Skördare

Röjtillsats på skördaraggregatet från MenSe

3 inlägg 3258 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Röjtillsats på skördaraggregatet från MenSe

Fredrik Reuter  
#423576 Kommer Mense RT5 och RT7 göra manuell underväxtröjning överflödig? Med tanke på att dessa tillsatser funnits ett tag på marknaden så kanske svaret är nej, eller också har inte revolutionen nått skogsbruk ännu. Tekniken faller annars under “mekaniserad röjning”, något som testats och dryftats i flera år.


Mense RT5 och RT7 är två röjningstillsatser som kan monteras på befintliga skördaraggregat. De är uppbyggda som ett knivbord till ett slåtteraggregat och RT5 klarar att kapa av 5cm (RT7, 7cm).
De kopplas på skördarens ordinarie hydraulik och när de inte används så fälls röjbordet upp mot skördaraggregatets chassi för att det inte ska vara i vägen.

Bild


Idén från Menses konstruktörer är enkel och smart, koppla på något enkelt på något befintligt och lös ett problem.


Tanken bakom är att om skördaren kommer till ett objekt som är oröjt (med mycket underväxt), så kan skördarföraren när denne så önskar, fälla ut röjaggregatet och punkt- eller svepröja med skördaraggregatet. När röjstammarna röjts undan så kan konventionell gallring eller slutavverkning ske och knivbordet fälls upp mot aggregatets chassi.


Problemlösningen tekniskt är god, men ur ett system- och användarperspektiv kan en del frågor väckas;


I de bästa av världar, och ur ett skogsproduktionsperspektiv så ska röjning redan vara genomförd när det dags att boka en skördare. En eller flera ungskogsröjningar enligt boken kan på vissa objekt till och med göra att ingen underväxt finns inför i alla fall gallringen. Alt. så görs en enklare underväxtröjning i god tid inför en åtgärd med skördare.
Skulle tekniken slå igenom på bred front så tappar manuellarbetarna i skogen minst ett ben att stå på. Dels underväxtröjningen men kanske också i förlängningen delar av ungskogsröjningen.
Om inte röjning sker före skördaren kommer så blir det svårare att banda vägar osv, vägdragningen kan bli lidande och också hänsynsområden som en röjare enklare ser vartefter denne röjer ett objekt.
Att “köra oröjt” kan vara en skördarförares mardröm. Frågan är hur skördarförare ställer sig till denna produkt?


Teknisk uppbyggnad
Röjaggregatet monteras som sagt på befintligt skördaraggregat. Något som är viktigt är att hålla vikten nere och där får man nog säga att Mense lyckats. RT5 väger 47 kg och RT7 som är lite större väger 58 kg.


ModellRT5RT7
Vikt47 kg58kg
Arbetsbredd62cm67cm
Kapningsdiameter5cm7cm
Oljeflödemax 45 l/minmax 70 l/min
Arbetstryck~ 200 bar~ 200 bar



Ekonomi
Metsäteho har gjort en studie på MenSe RT7 i Finland. Där visar tekniken att den i de provobjekt den testades i var €87 - €151 billigare per hektar jämfört med manuellröjning. Bifogar en bild på deras uträkning nedan. Jag vet inte om kapitalkostnad för investeringen är medräknad i denna kalkyl, det kan den vara.



http://www.mense.fi/sv/produkter/klippa ... stillsats/


Vad tror du om detta? Har du mer information om produkten? Skriv gärna några rader!



   TS
Avatar Fallback

Re: Röjtillsats på skördaraggregatet från MenSe

Ådii  
#423580 När jag såg det så tänkte jag att det skulle vara en bra sak att ha på energiklippen när man röjer efter åkerkanter och liknande och även då i skogen, såg sen att de hade nu på Metko2016 monterat ett RT5 på ett Nisula 175 så nån annan tänkte lika :smile:
Skulle nog beställa ett medsamma om det inte vore för priset som ligger på 5000€ + moms (24%) för RT5 samt 7000€+moms för ett RT7 här i Finland, så det blir nog röjsågen ännu i fortsättningen.. :sad: :grin:

Avatar Fallback

Re: Röjtillsats på skördaraggregatet från MenSe

jannee  
#423582 Den dagen det inte finns öststatare att tillgå (för röjning) kommer nog något sådant här eller liknande, finns snart sagt inte en svensk som vill gå ett steg i onödan - förutom på ett gym eller i motionsspåret :mrgreen:
Kunde man dessutom sköta skapelsen via mobilen vore det inne redan idag :grin:
Positivt vore om den kunde klara något grövre dia.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).