Skogsekonomi

Låt avkastningen styra arrendepriset

2 inlägg 2147 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Låt avkastningen styra arrendepriset

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Låt avkastningen styra arrendepriset

rokon  
#422847 Jag har själv drivit ett ärende utan juristhjälp till arrendenämnden dock ej jordbruksarrende utan ett bostadsarrende för fritidshus.
Där var jag arrendator och markägaren begärde höjning med ett visst belopp varvid jag begärde sänkning med samma belopp som svar till markägaren, naturligtvis allt skriftligt och utan muntliga kontakter, dessutom mycket noggrant påläst vad gäller arrendelagstiftningen och dess tillämpning. Jag drev ensam som den endaste av stugägare saken vidare till arrendenämnden med alla tider och formalia uppfyllda, markägaren hade ej alls brytt sig att föra sitt yrkande vidare till arrendenämnden så deras yrkande kunde de ej alls ta någon hänsyn till.
När vi nu satt samlade där för sammanträde med endast mitt ärende på dagordningen och med bland annat en representant från en kolonistugeförening (sic) som endast satt som en nickedocka så blev efter enskild överläggning med juristen från arrendenämnden som föredrog ärendet, rådet till mig att godta en förlikning om ej något höjt arrende, vilket då även blev fallet för endast min del. Alla andra får betala mer.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).