedet skrev:Hur mycket är du villig att betala för en mindre maskin?
Jag har provat med småmaskiner men tyvärr var det alldeles för få som är villiga att betala merpriset.

Berätta gärna mer om det. Vad var det för småmaskin du hade och vad var det som inte gick som du ville?

Jo jag ser ju annars när jag själv skotar mina gallringar med minin att 60 kr fub kör du ju in timpengen på 600 kr. Om det nu rör sig om avstånd mindre än 300 meter och då borde det gå för andra också för så proffsig är inte jag i skotning. Har bara kört 2-3000 timmar.

Användarvisningsbild

Re: Saknas det en viktklass bland gallringsskotarna?

bodaedet  
#424207 Startade med en Rottne 2004 och en 678. Det är ju inte direkt småmaskiner, men det var alldeles för få som var villiga att betala priset som det kostade med Brunetten. Nu kör vi på kontrakt med H8 och Gremo 1050F, inte jättestora maskiner men det skulle behövas få plats runt 2 fub till för att det ska gå bra.
Jag tycker det är många som pratar om att maskinerna är stora men väldigt få som är beredda att betala pengen dom det kostar.
Ska man köra heltid så går det åt några fub per år, och att leta fram de som vill ha mindre maskiner tar helt enkelt för lång tid.
Men tiderna kanske ändras då får man hoppa på det tåget.

Användarvisningsbild

Re: Saknas det en viktklass bland gallringsskotarna?

bodaedet  
#424210 Såg ditt andra inlägg nu, medelskotningsavståndet har de senaste åren legat strax över 800m, då slår det ju extra hårt om man får med sig lite.

Användarvisningsbild

Re: Saknas det en viktklass bland gallringsskotarna?

skogsjan695xl  
#424211 Håller med bodaedet. Om ALLA markägare är villig att betala för en liten skotare så visst då är dey ju inget att fundera på.
Men det är långt från ALLA som vill betala. Det är nån enstaka gång om året vi hör att våran f10 ( snart en 1050f) är stor. Men är det då 3 st på ett år som kan betala merkostad så finns ingen lönsamhet.
Det är ju inte så att man kan flytta runt i hela sverige för att bara köra på dom markägare som betalar.
Vem skulle isf stå för trailerkostnaden?

Användarvisningsbild

Re: Saknas det en viktklass bland gallringsskotarna?

bodaedet  
#424213 Blir det ny Gremo @skogsjan695xl ?

Användarvisningsbild

Re: Saknas det en viktklass bland gallringsskotarna?

Vedproducent  
#424214 Men hur stor är merkostnaden då? Nu jämför vi inte mopeder som lastar 2 ton utan då som rubriken sa 6-9 ton? Som gamla minin då på 7500 kg som ett exempel. På köravstånd som inte är mer än 3-400 meter så kan det inte vara stor skillnad. Det ser jag ju själv när jag skotar och jag är inget heltidsproffs. Drar köravståndet iväg så är jag helt med er i era tankar.

Användarvisningsbild

Re: Saknas det en viktklass bland gallringsskotarna?

bodaedet  
#424219 Vill du ha 650:-/Tim så får du i runda slängar köra ett lass/Tim med en 10tonnare. 1,4 lass/Tim med 7tonnaren.
Så 30-40% dyrare. Minus lite kapitalkostnad kanske, vet inte vad en ny Malwa eller liknande kostar.

Användarvisningsbild

Re: Saknas det en viktklass bland gallringsskotarna?

Vedproducent  
#424220
bodaedet skrev:Vill du ha 650:-/Tim så får du i runda slängar köra ett lass/Tim med en 10tonnare. 1,4 lass/Tim med 7tonnaren.
Så 30-40% dyrare. Minus lite kapitalkostnad kanske, vet inte vad en ny Malwa eller liknande kostar.

