Motorsåg och handhållet

Trimma husqvarna 560xpg

60 inlägg 33603 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Trimma husqvarna 560xpg

jionas  
#421932 Hej undrar om man kan göra nå åt sågen så man får lite mer snurr i den. Borde väll gå o göra nån ting med den? Förslag någon?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Trimma husqvarna 560xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#421943 Är det leksak finns det mycket att hitta på. Är det ett arbetsredskap så byter man till större såg.

Användarvisningsbild

Re: Trimma husqvarna 560xpg

anersimyra  
#421988 560 " snurrar " väl på hyggligt i originalutförande. Mina två första 550 var inte roliga med sitt jävla " bluddrande!" Men de två nya går inihelvete fint.. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Trimma husqvarna 560xpg

TrioBrake  
#421989 Tycker allt att min 560 med en ordentligt filad kedja går extremt fint

Avatar Fallback

Re: Trimma husqvarna 560xpg

jionas  
#422021 Man behöver väll inte sätta på en jävla stor ljuddämpare så det inte går o andvända sågen. Finns det nån sida som man kan beställa ifrån ? Eller får man ta fram filen .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trimma husqvarna 560xpg

traktorz  
#422117
...en jävla stor ljuddämpare så det inte går o andvända sågen.

Det är nog inte så vanligt i Sverige med att trimma sågmotorer. Mer om det på utländska fora, och då närmast blir väl i England.

Funderade själv ett tag på att borra upp ljuddämparen för att få bättre genomströmning på gamla lill-Stihlen MS192, för att den bättre skulle kunna dra runt en 1.3mm kedja i st f orginalet på 1.1mm. Nu blev det inte så, ty jag bytte upp mig till närmaste storleken större såg. Letade innan och hittade lite tips på bl.a. nämnda engelska forum, arbtalk.co.uk.

Har provat på modellen under den som din fråga gäller, på HVA 550XP / Jonsered CS2253 med att ta bort gnistgallret, vilket subjektivt upplevs som att ge en marginellt större genomströmning och därmed ökad effekt.

Skulle nog ändå påstå att HVA 550 & 560 båda har en trimningsljuddämpare, fast med begränsningen att ändå hålla ljudnivån inom rimliga gränser. Visst kan du göra utloppsöppningen ännu större för att testa, men i sämsta fall får du väl köpa en ny ljuddämpare som reservdel sen, om du inte står ut med ökad ljudnivå i längden.

Tycker ändå att rytet från HVA 560XP / Jonsered CS2260WH är det maffigaste som jag hört från en motorsåg, betydligt mäktigare än från vår egen 60-kubikare, stor-Stihlen MS362.

Ref:
http://arbtalk.co.uk/forum/chainsaws/67 ... hread.html

Avatar Fallback

Re: Trimma husqvarna 560xpg

jionas  
#422120 Okej. Ja det är bara för att om man kunde göra göra nå enkelt. Med tanka på autotune eller vad det heter om man kunde typ chippa eller nå.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trimma husqvarna 560xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422461 Att pula med leksaker är kul, men ska det jobbas o tjänas pengar är det betydligt bättre att välja rätt såg för behovet.

Avatar Fallback

Re: Trimma husqvarna 560xpg

jannee  
#422468 Det måste väl med datorns hjälp justera så att sågen går bättre.
Skulle visst varje omöjligt att effektoptimera Scania, var den information man fick när de tidigaste datorstyrda insprutarna kom.
Detta har man sedan ständigt fått höra från och av Scaniamekar - men nu åker man bara till "rätt" optimerare och lägger på 100 hk + "lite" vrid. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Trimma husqvarna 560xpg

