Massaved

Björkmassans framtid.

18 inlägg 23091 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Björkmassans framtid.

rikard_e  
#423583
Elfving skrev:
rikard_e skrev:Då får dom fan komma på nått att nyttja björken till. Känns som det enda jag kommer få upp på mina marker....

Så brukar det se ut i 15 år, men som de säger "björken är granens moder" så kommer ofta gran från tillsynes ingenstans därunder om det är fråga om gammal skogsmark i af.

Ja precis!Får se nu efter röjningen, just nu har tyvärr björken stått så tätt att granet blivit allt för nertryckt och inte klarat komma upp, dom flesta smågranarna var antingen döda eller sneväxta.

Dock växer det som fasiken utmed skogsvägarna, så kan säga att makadamet är granens moder här :grin:

Avatar Fallback

Re: Björkmassans framtid.

träis  
#423655 Södras textil massa i mörrum går för fullt och med ny barktrumma så kommer de att kunna öka andelen björk i denna massa. För övrigt så är pris och efterfrågan hög på denna massa

Avatar Fallback

Re: Björkmassans framtid.

eqlazer  
#423836 Ser fartyget Leckö emellanåt gå upp för Göta Älv fullastad med björkmassa, på väg med detta till Grums.
Har inte tillgång till längre än en dags historik på marinetraffic, men har för mig när jag tittat någon gång tidigare att den kom lastad från östkusten eller om det var så långt borta som Baltikum(?).
http://www.marinetraffic.com/en/ais/det ... ssel:LECKO

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).