Skotare

Saknas det en viktklass bland gallringsskotarna?

45 inlägg 18539 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Saknas det en viktklass bland gallringsskotarna?

Torbjörn Johnsen  
#424064 Jag sitter och filar på ett reportage och en videofilm på Novotnys 520-skotare. För att få lite perspektiv på maskinstorleken satte jag ihop en enkel tabell över de gallringsskotare som finns på den svenska marknaden.

1493392137_skärmavbild_2017-04-28_kl._17.07.04.png


I den övre änden (sorterat efter lastförmåga i kg) ligger JDs 1010 och 810, Komatsus 835, Rottnes F10 & F11 samt Gremos 1050F. I den nedre ligger Terri, Vimek och Malwa. Lite större maskiner från Novotny och Entracon men sen ett stort hål mellan sex till nio tons lastförmåga där det idag knappt finns några maskiner. Novotny har enligt sin webb en 7-tonsskotare Novotny LVS 720 men det finns enligt uppgift idag bara en testmaskin som körs i Tjeckien för att kunna slutjustera en maskin som är färdig för marknaden. Det finns också en Entracon i 7,5-tonsklassen men jag hittar ingen teknisk data över den här maskinen och är inte säker på om det finns någon ute på den svenska marknaden ännu.

En gammal klassiker och normbildare la jag in längst ner i tabellen: Minibruunett 678F. En klassisk gallringsskotare som under 80-talet var normbildande för gallringsmaskiner och som många pratar om fortfarande. Det kan ju vara intressant att se hur Minibruunetten ligger i jämförelse med både större och mindre skotare idag. Sen, om ni undrar varför det ligger två Kockumsmaskiner längst ner i jämförelsen la jag in dem för att få något att jämföra dagens gallringsskotare med viktmässigt :mrgreen:

Det kan ju vara intressant att spekulera i hur utvecklingen kommer att se ut framöver när det gäller storlek på gallringsskotare? Kommer det att dyka upp någon mindre maskin från dagens större tillverkare eller blir det de mindre som får fylla det här hålet?

Edit: uppdaterat tabell


Senast redigerad av Torbjörn Johnsen fre 28 apr 2017, 16:09, redigerad totalt 6 gånger.

   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Saknas det en viktklass bland gallringsskotarna?

martiniholma  
#424087 Ja de flesta modeller tenderar att bli större o större, medans Vimek &co som har sin egen nisch, inte gärna kan växa så mycket mer, då växer de lätt ur sin nisch som små och "skonsamma". Tror dom får kasta in nån ny modell för att fylla glappet isåfall.

Avatar Fallback

Re: Saknas det en viktklass bland gallringsskotarna?

bgl  
#424090 Kockum 85-35 var väl knappast en gallingsskotare, snarare sin tids bästa slutavverkningsskotare.
Förmodligen menas Kockum 83-35.
Litet detaljfel för minin, bredden på ca 240cm gäller med 500-däck.

Avatar Fallback

Re: Saknas det en viktklass bland gallringsskotarna?

Axl  
#424092 Den viktklassen som jag saknar är en med vettigt lastindex bland de stora

Användarvisningsbild

Re: Saknas det en viktklass bland gallringsskotarna?

Torbjörn Johnsen  
#424094 @bgl
Det var just min mening att lyfta upp den tidens "monsterskotare" för att visa att dagens minstamodeller ligger i samma viktklass som en 875 eller 85-35:a. Det är säkert så att dagens skotare har lägre marktryck tack vare fetare däck (och fler hjul) och inte jämförbara med marktrycket från en fullastad 875:a men det var nog inte många som tänkte att en Stor-Kockum skulle passa i gallring.
Tack för måttuppdateringen på minin!

   TS
Avatar Fallback

Re: Saknas det en viktklass bland gallringsskotarna?

Sune_  
#424096 Ytterligare ett förslag på måttuppdatering, 6,4 meters bredd på entracon känns i saftigaste laget :lol:

Användarvisningsbild

Re: Saknas det en viktklass bland gallringsskotarna?

Torbjörn Johnsen  
#424099 Tack @Sune! Nu är det uppdaterat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Saknas det en viktklass bland gallringsskotarna?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#424168 Uvecklingen går mot allt större skotare i gallring. JD 1110 och Komatsu 840 räknas som gallringsskotare här. Finns knappast någon mindre som går i yrkesmässig drift.

Avatar Fallback

Re: Saknas det en viktklass bland gallringsskotarna?

swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#424186 Vet inte om jag delar din uppfattning Skogsola.... Vi har kunder som kör yrkesmässigt mot Södra, Vida, Moelven, Skogsällskapet mm. Ngn gång vänder väl pendeln. Personligen tror jag inte att framtiden är ännu större och tyngre skotare i gallringar.
Mvh Magnus Wallin

Avatar Fallback

Re: Saknas det en viktklass bland gallringsskotarna?

Tosca  
#424191 Vad säger du om glappet då Magnus, finns det en marknad även i detta hål?

Användarvisningsbild

Re: Saknas det en viktklass bland gallringsskotarna?

Vedproducent  
#424192 Känns som man låter alla gallringar stå bara för att man inte hittar någon vettig skotare. Har väl minst 200 hektar som skulle behövas gallras men när jag inte hinner skota själv och min minibrunett 678 används i vedproduktionen och alla skotare är för stora så har det blivit så sista 4 åren.

Avatar Fallback

Re: Saknas det en viktklass bland gallringsskotarna?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#424197
swetrac skrev:Vet inte om jag delar din uppfattning Skogsola.... Vi har kunder som kör yrkesmässigt mot Södra, Vida, Moelven, Skogsällskapet mm. Ngn gång vänder väl pendeln. Personligen tror jag inte att framtiden är ännu större och tyngre skotare i gallringar.
Mvh Magnus Wallin


Vad säljer du för maskiner och i vilket område? Visst finns det skogsägare som efterfrågar mindre maskiner men att lägga pengar emellan på en gallring är en gräns för de flesta. 70:- m3 prisskillnad på massaveden mellan Södra och Mellansverige svider.

Användarvisningsbild

Re: Saknas det en viktklass bland gallringsskotarna?

bodaedet  
#424200 För att överhuvudtaget få någon lönsamhet på skotaren så måste man få med minst 10fub. Det är för få skogsägare här som är villiga att betala merkostnaden för att vi skall byta mot en mindre iaf. Det blir till att steppa upp ett steg när Gremon skall bytas ut.

Användarvisningsbild

Re: Saknas det en viktklass bland gallringsskotarna?

Vedproducent  
#424203
bodaedet skrev:För att överhuvudtaget få någon lönsamhet på skotaren så måste man få med minst 10fub. Det är för få skogsägare här som är villiga att betala merkostnaden för att vi skall byta mot en mindre iaf. Det blir till att steppa upp ett steg när Gremon skall bytas ut.

Ännu mer skog som förblir ogallrad med andra ord.....

Användarvisningsbild

Re: Saknas det en viktklass bland gallringsskotarna?

bodaedet  
#424204 Hur mycket är du villig att betala för en mindre maskin?
Jag har provat med småmaskiner men tyvärr var det alldeles för få som är villiga att betala merpriset.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).