SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Traktorer och processorer

Studiebesök i gallring med Hypro 450 XL (Video)

48 inlägg 28532 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Studiebesök i gallring med Hypro 450 XL (Video)

Blivande snickare  
#424133 Tack hlb! :)
Fina bilder, imponerande hur smala vägar det blir trots dubbelmontaget :-BD
Välrisat också, skulle va kul å komma på ett besök nångång!

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Studiebesök i gallring med Hypro 450 XL (Video)

hlb  
#424135 Välkommen. Skulle vara väldigt roligt om du ville hälsa på.

Avatar Fallback

Re: Studiebesök i gallring med Hypro 450 XL (Video)

Blivande snickare  
#424141
hlb skrev:Välkommen. Skulle vara väldigt roligt om du ville hälsa på.

Ska absolut försöka ha vägarna förbi nångång!

Användarvisningsbild

Re: Studiebesök i gallring med Hypro 450 XL (Video)

Göt  
#424143 En bra film och det var skönt att se att det inte var en försäljarfilm utan det kunde krångla med flerstamigga träd. Delar av filmen såg jag på Facebook länkad av mellanskog. Bra jobbat där skogsforum ^:)^ :-BD
Senast redigerad av Göt lör 17 dec 2016, 20:39, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Studiebesök i gallring med Hypro 450 XL (Video)

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#424148 Jag vinschar i stråk, dock utan processor. :wink:

Ibland får man ta ett träd som man kanske helst hade lämnat, men vinscstråket behvöer inte vara mer än en meter brett, så det är inte ofta. Vinschar de hela träd, kanske de får gå bredare. Oftast kan man lägga stråket från böran så att man undviker de finaste träden.

Avatar Fallback

Re: Studiebesök i gallring med Hypro 450 XL (Video)

frågande och vetande  
#424158 Kul att du tar kort för att visa oss andra här inne hlb! Alltid roligt att se hur andras ekipage.

Har du alltid dubbelmontaget på? Eller är det marken som bestämmer.

Användarvisningsbild

Re: Studiebesök i gallring med Hypro 450 XL (Video)

Aqualize  
#424188
Skogshuggaren83 skrev:Mycket trevligt, har själv haft hypro så det var lite nostalgiskt att se. Men jag höll på att sätta kaffet i fel strupe då det viftades friskt med gripen ovanför han som fällde. Vad hade hänt om fel spak drogs eller grip, kan, slang mm hade gått sönder/ lossnat. Sätt i en kil och gå undan, lathet och slarv ökar skaderisken.
Kan låta tjatigt med säkerhet men för f**n gubbar kilar är billiga livsförsäkring.

Jag med, det där var lite för nära. Och undertexten nämnde "säkerhet" vid den scenen...
999 gånger av 1000 kanske det inte händer något....

Användarvisningsbild

Re: Studiebesök i gallring med Hypro 450 XL (Video)

skogsjan695xl  
#424212 Å var det verkligen nödvändigt att hålla gripen runt stammen. Han kan sätt spetsen mot bara. Alternativt svetsa en platta över kranspets för mer stöd.

Användarvisningsbild

Re: Studiebesök i gallring med Hypro 450 XL (Video)

hlb  
#424252 frågande och vetande, Bärighet och vägbredd bestämmer. Kör dock mer och mer med dubbelmontaget då jag gillar den ökade stabiliteten. Angående att fästa gripen kan man kontrollera trädet bättre än om man puttar. Man kan lyfta ut roten och lägga ner trädet i en lucka. Skyddsavståndet i filmen var dock klart olämpligt litet.

Användarvisningsbild

Re: Studiebesök i gallring med Hypro 450 XL (Video)

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#424341 Jättekul att se, god kvalitet på dokumentationen och flera av mina funderingar kring stråkgallring klarnade.
Bla insåg jag att man inte behöver en värstingkran på vagnen när man ska skota.
Det gör att mina funderingar kring att ha en trepunktshängd kran/stegmatare känns mer
realistiska iom att då kan jag skota med en enklare traktor/kran/vagn-ekipage alternativt
gå på en äldre tex Blondin så man behöver inte tokinvestera för det.
Iom att mina marker är rätt så magra och träden små, kanske jag kunde sträcka ut till 40m
mellan stråken eller blir det svårarbetat?
När kommer motsvarande film med stegmatare i krokig björkskog?

Avatar Fallback

Re: Studiebesök i gallring med Hypro 450 XL (Video)

phh  
#424556 Tycker också att filmen var välgjord och instruktiv. Funderade på hur de lägger stickvägarna i kuperad och stenig terräng, som vi i Blekinge ofta har. I Vår tallgallring med vår HYPRO 450 XL för året har jag försökt lägga stickvägarna så att det inte ska vara mer än ca 30-50 meter till tallarna längst ifrån vägen och i rakt uppförs och nedförslut dvs utan att traktorn går snett. Sk korridorer uppstår ju längre man vinschar och ju mer kuperat det är. Om man ställer träden bör det vara i samband med upparbetning för att inte få träd att falla okontrollerat när man inte är på plats, alt att man avlyser området med upplysning om att avverkning pågår? Korridorerna blir förmodligen något bakåtriktade i förhållande till stickvägen. Men det hade varit intressant att drönarfilma allt när gallringen är gjord för att se hur det blev. 8)

Användarvisningsbild

Re: Studiebesök i gallring med Hypro 450 XL (Video)

valtraa93  
#427111 Var bor du "frågande och vetande" , har du närmare till Bergslagen? Jag kör 1:a-gallring med Hypro 450XL och fjärrstyrd traktor hela vintern. Jag gör inga stickvägar, bara basvägar och vinschar upp till 50 m på varje sida. Du får gärna komma och titta om vill.

Användarvisningsbild

Re: Studiebesök i gallring med Hypro 450 XL (Video)

hlb  
#427113 Nu kommer hyproproffsen fram ur garderoben. Roligt att se.

Användarvisningsbild

Re: Studiebesök i gallring med Hypro 450 XL (Video)

Vardon  
#427117
valtraa93 skrev:Var bor du "frågande och vetande" , har du närmare till Bergslagen? Jag kör 1:a-gallring med Hypro 450XL och fjärrstyrd traktor hela vintern. Jag gör inga stickvägar, bara basvägar och vinschar upp till 50 m på varje sida. Du får gärna komma och titta om vill.


Var i bergslagen?

Användarvisningsbild

Re: Studiebesök i gallring med Hypro 450 XL (Video)

valtraa93  
#427128 Östra Värmland, i närheten av Gammelkroppa.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).