Uppvärmning

Byta panna calmar v33

98 inlägg 44959 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Byta panna calmar v33

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#423052 Nu har jag kört med lägre uttemp till elementen. Det som hänt är behagligare värme i rummen och betydligt jämnare tempfördelning i tankarna. Verkar ju bra!

Användarvisningsbild

Re: Byta panna calmar v33

Delsbo  
#423059
Uvskogen skrev:Nu har jag kört med lägre uttemp till elementen. Det som hänt är behagligare värme i rummen och betydligt jämnare tempfördelning i tankarna. Verkar ju bra!


När du fått till det perfekt har du element som är varma bara i överkant och "kalla" i nerkant !

Användarvisningsbild

Re: Byta panna calmar v33

Knegas  
#423266 Nu har jag även lyckats med övertändning. Hur gör jag för att det ska sluta puffa i pannan och börja brinna åt rätt håll igen?

Avatar Fallback

Re: Byta panna calmar v33

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#423282 Stäng luckan och låt det brinna.

Avatar Fallback

Re: Byta panna calmar v33

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#423341
Knegas skrev:Nu har jag även lyckats med övertändning. Hur gör jag för att det ska sluta puffa i pannan och börja brinna åt rätt håll igen?


Klenare ved kanske, kan bli så när det är för grovt kluvet

Avatar Fallback

Re: Byta panna calmar v33

Olov Jonsson  
#426163 När jag byggde om mitt pannrum i somras så satte jag in en el-vvb i serie med tekniktanken med vvb. Satte kranar så man kan välja att koppla bort el-vvb på vintern då man eldar för fullt. På sommaren får man även förvärmt vatten till el-vvb då tanken med inbyggd vvb sällan är under 20'c. Jag har ställt termostaten i el-vvb på 60'c så när jag eldar så behöver den inte värma vattnet då vattnet från acctanken oftast är varmare. Tycker det blev en bra lösning då man inte blir lika beroende av att elda bara för varmvattnet.

Användarvisningsbild

Re: Byta panna calmar v33

Delsbo  
#456999
Delsbo skrev:
busholle skrev:
Delsbo skrev:Jag har just nu ett projekt på gång .. Vi byter panna hos svärmor... köpte denna gång ett system utan varmvattenberedare ... Den ena av tankarna har 2 st 15m slingor i sig där den ena är en förvärmnings slinga som ligger i den nedre halvan av tanken och sedan en i övre halvan... I detta fall är det viktigt med skiktningen som jag nämnde tidigare.. Här kör man in kallvatten längst ner i tanken där det är minst varmt och "förvärmer".... därefter toppar man upp temperaturen på tappvattnet i den övre delen.. har inte pratat med någon med denna lösning så det ska bli intressant...



Har själv tank med slingor och är väl sådär nöjd med det. Beställde tanken med vv slinga i toppen och solslinga i botten. De första åren körde jag bara med vv slingan och det fungerade inget vidare. Efter det kopplade vi in solslingan som förvärmning och det blev bättre men fortfarande är det så att det krävs hygglig temperatur i tanken för att det ska bli varmt. Har man förrådsberedare så har du i alla fall en viss mängd vatten med temperatur du kan nyttja. Med slinga är vattnet konstant 20 grader svalare än tanken.


Tänkte att det kunde var lite åt det hållet du beskriver... Så vi satte ihop båda slingorna direkt dvs har 30m totalt från start ... Hoppas få igång systemet i början av nästa år... Skönt att ha ett system som fungerar parallellt med detta vi bygger upp.. ingen panik alltså....

Ja nu har svärmors nya värmesystem varit igång ett tag..Hon älskar att han 22-23°C inne (hon närmar sig de 80) konstant (-25°C ute de två första dygnen när vi drifttog nya systemet ).. Ang de hopsatta vv-slingorna 2x15m så har de fungerat helt fantastiskt...Hon är ju ensamstående så det tappas varmvatten sällan på mer än ett ställe samtidigt.. Men hon har helt ok temperatur i duschen eller kranen även med endast 45°C upptill i tankarna... Dvs bättre än jag vågat hoppas på... Så i vårt fall så behövdes ingen förvärmning (förråds bredare)..

Användarvisningsbild

Re: Byta panna calmar v33

Knegas  
#476091 Nu har jag snart eldat i min calmar v33 panna i ett år.
Får fortfarande övertändning men betydligt mindre nu efter vissa åtgärder.
Men nu verkar det bli när hålen i keramiken blir täckta med glöd eller ved.
Vad tror ni om att ha något typ av nät/plåt formad som en halv cylinder över keramiken?
Vilket smidigt material kan tänkas hålla för värmen?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).