Skördare

Valmet 801 Vart försvann den?

71 inlägg 41383 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valmet 801 Vart försvann den?

tantgron  
#121755
finskpinne skrev:"Uffe116" är försäljare i Finland och inte i Sverige. Vi e ju en hel del här på forumet som är från Finland också! :smile:

Ok ok! :)
Jag är ju finne själv, men Uffe kändes inte direkt purfinsk så jag drog en felaktig slutsats att den var en svenne! ;)

Uffe: Kommer ni att visa upp 811;an i drivarutförande på Noliamässan?

Avatar Fallback

Re: Valmet 801 Vart försvann den?

Engelthon  
#138795 Jag funderade över vart Pika Pinox maskinerna tog vägen så jag googlade lite och hittade denna infon.

Det finländska företaget som tillverkade drivarna under namnet Pinox gick i konkurs 2008. Då hade man tillverkat och sålt maskinerna sedan 2004. Men maskinsystemet lanserades ursprungligen på marknaden 1997 av ett annat finländskt företag, Pika.
Tillgångarna i konkursboet köp­tes av Sorundaföretaget Alex Skogsservice AB som hade generalagenturen för Pinox skogsmaskiner i Sverige.
Det kan dock bli så att varumärket Pinox återuppstår i Tyskland. Tomas Axelsson, som äger Alex Skogsservice, berättar att han sedan en tid tillbaka har förhandlat med ett tysk-australiskt konsortium om ett köp av maskinkonceptet och att man är nära en överenskommelse.

Kan det vara så att Tomas Axelsson hjälpte eller sålde Pinox till Logman :-? I var fall blev skapelse som Logman har gjort riktigt bra till rena rea priset emot vad en 801 kostar :P

Avatar Fallback

Re: Valmet 801 Vart försvann den?

mannen  
#139132 Logman har ett stort plus gentemot pika och ett stor minus.
Fördelen är att Logman combin har oändlig sväning på hytten vilket inte pika har. Pikan kan snurra 360 grader plus lite överlapp. Funkar så länge man tänker sig för men den gången man inte gör det så småmuttrar man lite för sig själv.
Nackdelen är att Logman har tagit bort hytt nivelleringen vilket är skönt att ha både komfortmässigt och arbetsmässigt. Inte kul att sitta halvlutandes hela tiden samtidigt som svängen får jobba i uppförsbacke.

Avatar Fallback

Re: Valmet 801 Vart försvann den?

Engelthon  
#139142
mannen skrev:Logman har ett stort plus gentemot pika och ett stor minus.
Fördelen är att Logman combin har oändlig sväning på hytten vilket inte pika har. Pikan kan snurra 360 grader plus lite överlapp. Funkar så länge man tänker sig för men den gången man inte gör det så småmuttrar man lite för sig själv.
Nackdelen är att Logman har tagit bort hytt nivelleringen vilket är skönt att ha både komfortmässigt och arbetsmässigt. Inte kul att sitta halvlutandes hela tiden samtidigt som svängen får jobba i uppförsbacke.




Jag hörde precis om det. Så nu sjönk den som en sten i mina ögon..
Synd att man inte kör hela racet på en gång utan riskerar att den skälv dör den oxå.

Men konceptet är helt rätt och jag kommer att bygga en drivare av min Hemek.
Har vare i kontakt med Malå Skogstjänst om lastutrymmet samtidigt jagar jag ett fungerande combi aggregat. Hittat ett pika och ett 330.2 duo men duon går nog bort tuvär.

Avatar Fallback

Re: Valmet 801 Vart försvann den?

mannen  
#139151 Jag har inte titta på något 330 agg någon gång så jag ska inte uttala mig så mycket men av vad jag sett ibroschyrerna så tycker jag att pika aggregaten ser bättre ut.
Gripen är väldigt smal och om jag inte minns fel så väger det över 600 kg. Pika hade två agg modeller och jag är inte riktigt säker på vilket jag kört med men gripen känns mer normal och vikten var runt 500 kg om jag inte minns helt fel.

