Skogsröjning

Röjsåg med klinga eller kedja?

78 inlägg 47024 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röjsåg med klinga eller kedja?

husqvarna357  
#423106 Hej,
Är nybliven skogsägare och har påbörjat röjning av ett område med självsådd björk efter Gudrun. Området jag påbörjat är kring 2-3ha
Träden är ca 3-5m höga. Stamdiameter är upp till ca 10cm (men dessa är ju de jag försöker spara). De flesta som sågas är nog 2-5cm i diameter.
Har i nuläget kört med motorsåg Stihl MS200, men känner att röjsåg med klinga eller kedja är nog ett bättre alternativ.
Har tittat lite på Stihl FS 460 C-EM KW och Husqvarna 545 FXT, men har kommit att fundera även på Husqvarna 535FBx.
Den uppenbara fördelen med röjsåg är ju klart att den även kan användas med trimmerhuvud och slynklinga också.
Erfarenheter, tips och synpunkter?

Hälsningar

Magnus



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röjsåg med klinga eller kedja?

hfab  
#423109 Stihl 460 är i mitt tycke den allra bästa röjsåg som produceras för tillfället. God bränsle ekonomi och bra storlek. Den har något vekare riggrör än husqvarna, men detta är knappast ett problem för den som kan använda en röjsåg.

Husqvarnas klingsågar har i mitt tycke inte samma fina balans, samt en dumt utformad tumgas. Tycker även att hållbarheten på vinkelväxlarna är sämre hos husqvarna.

Många hyllar 535fbx, men personligen anser jag att det är en skitsåg. Den går helt enkelt inte nog fort. Jag har själv en 535fbx och det den används till är att stamkvista lite björk på försommarens lediga eftermiddagar.

Stihl 460 använs däremot till allt som inte kräver motorsåg.
Vilket i mitt fall är allt upp till ca 14cm i rotskär.

Mitt tips är att du köpet en ny klingsåg som du trivs med och en begagnad 535fbx av mig.[SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND COLD SWEAT]
Senast redigerad av hfab mån 12 dec 2016, 09:01, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg med klinga eller kedja?

bgl  
#423110 Välkommen in i skogröjningsdebatten!
Under rubriken skogsröjning hittar du våra kombinerade åsikter och kunskaper om röjningens alla aspekter.
Enklaste svaret på frågan är att den ena maskinen inte utesluter den andra. Vi som använder kedjeröjsåg, för min del Stihl KM 130r, lär oss snart var den är bättre och var den klassiska klingröjsågen bör användas.
Din fråga om väl sen gudrunröjning får någon från den trakten besvara men min gissning är att ett sånt bestånd nog passar bättre för kedjeröjsåg.

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg med klinga eller kedja?

JensSkoog  
#423120 Skulle inte varit utan dom båda, (eller alla fyra): FS480 och FS460 i normalröjning, FS130 i det riktigt klena och KM130R i eftersatt djungel och i nerkapning av krat av grov hassel eller al. När jag måste röja fram en stam som står bredvid fem andra på en kvadratmeter, finns det inget bättre än kedja och den precision som det bjuder på.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg med klinga eller kedja?

jannee  
#423138 Är en gammal gube använt mig av klingsåg de senaste 35 åren och klarar mig ypperligt med en sådan, och som trådskaparen påstod kan man även använda den som grästrimmer, med "lite" teknik kan man även ansa en häck :grin:
Kedjeröjaren har bevisligen sina fördelar, framförallt vid eftersatt röjning, även vid stamkvistning.
En klingsåg är troligtvis mindre ömtålig = mer slitstark än kedjesågen. Vore jag i behov av en ny såg finge det återigen bli en klingsåg :mrgreen:
Vid exempelvis brunnsröjning inbillar jag mig att klingsågen är att föredra och även i det bestånd trådskaparen har.
HVA 545 motsvarar Stihl 490, HVA 555 motsvarar Stihl 560.
Vilken som är bäst eller passar bäst är nog ganska individuellt. Viktigare än märket är återförsäljaren och närheten/relationen/åtkomst till denna.
Använder mig av Strands Totalklinga vid gräsöjning/brunnsröjning och första röjning, vid grövre röjning Strands röjklinga. Dyra klingor men betydligt högre effektivitet.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg med klinga eller kedja?

isteskog  
#423139 Har samma erfarenhet som Jannee! Det är få gånger jag känt behov att en kedjeröjare. Beror kanske på att jag röjer tidigt och flera gånger. Ska nog prova Strand Total till sommaren :smile:

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg med klinga eller kedja?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#423147 Rätt såg till rätt objekt, som Jens Skog är inne på. Klinga har sina fördelar när skiten bara ska ner. Kedja har fördelar då det ska sågas med precision. Båda behövs, anser jag.

