Föryngring

Grönrisplantering, täckrot?

25 inlägg 13989 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Grönrisplantering, täckrot?

uffejohan  
#423446 Jag har avverkat ett område i höst som delvis hade dålig bärighet för maskinerna. Av den anledningen användes en del av riset som körbädd för skotaren. Resten av området rätt blockigt så jag bedömer att det inte går att markbereda på ett vettigt sätt. Planerar därför att grönrisplantera med stora, behandlade plantor. Hur ska jag göra med risbädden i körstråken? Kan i och för sig ta dit grävmaskinen men befarar att det blir ännu värre med allt ris uppochnervänt. På den blockiga delen skotar jag ut riset före planteringen.

Arevo
Avatar Fallback

Re: Grönrisplantering, täckrot?

isteskog  
#423449 Har provat att plantera ett år efter den riktiga planteringen och då har rishögarna sjunkit ihop skapligt. Har man då ett plantrör som man ställt in på djupplantering så kommer man ner bra i riset. Det finns mycket fukt i rishögarna och så är det som ett drivhus också. :smile:

Avatar Fallback

Re: Grönrisplantering, täckrot?

saekb  
#423450 Hur blev resultatet isteskog?

Avatar Fallback

Re: Grönrisplantering, täckrot?

isteskog  
#423453 Över förväntan! De som fick kontakt med det fuktiga i rishögarna växte ikapp det som planterades året före. Sen brukar jag grönrisplantera i kanterna vid rishögarna. Många gånger kommer man ner till mineraljorden då också. Men det kräver ett plantrör som man kan djupplantera med. :geek:

Avatar Fallback

Re: Grönrisplantering, täckrot?

uffejohan  
#423454 Tack för tipsen Isteskog, tar det ad notam

Avatar Fallback

Re: Grönrisplantering, täckrot?

Amatörhuggare 62  
#423457 När jag avverka mitt " Ryssland " Så satte jag i Höstas Barrotplantor i riset.
Såg kanonbra ut när jag gick hem.

När vi jaga älg i Söndags, så besökte jag platsen igen.
Och såg inte en planta !!!

Orsaken var att Vildsvinen, hittat något Gotteligottgott.
Och vänt upp å ner på alltihop !!
😡 vildsvin
Då blir man rätt sur

Avatar Fallback

Re: Grönrisplantering, täckrot?

isteskog  
#423460 Lider med dig Amatörhuggare 62 :cry: Än har vi då inga vildtrynen här uppe ...... :???:

Avatar Fallback

Re: Grönrisplantering, täckrot?

saekb  
#423461 Har också erfarenhet av vildsvinsbök på nya hyggen. De drar upp plantor, biter av grenar, bökar efter granbarkborre och någon slags tryffel eller annan svamp.

Avatar Fallback

Re: Grönrisplantering, täckrot?

Amatörhuggare 62  
#423463 Var glad för det isteskog.

Dom lärde sa när grisen kom. Vad bra för skogen !
Jojjo !

Planteringar med för mycket ris kvar, dom vänder på allt.
Ungskog 10 år ca , något gott i backen. Småtallarna i detta fallet.
Åt alla håll, såg ut som en plog åkt igenom.
Granåkrar, inte en rot med jord på.
Vid första gallring röta i beståndet.
Å sedan träd att vässa betarna på, Å kliträd.
Dom är jättebra i skogen !

Avatar Fallback

Re: Grönrisplantering, täckrot?

isteskog  
#423464 Usch! 😡

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).