Avatar Fallback

Re: Valmet 801 Vart försvann den?

uffe116  
#139162 Kolla på www.afm-forest.fi/ dom tillverkar Pikas Combi aggregat men under namnet AFM samt att Nisula i Finland också tillverkar ett Combi aggregat
Var med och beslöt när Logman utevcklade sin Combi. Varrför den blev utan hytnivelering ?
Den skulle bli för dyr ca 600000,- SEK mera än i dags läget samt att den skulle bli ca 4 ton tyngre om vi sen vill ha en Combi för att köra gallringar med så skulle en med hyttnivelering bli ca 19-20t tom lastad... sen lasta ca 12 virke så då är det inte många som vill att en sån maskin kommer in i gallringarna
Ulf Österroos

Avatar Fallback

Re: Valmet 801 Vart försvann den?

Engelthon  
#139170
uffe116 skrev:Kolla på http://www.afm-forest.fi/ dom tillverkar Pikas Combi aggregat men under namnet AFM samt att Nisula i Finland också tillverkar ett Combi aggregat
Var med och beslöt när Logman utevcklade sin Combi. Varrför den blev utan hytnivelering ?
Den skulle bli för dyr ca 600000,- SEK mera än i dags läget samt att den skulle bli ca 4 ton tyngre om vi sen vill ha en Combi för att köra gallringar med så skulle en med hyttnivelering bli ca 19-20t tom lastad... sen lasta ca 12 virke så då är det inte många som vill att en sån maskin kommer in i gallringarna
Ulf Österroos


Tackar. Jag har tittat runt men jag ska försöka i första hand hitta ett begagnat.
Har hittat ett Pinox combi som ligger på blocket men jag bör veta vilken storlek så jag ska ringa i morgon. Sedan får jag med styrningen till den så jag tror att det ska funka. I dag har jag Dasa380C och jag hittar inget aggregat som passar till den förutom Pogen1.0 men är inte så säker att det är ett bra aggregat. När det gäller Valmet 330.2 Duo så vet jag inte om man kan köra det på VMM2000 för dasa verkar det inte funka med.

Intressant med Logman. Att den klumpen skulle dra i väg så mycket i pengar och vikt var överaskande. Tråkigt att det inte man kunde lösa det men inget är omöjligt det tar bara längre tid. Så om något år så kanske finns det?

Avatar Fallback

Re: Valmet 801 Vart försvann den?

tantgron  
#186018 Finns en 801:a i Haparanda till salu, ser riktigt nice ut! Årsmodell -07, så det måste ju vara en av de som tillverkades sist?

Avatar Fallback

Re: Valmet 801 Vart försvann den?

tantgron  
#350480 Bump, bump! :)

801.C med Naarva 1500-40 bionerergiklipp.

https://www.facebook.com/skogsjarven/vi ... 946330889/

Avatar Fallback

Re: Valmet 801 Vart försvann den?

tantgron  
#423851
tantgron skrev:Finns en 801:a i Haparanda till salu, ser riktigt nice ut! Årsmodell -07, så det måste ju vara en av de som tillverkades sist?


Bumpar min egna gamla tråd, bara för att jag är nyfiken på vårt den här maskinen tog vägen? Var jäkligt fin och fullutrustad. Blev den i Sverige eller för den till kontinenten, någon som vet?

Vet någon om det finns någon fin till salu idag?

Användarvisningsbild

Re: Valmet 801 Vart försvann den?

Fredrik Reuter  
#423999 Hej,
Det borde ju finnas några ute som fortfarande är i drift.
Har för mig det var en på Blocket i Värmland nu under tidig höst.

Riktig spännande maskin som kanske var lite före sin tid, har du kvar din tullan?

Snygg bump annars! :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).