Visst men det tar ju mindre tid att lasta och köra ut ett lass med en 7 tonnare så 30-40 procent är väl lite mycket? Då skulle jag ha 800 kr/ Tim för min minibrunett som jag köpte för 17 år sen för 150000 kr och det är väl ändå att ta i?

Användarvisningsbild

Re: Saknas det en viktklass bland gallringsskotarna?

Vedproducent  
#424235 På 80-90 talet så var nog ministorlek mest normalt och därmed var det en normal gallringskostnad. Sen har maskinstorleken ökat i stället för att motverka ökade kostnader. Men sanningen ligger nog mitt i mellan. Det går inte att säga att priset halveras för att du har en maskin som lastar två gånger så mycket. Pratar vi om korta avstånd upp till cirka 300 meter så kan det inte vara stor skillnad på en maskin 6-9 ton. Viss skillnad ja men inte samma som vad maskinen lastar. Det vet alla som kört att det går fortare att lasta fullt lass med en mindre skotare än en stor.

Avatar Fallback

Re: Saknas det en viktklass bland gallringsskotarna?

Tosca  
#424251
Vedproducent skrev: Sen har maskinstorleken ökat i stället för att motverka ökade kostnader. Men sanningen ligger nog mitt i mellan. Det går inte att säga att priset halveras för att du har en maskin som lastar två gånger så mycket.

De ökade kostnaderna består väl i löner, bränsle och maskinkostnader.
Jag kan tycka att det är svårt att minska dem?
Min känsla är att lastnings- och lossningstiden utgör en mindre del av tiden som varje lass tar, beroende på terräng kan man ju köra 2-4 km/h, och då rinner timmarna iväg.

Avatar Fallback

Re: Saknas det en viktklass bland gallringsskotarna?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#424254 Ställde en lite småsyrlig fråga på en gallringsdag(inte våran) om 1110 är den perfekta skotaren till, hade varit sånna här både vid gallring o slutavverkning och varför de inte använde 810 vid gallring.
Svaret blev att 810 klarade inte av fulla lass med fallande längd på massaved i längden, så fulla lass verkar vara viktigt oavsett massaveden är 3m el 4,5 dvs nästan 50% mer på lassat.
1110 som Vägla har i gallring ska visst en kortare vagnsdel för att spåra bättre gentemot de normala

Avatar Fallback

Re: Saknas det en viktklass bland gallringsskotarna?

bgl  
#424258 Vi måste hålla isär 2 saker, den vikt som tillverkaren uppger och den vikt som maskinen i verkligheten har!
Samma sak gäller f.ö. för personbilar, för ett par år sedan blev Mercedes Benz avslöjade i Teknikens värld med att ha modeller som väger 15% eller 299kg mer än vad som står på registreringsbeviset.
Broschyruppgifter för skogsmaskiner tenderar att ange vikter för prototyper med minsta utrustning, i verkligheten har produktionsmaskiner och detta efter alla förstärkningar efter en tid mycket högre vikt. Till exempel vägde prototypen till Minin inte mer än ca 7 ton, jämfört med de sist producerade som vägde över 10 ton. Största delen av viktökningen på senare års skotare beror på 2 saker, bredare däck med de krav som följer på fälgar och boggilådor, samt starkare kranar. Bara viktökningen för dagens kranar med dubbelt så stor kapacitet mot 80-talets blir ett par ton inklusive den starkare ram som krävs. Kör man sedan gallring med bärande band blir det ytterligare bortåt 4 ton som åker i skogen. Bara att ta Rottne F13 som exempel, väger med bärande band runt om i princip nästan dubbelt så mycket som tillåten maxlast.

Användarvisningsbild

Re: Saknas det en viktklass bland gallringsskotarna?

skogsjan695xl  
#424264
bodaedet skrev:Blir det ny Gremo skogsjan695xl ?


Japp det kommer en ny i början av januari.

Användarvisningsbild

Re: Saknas det en viktklass bland gallringsskotarna?

bodaedet  
#424273 E det hyttdämpning? Ryktet säger att det skulle komma efter nyår[emoji106]

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).