Avverkning (slutavverkning)

Att skota 1200 kubik 1,5 km efter bilväg.

49 inlägg 17777 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Att skota 1200 kubik 1,5 km efter bilväg.

Robertberg  
#423925
Skogsola skrev:Läs igen så ser du problemet. Grävaren har inte gjort en plan väg utan följt terrängen det går upp, så går det ner så går det upp. I värsta svackan tar lastbilen i marken både fram och bak.


Jaha! Slarvade och trodde amatörhuggarens bilder var på samma väg. Nu hänger jag med.
Ett bilvägsbygge med det resultatet är då närmast förkastligt.. :???:
Berg och dalbana blev också bilden som visades i mitt huvud.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Att skota 1200 kubik 1,5 km efter bilväg.

hinowa  
#423929 Någon duktig som kan köra väghyvel och sedan grusa är kanske ett billigare alternativ!
Ja fasen vilket mörker att inte få ut massaveden!

Avatar Fallback

Re: Att skota 1200 kubik 1,5 km efter bilväg.

Chainsaw Charlie  
#423932
Fredrik Reuter skrev:
Skogsola skrev:Men vad skulle det kosta ungefär om man tar dit maffigaste storskotaren som får lasta ur vältor vid vägkant?


Hej,
Kollade som snabbast. Knappt 90kkr med en storskotare. Ge och ta några % på det.


Det låter mycket. En snabb räkning med lite uppskattade värden:
Om det går att hålla 20 km/h på transporten så tar en enkel resa 4,5 minuter.
En duktig förare bör väl kunna lasta och lossa på 5 min stycket.
Total tid per lass =4,5*2+5*2=19 min ~3 lass i timmen
20 m³/lass ger 60 m³/timme.
1200/60=20 timmars arbetstid
Vad tar en storskotare i timmen? 900 kr?
20*900=18 000 kr

Användarvisningsbild

Re: Att skota 1200 kubik 1,5 km efter bilväg.

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#423933 Skulle inte en kranbil med flakväxlare vara den bästa lösningen eller är det för knixitgt även för en sådan? Här går en flakväxlare med timmer stöttor. Den funkar bra på C vägar.

Avatar Fallback

Re: Att skota 1200 kubik 1,5 km efter bilväg.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#423937 Ett lastbilschassie är ett lastbilschassie oavsett. Annars skulle det ju gå att lunna med bara bil utan släp. Då bleve merkostnaden 15 kr /m3fub och det vore hanterbart. Såg en gammal Gruskalle dumper med bakmonterad lastbilskran hos Peter Carlsson i Skåre idag. Men den lastar nog knappt mer än min egen Gremo.

   TS
Avatar Fallback

Re: Att skota 1200 kubik 1,5 km efter bilväg.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#423941 Gäller Fredriks siffra 90 000 så gör jag det ju själv. Men inte om Chainsaw Charlies siffra 18000 gäller.:-) Sanningen ligger nog någonstans däremellan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Att skota 1200 kubik 1,5 km efter bilväg.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#423943 Är det inte stor traktor med vagn som är billigast och snällast mot vägen här?

30:-/m3fub och km har vi väl räknat med tidigare i skotningsavstånd, men då är det utan lastning såklart. Tyckler ändå 90 kkr låter mycket. 75:-/m3fub för 1200m?

Avatar Fallback

Re: Att skota 1200 kubik 1,5 km efter bilväg.

hinowa  
#423945 Många nyare lastbilar är väldigt låga i främre kofångare,det skall ju vara läckert idag med lowriders.mycket crom .
Tror du skall kolla med någon som har en äldre timmerbil utan frontbygge.

Avatar Fallback

Re: Att skota 1200 kubik 1,5 km efter bilväg.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#423947 Tråkigt detta, men har du bilder från sidan så man ser, vore det bra för framtida projekt!

Användarvisningsbild

Re: Att skota 1200 kubik 1,5 km efter bilväg.

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#423948 Den bilen som går här kör på trakotvägar/basvägar men det kanske inte är en lastbil. Dumper med lastväxlare då? En slipper omlastningen iallafall. Måste bara ha något att lasta med.

Avatar Fallback

Re: Att skota 1200 kubik 1,5 km efter bilväg.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#423949 Ska ta fler bilder i morgon. Det var en extra åkare som tog ett lass och sa att det går inte mer. Den ordinarie åkaren är känd för att inte vara riktigt klok så kanske finns det hopp. :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Att skota 1200 kubik 1,5 km efter bilväg.

tallen100  
#423957 Det hänger mycket på vad det är för chaufför, så hör med han som inte är riktigt klok först så kanske inte problemet existerar 8) .

Avatar Fallback

Re: Att skota 1200 kubik 1,5 km efter bilväg.

alias  
#423960 Att ha att göra med folk som inte är riktigt kloka kan göra ens liv både avsevärt lättare och svårare, men väldigt sällan att de går obemärkta förbi!

Tråkig situation du hamnat i med vägbygget Ola, hoppas det löser sig.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Att skota 1200 kubik 1,5 km efter bilväg.

Fredrik Reuter  
#423993 Hej,
Jag läste nog lite slarvigt först, det pris jag skrev avsåg skotning i terräng, alltså att skotaren inte skulle köra på vägen.
Har inte några priser på lunning tyvärr.

75kr/fub kan vara i överkant, jag ska kolla lite mer på detta. Men under 70 kan nog bli svårt, såpass påslag blir det ju på den längden.

Drivningskostnaden för slutavverkning har stigit mer än 2% per år det senaste (upp 4% 2015 i södra Sverige).

Bortsättning från 2011
Bild

Användarvisningsbild

Re: Att skota 1200 kubik 1,5 km efter bilväg.

svampbob  
#423994 Jag skulle börja med att ta en diskussion med vägbyggaren och kräva att han står för en del av kostnaderna för att göra vägen farbar med timmerbil. Att kosta på strax under 100 000kr på extra skotning känns dumt. Att istället lägga halva den summan på att fixa vägen känns bättre. Den investeringen har du nytta av även fortsättningsvis.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).