Bioenergi

Försäljning av ved i säck

13 inlägg 18265 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Försäljning av ved i säck

Xon  
#42223 Hej!

Är på gång att skapa en större vedindustri med inriktning på björkved i vedsäckar (30 och 40L säckar)
Har ringt runt till i princip alla större kedjor som säljer produkten idag och alla har visat stort intresse
för min verksamhets ide. Nu är jag i fasen att jag ska lämna in offerter för 2009 års inköp.

Är det nån som kan på ett ungefär vad dom ger idag för en 40L vedsäck tex? Jag har hört allt från
20:- upp till 30:- per säck + moms. Det är kunder som köper in ungefär 100 - 200 000 säckar om året så
volymen finns där helt klart. Jag har möjlighet att köpa in massaveden för 300:- / fub + att jag har
personalrabatt med 30:- / fub. Är det nån som har ett ungefär tal på vad en 40L säck rymmer i kubik omräknat?

Vore tacksam om folk med erfarenhet av vedbranschen vill ge svar och komma med förslag på ovanstående.

Mvh
Daniel



   TS
Avatar Fallback

Re: Försäljning av ved i säck

Skogsmullle  
#42260 hej hej!!!

jag är inne på samma linje som du och ska åka och kolla på ett skifte som jag har fått ta ut ved ur på komunens mark och min tanke var att kapa och lyva och sedan sälja i säck. skulle också vilja veta hur mycket man kan ta ut. sendan undrar jag var man kan köpa säckar som håller bra men inte för dyra.

Avatar Fallback

Re: Försäljning av ved i säck

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42261 Känner en som säljer till den lokala Preem macken, han får 35 kr säcken för 40 liter

Avatar Fallback

Re: Försäljning av ved i säck

Xon  
#42271
Skogsmullle skrev:hej hej!!!

jag är inne på samma linje som du och ska åka och kolla på ett skifte som jag har fått ta ut ved ur på komunens mark och min tanke var att kapa och lyva och sedan sälja i säck. skulle också vilja veta hur mycket man kan ta ut. sendan undrar jag var man kan köpa säckar som håller bra men inte för dyra.


Säckar kan du köpa överallt. Tex www.kisaved.se , www.vedsackar.se mfl. Googla så hittar du massvis med
ÅF för säckar.

Det som är lite av problemet med den här verksamheten är ju transporten. Om du tecknar avtal med
nån större kedja så får du leverera till alla deras butiker och inte bara till dom i din närhet. Och bor
du då fel där det inte finns så många butiker så blir transport kostnaden dyr. Vore smidigt om man
kunde ha verksamhet på 2 orter bra placerade i mellansverige och ett i södra delen. Men det får komma lite
senare. :)

Ang priser så tror jag inte att man ska räkna med mycket över 25:- + moms / säck till stora åf.
Lokala bensinmackar osv kan kanske betala 35:- som ovan men dom brukar normalt bara ta hem 10-20 säckar
i taget och det blir för mycket pill när det är så småskaligt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Försäljning av ved i säck

Skogsmullle  
#42415 okej okej :oops:

Användarvisningsbild

Re: Försäljning av ved i säck

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42476 Jag tror att 25:-/säck kan vara bra att räkna på, men beror mycket på region och köpare.
Måste säga att du har fått ett bra pris på massan, så marginal bör du ha.
Hur många fub du har i säcken beror på många faktorer, men jag skulle säga strax under 0,03 fub/40l säck.
I övrigt så är jag aktiv i en annan region och säljer ved i mindre skala, så har inte erfarenhet nog att råda dig.

Avatar Fallback

Re: Försäljning av ved i säck

Bengt olsson  
#42496 Xon/Daniel du har ett PM.

Avatar Fallback

Re: Försäljning av ved i säck

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42672 tänk på att köpa en riktig vedmaskin utan fysiskt arbete med just sågningen, ni lär ha att kämpa med i alla fall...

Avatar Fallback

Re: Försäljning av ved i säck

Xon  
#44777
kisaved skrev:tänk på att köpa en riktig vedmaskin utan fysiskt arbete med just sågningen, ni lär ha att kämpa med i alla fall...


Lustigt nog blir det en Kisa vedfabrik för vår del. :) Håller på att skissa på hanteringen efter elevatorn så
det blir så lite handarbete som möjligt med att packa säckarna. Med lite hydrualkolvar mm så går det att skapa
underverk. :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Försäljning av ved i säck

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45296
Xon skrev:
kisaved skrev:tänk på att köpa en riktig vedmaskin utan fysiskt arbete med just sågningen, ni lär ha att kämpa med i alla fall...


Lustigt nog blir det en Kisa vedfabrik för vår del. :) Håller på att skissa på hanteringen efter elevatorn så
det blir så lite handarbete som möjligt med att packa säckarna. Med lite hydrualkolvar mm så går det att skapa
underverk. :)

hehe, de har fina grejor, men som för mig så har jag en gammal, den duger till de jag har den men jag skulle vilja ha en mindre och mer flyttningsbar... :)

Avatar Fallback

Re: Försäljning av ved i säck

Mojjemannen  
#45343
Är det nån som har ett ungefär tal på vad en 40L säck rymmer i kubik omräknat?


Har för mig att det är 27 komma nåt liter fast mått

Avatar Fallback

Re: Försäljning av ved i säck

Høsøien  
#46379 Måleenheter for ved

Ved omsettes etter volummål og ikke etter vektmål, fordi vekta varierer alt etter hvor tørr veden er.

fm3 = 1 fastkubikkmeter - dvs. 1000 liter fast masse.
1 lm3 = 1 løskubikkmeter - dvs. volumet med luft imellom.
1 favn ved: 4 m x 1 m (eller 2 m x 2 m)x 60 cm = ca 2,4 m3 stablet ved.
1 favn 60 cm ved som kappes i 30 cm lengder = ca 3,3 m3 i løsmål (ikke stablet).
1 favn 60 cm ved krever 1,6 fm3 råvirke.
1 favn stablet ved = 2,4 m3. Når denne mengde kappes i 30 cm lengder, minker volumet med ca 10 %.
1 storfavn ved: 2 m x 2 m x 3 m lengder = 12 lm3 = ca 6,5-7 fm3.

Hentet fra www.norskved.no

Du vil få ut ca 60 stk 40L sekker pr 1,6 m^2 fastkubikk = ca 37,5 sekker pr m^2 fastmasse

Avatar Fallback

Re: Försäljning av ved i säck

marcus_ford 3600  
#113355 hur gick det me din försäljning?? :grin:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).