Seb macahan  
#422473 För det måste ju vara så att Husqvarna's utvecklare o tekniker kan ingenting om motorer så de bara gissar sig till hur sågen ska designas och sen räknar man ut effekt/kg. Sen att det finns en massa bönner som har bättre koll på hur många hk en såg av en viss storlek håller för är mest lite retfullt för Huskvarna's utvecklings avdelning. Inte hade dom väl pressat ut 0,4hk mer ur sågen och blivit starkare/kg än konkurrenterna. Nej så tror inte jag de jobbar på HQ....
Har aldrig riktigt fattat grejen med o trimma bruks bilar, sågar etc.
Klämma ur 500hk ur en Volvo B23 bara för o visa att det går är en annan sak.
Men det kanske är det ni är ute efter o jag bara är dryg o dum. Lycka till i alla fall. Det är underhållande o se o lyssna på när det är gjort i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: Trimma husqvarna 560xpg

hlb  
#422521 Intressant. Varför tar man inte mer effekt ur dieselbilar original? Det mest troliga svaret jag fått är att de måste klara alla bränsle, även i östeuropa. Med svensk blankdiesel går det att få ut mer ur de flesta motorer utan problem. BSR lever och frodas.

Användarvisningsbild

Re: Trimma husqvarna 560xpg

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422538 Tillverkarna styrs av förbrukning och miljövärden, bränsle/luftblandning för max effekt är inte optimal ur miljösynpunkt.

En dieselbil med trimbox sotar mer helt enkelt, även om det fastnar i partikelfiltret.

Att trimma en autotune tror jag inte på eftersom den inte har återkoppling av avgasvärdena. Det går säkert att porta dem, men med tanke på att det är en friskluftsmotor så skulle inte jag chansa. Man vill ju inte att den suger i sig för mycket frisk luft . :shock:

Användarvisningsbild

Re: Trimma husqvarna 560xpg

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422555 Med tanke på tillgängligt utrymme för en ljuddämpare på en motorsåg samt decibelkrav så är det nog inte lätt för konstruktören att få till det vettigt. Det blir ju förmodligen en mindre bra kompromiss.

Har tidigare sågat upp några dämpare på HVA238-242 o det sitter lite skrot därinne som man kan ta bort samt öka arean på utsläppet lite. Gör märkbar skillnad, man får direkt öka på bränsleskruvarna. Ljudet ökar oxå en del.

Nu har jag kört min Stihl MS241 i 2 vintrar o den går bra men har väl inte riktigt den acceleration som man skulle önska.
Tog bort dämparen på den nu o till min förvåning är den i stort sett tom inuti. Sitter bara en liten plåtbit med några hål i innanför utblåset.
Ökade arean på utblåset ca 20% samt arean på hålen innanför lika mycket.
Enkelt med en fram/återgående luftdriven fil.

Körde i lördags o den svarade betydligt bättre på gasen.
Ljudnivån tyckte jag ökade något men inte alls som mina äldre HVA som moddats.

När det gäller bränslet så löser sågen detta galant. Märkte direkt att tanken tog slut fortare.
Gick åt 6 tankar på ungefär samma tid som jag förut körde upp 5.
Fick känslan av att M-tronicen hade lättare att ställa rätt nu, mera distinkta lägen både vid tomgång och kanske mest vid fullgas. Hur jag än körde så kom fyrtakterna hela tiden vid samma läge. Tidigare kunde den ibland börja fyrtakta tidigare om man kört lite lugnare med mycket tomgångsputtrande. Inget sånt alls nu

Sågen gick kanonbra så jag är helnöjd.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Trimma husqvarna 560xpg

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422597 Att öppna upp ljuddämparen kan göra ganska stor skillnad och om autotune har den marginalen att den kan öka bränslet i tillräcklig grad så är det ju istort sett riskfritt också. En annan fördel med lägre motstånd i dämparen är att sågen inte blir lika het.
Portning är jag dock tveksam till med friskluftsmotorer, det gäller ju att få till det så att man har den där portionen friskluft som sköljer ut avgaserna. Det är nog ganska små marginaler. Eller så tänker jag fel och att det inte påverkas om man portar cylindern.

Användarvisningsbild

Re: Trimma husqvarna 560xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#423035 Uppkopplad kan man uppdatera programvara, återställa, se felkoder, diagnosticera och läsa av lite info som är lite fingervisande i bästa fall.
Ja just det... Man kan lägga till anteckningar med.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).