Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alstor 8x8 eller bison 6000

31 inlägg 26042 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Alstor 8x8 eller bison 6000

kennethkk  
#418963 Jag går och funderar på att köpa alstor 8x8 eller bison 6000 vad ska man tänka på om man ska köpa beg maskin. Är det något speciellt man ska titta på dom här maskinerna.



   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor 8x8 eller bison 6000

Ferguson system  
#419170 Som ved alt annet kjøp av brukte maskiner: Hvordan ser maskinen ut, er den godt fulgt opp med service, sjekke alle funksjoner, sjekke olje på motor og gir, og hydraulikk olje.

Det du bør være ekstra oppmerksom på når det gjelder Alstorn er å sjekke boggikassene. På tidligere modeller hender det at de sprekker eller går i stykker ved hard bruk. Girkassa bør også sjekkes, disse får ofte mye juling (tannpuss) siden maskinen mangler en ordentlig clutch. Reima på variatorn er også et punkt å sjekke.

Hvis du skal se på Bison, så sørg for at du finner en med hurtiggir. Bison har også flere hydrauliske komponenter enn Alstorn. Se over at det ikke er noen lekasjer eller dårlige slanger.

Generelt på begge er at oppheng til pendelboggien, innfesting til leddstyring og krana er de komponentene som får mest slitasje og bør smøres ofte.

Avatar Fallback

Re: Alstor 8x8 eller bison 6000

mrvimek  
#419321 På Alstor så kolla hur Boggi lådorna känns och titta till kran

Användarvisningsbild

Re: Alstor 8x8 eller bison 6000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#423245
mrvimek skrev:På Alstor så kolla hur Boggi lådorna känns och titta till kran


Hurdå "känns"? Frågar då jag kanske ska titta på en.

Användarvisningsbild

Re: Alstor 8x8 eller bison 6000

svampbob  
#423247
Uvskogen skrev:
mrvimek skrev:På Alstor så kolla hur Boggi lådorna känns och titta till kran


Hurdå "känns"? Frågar då jag kanske ska titta på en.

Börjar firman gå besvärande bra [emoji1]

Användarvisningsbild

Re: Alstor 8x8 eller bison 6000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#423249
svampbob skrev:
Uvskogen skrev:
mrvimek skrev:På Alstor så kolla hur Boggi lådorna känns och titta till kran


Hurdå "känns"? Frågar då jag kanske ska titta på en.

Börjar firman gå besvärande bra [emoji1]

Ha ha, nä inte än men kanske jag måste våga för att vinna! [emoji51]

Användarvisningsbild

Re: Alstor 8x8 eller bison 6000

anersimyra  
#423250 Alstorn verkar i vart fall vara lättskruvad med sin Volvo Amazon växellåda.. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Alstor 8x8 eller bison 6000

anersimyra  
#423253
1481568055_img_0872.jpg
.. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Alstor 8x8 eller bison 6000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#423255 Det är ju bra! Började min bilkarriär med amazon. Underbart lätt att meka med, lyfte ur motorn flera gånger på den.....

Användarvisningsbild

Re: Alstor 8x8 eller bison 6000

anersimyra  
#423259 Alstorn jag såg den lådan sitta i var visserligen något till åren, men enligt ägaren är även nyare maskiner utrustad med M 40 lådan.

Användarvisningsbild

Re: Alstor 8x8 eller bison 6000

anersimyra  
#423262 Och under huven på Alstorn är utrymmet lika väl tilltaget som på en Amazon.. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Alstor 8x8 eller bison 6000

anersimyra  
#423264 Jag kan höra med kamraten vad han tycker. Han körde Alstor i många år men bytte nyligen till Bison 6000.

Användarvisningsbild

Re: Alstor 8x8 eller bison 6000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#423268
anersimyra skrev:Jag kan höra med kamraten vad han tycker. Han körde Alstor i många år men bytte nyligen till Bison 6000.

Ja tack gärna! Säg till honom att jag har brant och stenig terräng. Om det nu spelar någon roll.

Användarvisningsbild

Re: Alstor 8x8 eller bison 6000

anersimyra  
#423296 Nu har jag pratat med " AlstorOlle," På Alstorn gick som sagt kedjorna av då och då, men är ändock en utmärkt maskin. Jag vet inte säkert hur många tusen timmar han har på Alstorn, dock visade han mig att de Kenda Bearclaw han hade vid tillfället gått 5000 timmar i järnvägsmakadam. Innan det hade han många år på fulltid på samma maskin. Hans Bison har nu gått 1200 timmar och är med hans egna ord överlägsen på flera sätt. Vändradien är betydligt bättre, den tar sig fram betydligt bättre i tätare bestånd. Robsondriften är både stark och som sagt urkopplingsbar. 30-50 kranen är väl så stark som farmakranen som satt på Alstorn. Jag nämnde att du har stenig terräng där jag vet att Alstorn är bra, men han tycker Bisonen fungerar minst lika väl i stenig terräng. Vad gäller transportsträckor är dock Alstorn betydligt snabbare. Bisonen som inte har transportväxel gör inte mer än 14 km tim.

Användarvisningsbild

Re: Alstor 8x8 eller bison 6000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#423319 Tack! Värdefullt att ta del av.
Det enda jag har 'emot" Bison är den låga markfrigången fram. Under 20 cm så jag förstår inte hur jag ska komma fram över stenarna?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).