Sedan har Jannee lite fel i sin modelljämförelse anser jag. Frågar du mig, så motsvarar Husqvarna 545 av Stihl 460, medan Husqvarna 555 motsvarar mer Stihl 490 än Stihl 560, om man lusläser specen.

Tänk också på att det är olika vinkelväxel och riggrörslängd, på en stor trimmer och en röjsåg. Stihl har ett utbyteskit till sin 460 och 490 för 1500 kr. Annars kan det vara idé att ha en maskin för trimning och en annan maskin för röjning. Orsaken är att gräs ska trimmas längs markytan, medans röjstubbar ofta är 2-4 dm höga för att undvika stensågningar.

Slutligen så är röjselen inget man bara hänger röjsågen i, utan tvärtom något som ska väljas med största omsorg. Selen måste passa dig som handen i handsken.

Sedan håller inte Husqvarnas krokar för Stihls röjsågar. Det är ett välkänt faktum att då blir Husqvarnas krokar en förbrukningsvara.

Så välj först den skönaste selen du kan hitta. Välj sedan röjsåg efter selen. :wink:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Röjsåg med klinga eller kedja?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#423166 Kedjeröjaren är enklare att använda för nybörjaren när det är grovt +6cm.
Klingsågen är bättre i klenare röjning.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg med klinga eller kedja?

jannee  
#423172 Är beredd att hålla med Niking angående HVA 545, den matchar Stihl 460, dock lättare, sedan priset?
Däremot ger jag mig inte angående HVA 555 och Stihl 560, samma effekt dock är Huskvarnan (betydligt) lättare.
Oberoende detta håller jag med om att en sele som sitter perfekt är näst intill det viktigaste - förutom egenskaperna på skärverktygen.
En del är dessutom alls inte nöjda med arbetsergonomin av ett visst märke :oops: :grin:
Personligen arbetar jag hellre med RXT i skogen än FXT, något längre räckvidd och kör inte lika ofta i sten - men det är jag det :oops:

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg med klinga eller kedja?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#423173 Jannee, ser du kubikmässigt, så ligger ju HVA 555 (53,3 cc) betydligt närmare Stihl 490 (51,6 cc) än Stihl 560 (57,1 cc).

Sedan har det ju gnällts en del på hållbarheten hos HVA:s röjsågar också. Hör väldigt sällan något negativt om hållbarheten på Stihls röjsågar av någon anledning...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Röjsåg med klinga eller kedja?

jannee  
#423187 Jag skiter i kubiken, det är kraften som för mig är det väsentliga :grin:

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg med klinga eller kedja?

JensSkoog  
#423191 Men ingen skiter i Strandklingan eller Strand Total - med en av
dom spelar det ingen roll vilken såg man har :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg med klinga eller kedja?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#423205
jannee skrev:Jag skiter i kubiken, det är kraften som för mig är det väsentliga :grin:

Fast vridet är ju inte helt ointressant när det börjar bli grovt...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Röjsåg med klinga eller kedja?

jannee  
#423220 Jag har aldrig kört med någon Stihl, varken vill eller kan uttala mig om vridet. Har använt mig av deras sele, var en klar förbättring då.....
Numera har jag HVAs XT balance vilket duger gott och väl åt mig (betydligt bättre än Stihls).
Slitaget på kroken fixade återförsäljaren åt mig med att lägga på någon sorts hårdmetall - GRATIS
För övrigt har jag inga som helst problem att vifta av 15 cm grova stammar med Strands sågklinga, sågen hinner knappt sacka i varv, kör dock med en HVA RXT 555.
Kanske olämpligt men effektiviteten ökar om man kör UTAN klingskyddet :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Röjsåg med klinga eller kedja?

bgl  
#423229 Apropå att köra utan riktigt klingskydd.
Noggrannheten med användning av korrekt klingskydd sviktar på flera håll.
För några veckor sedan fanns ett reportage i Land(?) om en nybliven skogsägare med bild där hon använde röjsåg med klinga och skydd för gräsröjning.
I senaste Skogseko från Skogsstyrelsen visas åter en bild på en röjsågare med röjsåg med gräsröjningsskydd.
Att använda gräsröjningsskydd till sågklinga ger väl inte mycket mer skydd än att köra utan - har det blivit godkänt att göra så?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).