Motorsåg och handhållet

Vad är bra att ha i huggarbältet?

410 inlägg 210833 visningar 61 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

TrioBrake  
#423000 Måste va nå jävla måndagsexemplar, lyft allt från timmer till massaved med min å de har inte hänt någe med de

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Blivande snickare  
#423006 Så ska det inte vara. Fick sätta min 20 år gamla fiskars i vedklyven innan den kröktes :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#423007
MartinH skrev:Jag rekommenderar starkt sågskyddsbyxor och annan skyddsutrustning. Har sågat mig i benet men hade då sågskyddsbyxor. Är väldigt glad för det idag.

Kan upplysa att de byxor jag hade fungerade som de skulle :smile: .

Med vänlig hälsning!

MartinH


Även jag kan intyga att sågskyddet funkar... :roll:

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#423008
TrioBrake skrev:Har hamnat i alldeles för många "diskussioner" med jänkare angående just sågskydd... Slutar alltid på samma sätt, jag har fel


Vika argument har dom mot sågskyddsbyxor då?

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

TrioBrake  
#423009
Zixten skrev:
TrioBrake skrev:Har hamnat i alldeles för många "diskussioner" med jänkare angående just sågskydd... Slutar alltid på samma sätt, jag har fel


Vika argument har dom mot sågskyddsbyxor då?


Onödigt, dyrt, min farfar använde aldrig sågbyxor och han sågade sig fan inte i benet!! Eller det blir så varmt och man blir helt utmattad... Helt hjärndöda argument helt enkelt.... Fick några kommentarer på nån bild på instagram förut där man hacka på mig för att jag hade huggarkängor huggarbyxor huggarbälte huggarhandskar huggarhjälm... Att det bara är folk med för mycket pengar som har sådant. Riktiga proffs har tydligen blå jeans gamla timberlandkängor och en t-shirt å en plåthat. -_- man blir inte riktigt klok på sånt pack

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#423012
TrioBrake skrev:Onödigt, dyrt, min farfar använde aldrig sågbyxor och han sågade sig fan inte i benet!! Eller det blir så varmt och man blir helt utmattad... Helt hjärndöda argument helt enkelt.... Fick några kommentarer på nån bild på instagram förut där man hacka på mig för att jag hade huggarkängor huggarbyxor huggarbälte huggarhandskar huggarhjälm... Att det bara är folk med för mycket pengar som har sådant. Riktiga proffs har tydligen blå jeans gamla timberlandkängor och en t-shirt å en plåthat. -_- man blir inte riktigt klok på sånt pack


Min farfar använde nog inge sågskydd heller, men å andra sidan använde han nog aldrig motorsåg heller.
Inga argument som att det inte klarar av att stoppa kedjan?

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

anersimyra  
#423019 När jag köpte min HVA 394:a någon gång i början av nittiotalet satt en dekal på sågen där det angavs att sågen enbart fick användas tillsammans med minisågverk. Mekanikern på företaget där jag köpte sågen fick en dag besök av en försäljare som sålde " världens bästa " sågskyddsbyxor. Enligt försäljaren fick han provsåga byxorna med valfri såg som blev 394:an. När både byxor och stock var genomsågade tre gånger vände försäljaren på klacken och drog som en avlöning utan en kommentar.. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

TrioBrake  
#423020 Kommer du ihåg vad det var för byxor??

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

anersimyra  
#423033 Det var HVA:s toppbyxor vid tiden. Det innebar förmodligen de blå med röda revärer.

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

TrioBrake  
#423091
Zixten skrev:
TrioBrake skrev:Onödigt, dyrt, min farfar använde aldrig sågbyxor och han sågade sig fan inte i benet!! Eller det blir så varmt och man blir helt utmattad... Helt hjärndöda argument helt enkelt.... Fick några kommentarer på nån bild på instagram förut där man hacka på mig för att jag hade huggarkängor huggarbyxor huggarbälte huggarhandskar huggarhjälm... Att det bara är folk med för mycket pengar som har sådant. Riktiga proffs har tydligen blå jeans gamla timberlandkängor och en t-shirt å en plåthat. -_- man blir inte riktigt klok på sånt pack


Min farfar använde nog inge sågskydd heller, men å andra sidan använde han nog aldrig motorsåg heller.
Inga argument som att det inte klarar av att stoppa kedjan?


Dom menar nog att dom är så proffsiga så att dom inte kommer såga sig heller, sedan är det tydligen coolt å vara utan

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#435191 Mange bra synspunkter, liker økse holderen.


Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Fredrik N  
#437647
1486932668_dsc_0200.jpg
Så här ser mitt bälte ut.
Nu fäller jag för det mesta, har ju Hypron som gör resten.

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Fredrik Reuter  
#540017 Detta är en spännande tråd och har precis läst om den med alla olika typer av "setups" av huggarbälten.

Hur ser det ut nu, när vi närmar oss 2019, har blivit några ändringar i era konfigurationer?

Lägg gärna upp både bild och text! 👍

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Ferguson system  
#540019 Både Husqvarna og Oregon har nylig kommet med nye huggerbelter

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

T Landström  
#540026
Ferguson system skrev:Både Husqvarna og Oregon har nylig kommet med nye huggerbelter
Syns inget på Husqvarnas hemsida än om deras nya bälte... Bara sett ett klipp där det används...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).