Vedmaskiner, flishuggar

Veddrivare

17 inlägg 11349 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Veddrivare

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Trejon
Avatar Fallback

Re: Veddrivare

hinowa  
#300074 Ja den blev jag riktigt imponerat på!
Mvh Roger

Avatar Fallback

Re: Veddrivare

Storken  
#301578 Smidigt att tippa av det kanske, men sen då ?
Hur hanterar man en sån hög ute i skogen ?
Frontlastare och skopa lär ju inte vara så enkelt att använda utan jämnt och hårt underlag.

Gripskopa skulle kunna funka, men det känns nästan som att den här maskinen skapar fler problem än den löser...

Användarvisningsbild

Re: Veddrivare

stegmaster  
#301604
Storken skrev:Smidigt att tippa av det kanske, men sen då ?
Hur hanterar man en sån hög ute i skogen ?
Frontlastare och skopa lär ju inte vara så enkelt att använda utan jämnt och hårt underlag.

Gripskopa skulle kunna funka, men det känns nästan som att den här maskinen skapar fler problem än den löser...


Blir smidigare på detta viset.


Avatar Fallback

Re: Veddrivare

hinowa  
#301834 Det är väl bara att ha flera storsäckar på vagnen,om man inte vill annat.
Och det finns gripskopor att lasta med.Smidigt sätt att tillverka ved på!

Avatar Fallback

Re: Veddrivare

Storken  
#301858 Nja, jag är fortfarande skeptisk !
Det känns som det bara blir en massa kapande och inget uträttat i gallringen. :-s

Avatar Fallback

Re: Veddrivare

hinowa  
#301891 Man kan ta bort klyvkilarna och kapa till långa längder som en vanlig stegmatare om man så vill.
Men tänk att hur mycket ved det finns efter skogsbilvägar som ingen tar ned.Igenvuxna diken,åkerkanter mm.
Så det blir massor av gratisved*L*

Avatar Fallback

Re: Veddrivare

brassel  
#301939 Tankarna går åt att ev sätta en Naarva S23 på en Valtra 6300, KMA 10ton och en FMV 290 kran.
Tänkt körning är frfa förstagallring och skogsbilvägar åkerkanter mm.
Nån som gör nå liknande?

Avatar Fallback

Re: Veddrivare

hinowa  
#423134 Det kan inte vara fel att köra på detta sätt, smidigt att få med sig färdig ved i ett moment slippa vedmaskiner,Kapat kvistat klyvet på en gång.
Hade jag haft rätt maskin skulle jag inte tveka. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Veddrivare

svampbob  
#423228 Jag har beställt ett sådant säckställ till trepunkten från Naarva. tänkte ha den på Boxern när jag kör vedmaskinen. Som det är nu har jag byggt en ställning där säckarna hänger problemet blir när jag ska köra bort säcken med 641:an då behöver jag en medhjälpare för att koppla säcken på gafflarna.
Med säckstället klarar jag helt och hållet själv.

Användarvisningsbild

Re: Veddrivare

Vedproducent  
#423273
svampbob skrev:Jag har beställt ett sådant säckställ till trepunkten från Naarva. tänkte ha den på Boxern när jag kör vedmaskinen. Som det är nu har jag byggt en ställning där säckarna hänger problemet blir när jag ska köra bort säcken med 641:an då behöver jag en medhjälpare för att koppla säcken på gafflarna.
Med säckstället klarar jag helt och hållet själv.

Fyra korta länkar med karbinhake som hänger i gafflarna så löser du problemet och du klarar dig själv. Bara att sätta gafflarna över säcken hoppa ur och sätta på karbinhaken i öglorna. Så flyttar jag alla mina säckar när jag flyttar dom. Med långgafflar så kör du två säckar i taget.

Avatar Fallback

Re: Veddrivare

hinowa  
#423275 Och man skall nog tänka på att få upp säcken en bra bit ifrån marken så den inte blir tom när man kör över stubbar och sten.
Ja ibland skall man ta till hjälp,fast det kan ta emot att be :wink:

Avatar Fallback

Re: Veddrivare

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#423340
Storken skrev:Smidigt att tippa av det kanske, men sen då ?
Hur hanterar man en sån hög ute i skogen ?
Frontlastare och skopa lär ju inte vara så enkelt att använda utan jämnt och hårt underlag.

Gripskopa skulle kunna funka, men det känns nästan som att den här maskinen skapar fler problem än den löser...


En bekant hade ved liggande på marken och provade frontlastaren, gick alldeles utmärkt tyckte han att lasta tippkärran

Användarvisningsbild

Re: Veddrivare

svampbob  
#423368
Vedproducent skrev:
svampbob skrev:Jag har beställt ett sådant säckställ till trepunkten från Naarva. tänkte ha den på Boxern när jag kör vedmaskinen. Som det är nu har jag byggt en ställning där säckarna hänger problemet blir när jag ska köra bort säcken med 641:an då behöver jag en medhjälpare för att koppla säcken på gafflarna.
Med säckstället klarar jag helt och hållet själv.

Fyra korta länkar med karbinhake som hänger i gafflarna så löser du problemet och du klarar dig själv. Bara att sätta gafflarna över säcken hoppa ur och sätta på karbinhaken i öglorna. Så flyttar jag alla mina säckar när jag flyttar dom. Med långgafflar så kör du två säckar i taget.


Problemet är att jag har en baklastare och på den går det inte att kliva ur hytten när lastaren är upplyft. Jag funderade ett tag på att bygga en ram med gaffelfäste och på den fyra korta länkar med karbinhakar. Lyfta upp den på säcken. Kliva ur och kroka fast och sedan köra in gafflarna i fästet och bära bort säcken.
Jag söker nu en timmergrip med lilla bm-fästet och använda 641:an till att lägga på uppläggningsbordet.

Användarvisningsbild

Re: Veddrivare

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744227 I lite mindre skala.

Om man har gott om tid.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).