Motorsåg och handhållet

Oregon Speedcut

205 inlägg 75189 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Oregon Speedcut

totte  
#424070
anersimyra skrev: nyfilad Oregon Speedcut.. :P


Klippet påstås vara privat :?: :!:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Oregon Speedcut

anersimyra  
#424083 Ja det blev något galet där, jag får prova att göra om det.. :shock:

Avatar Fallback

Re: Oregon Speedcut

husqvarna_med_sthil  
#424086 Hemkommen och kommer precis på att jag har inte slipat mina speedcutkedjor som jag skulle ha inför imorgon. Har inte slipat någon av dessa ännu. Vad är det för vinklar, kan jag göra det i min elektriska maskin ?

Det står på förpackningen men dessa har jag varit snabb att slänga. Kan någon vänlig själ läsa på förpackningen åt mig så jag får det vasst tills imorgon ?

Avatar Fallback

Re: Oregon Speedcut

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#424107 Hei kom nett inn døra eg og og kjedene er oppå arbeid ellers skulle eg ha hjelpt deg. her er det eg fann på nett :8. What is the recommended filing angle for SpeedCut™ .325 saw chain?
Oregon recommends a 3/16” file with a 35 degree top plate angle. The depth
gauge to top plate distance is recommended at .025”.

Användarvisningsbild

Re: Oregon Speedcut

anersimyra  
#424108 Filningsvinkel 35 grader. Men är virket fruset eller hårt är 30 grader att föredra. Filläget ska troligen vara 10 grader.. :-BD
Senast redigerad av anersimyra fre 16 dec 2016, 18:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Oregon Speedcut

anersimyra  
#424111 [quote="anersimyra"]Filningsvinkel 35 grader. Men är virket fruset eller hårt är 30 grader att föredra. Filläget ska vara 10 grader.

Avatar Fallback

Re: Oregon Speedcut

husqvarna_med_sthil  
#424112 Tackar ! .. testar får se vad det blir av dem !

Användarvisningsbild

Re: Oregon Speedcut

anersimyra  
#424115 Jag är nu inne på andra kedjan som är lika ojämt härdad som den första.. :sad:

Användarvisningsbild

Re: Oregon Speedcut

anersimyra  
#424122
totte skrev:
anersimyra skrev: nyfilad Oregon Speedcut.. :P


Klippet påstås vara privat :?: :!:

https://www.facebook.com/groups/4978743 ... 0992616225

Avatar Fallback

Re: Oregon Speedcut

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#424164 ryttarane filer du dei på samme måte eller? Får du til å file ei så stor sag som 7910 dolmaren slik, eller blir ho litt for stor og tung med det lange sverdet?

Användarvisningsbild

Re: Oregon Speedcut

anersimyra  
#424172 Det är Dolmarn jag filar på filmen, svärdet är endast 20" så det är inga problem. Med längre svärd får man rigga till så svärdet vilar på t.e.x en stock.. :-BD

Avatar Fallback

Re: Oregon Speedcut

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#424174 å faen, eg burde jo ha sett det da !

Användarvisningsbild

Re: Oregon Speedcut

anersimyra  
#424178 Ja.. :D

Avatar Fallback

Re: Oregon Speedcut

röjar kalle  
#424216
Robertberg skrev:Jag kanske tolkar knaggen fel, men jag tycker han verkar vara ganska rättfram och genuin i sina inlägg.

Kalle bör man skriva det i sin signatur eller liknande, att man blivit invald bland pk-maffian? :-?
Eller iofs så är det ju alltid samma folk som påpekar det, så ni har väl ganska bra koll själva :wink:

Det kan du vara säker på ni är på listan varenda en. :wink:

Avatar Fallback

Re: Oregon Speedcut

röjar kalle  
#424234 Oregon speedcut och huskys så kallade snabb sågande kedjor.Det har vi gamla stammens huggare alltid haft det beror hur man filar kedjan.Bara för man är skogshuggare behöver man inte vara dum i huvudet sånt lär man sig med tiden.
Det är bra man har vaknat men det är väl svårt att erkänna att man fått kunskapen från yrkesfolk.Utan akademisk utbildning men det gör ingenting vi lutar oss tillbaka och småler förnöjsamt. :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).