Motorsåg och handhållet

Dolmar PS 420 WC

38 inlägg 14619 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dolmar PS 420 WC

Plassarn  
#422611 Nu har 242;an nått vägs ände, med sorg i själen måste jag inse att den nog gör sig bäst i sågboden. Letar efter en ersättare till denna 40-kubiks fantom. Har ägt den sedan 1997, och verkligen använt den till allt - från vedhuggning till slutavverkning har den fått följa med. Aldrig tidigare tvekat, och varvat som en ilsken geting på knark i alla år har den också gjort. Tyvärr görs inte sådana maskiner längre..

Har redan en 50cc, men använder den sporadiskt då jag tycker att 242;an är smidigare och behändigare, så naturligtvis så letar jag efter en likvärdig ersättare.

Lånade hem en Stihl 241 och en lätt begagnad 251, och har provhuggit lite nu under ett par dagar, men ingen av dem föll mig i smaken, mest pga att jag hänger upp mig på 3/8 delning på kedjorna. Inte heller hva;s plastraket 543 känns rätt, den har jag dock bara svingat inne på butiken.

Hitachi/Tanaka har väl mig veterligen ingen såg i det segmentet, så då återstod Dolmar. Minns med fasa den Sachs-Dolmar som brukades på vedbacken. Tungstartad, aggressiv och vägde som en personbil, men det var nog lite mera slagvolym i den..

Någon som har åsikter om PS 420? Har en bit att åka till ÅF, men det finns säkert många forumister som provat. Är det kanske en värdig ersättare till i mitt tycke den bästa sågen som Husqvarna tillverkat?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Dolmar PS 420 WC

Aayden  
#422616 Jag kanske är lite konstig :wink: men när jag stod och klämde på husqvarna sågar i veckan så tilltalade mig en 440 e mer än 543.

Avatar Fallback

Re: Dolmar PS 420 WC

Plassarn  
#422618
Aayden skrev:Jag kanske är lite konstig :wink: men när jag stod och klämde på husqvarna sågar i veckan så tilltalade mig en 440 e mer än 543.


Renoverar upp 242;an om det är alternativet. Behöver ett nytt vevhus, cylinder och kolv (typ komplett motor) så det blir väl samma pris [emoji3]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dolmar PS 420 WC

anersimyra  
#422620 Dolmarsågarna går riktigt fint. Jag har en på 46 cc som är väldigt lik HVA 346 i gången, tyvärr är de kanske något tunga. Annars har jag en 346 årsmodell 2010 till salu med relativt få gångtimmar.. :smile: du finner den här på marknaden tillsammans med en 162 SG.

Avatar Fallback

Dolmar PS 420 WC

Plassarn  
#422626 Dolmar har väl (Gud förbjude) inget avskräckande som m-tronic eller autotune? Tacka vet jag gamla hederliga munstycken som man kan justera själv istället för att vara tvingad att uppsöka ÅF för åtgärd..

   TS
Avatar Fallback

Re: Dolmar PS 420 WC

Plassarn  
#422629 Äh ska vara PS 421, tog beteckningen från skogmas hemsida.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dolmar PS 420 WC

axwell  
#422691 PS 421 4,9 kg tung med 2,1-2,2 kW, samma vikt som en Stihl ms 261 c-m med 50 cc och 3.0 kW effekt.
Echo har en lättare 50 cc såg till vettigt pris, 4,7 kg 2,57 kW.

https://sibro.jetshop.se/echo-cs501sx-p-1000-c-134.aspx

Även Schindaiwa har ett alternativ med handtagsvärme.
https://sibro.jetshop.se/schindaiwa-452 ... c-376.aspx

Avatar Fallback

Re: Dolmar PS 420 WC

Plassarn  
#422698 Det är bara inse att utvecklingen går baklänges... Blir nog till att spana efter delar till 242;an, behöver bara nytt vevhus, vevparti, cylinder kolv och lite plast [emoji19][emoji19]

Å andra sidan vet jag vad jag får [emoji3]

   TS
Avatar Fallback

Re: Dolmar PS 420 WC

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422706 543 är ingen riktig Husqvarna

Användarvisningsbild

Husqvarna 543XPG

traktorz  
#422734
bengt.a skrev:543 är ingen riktig Husqvarna

Är visst utvecklad av Zenoah, visserligen en gren av Husqvarna, som var pionjärer på friskluftsmotorer.
Var själv på vippen att inhandla denna 43-kubikare. Blir intressant igen, den dagen den får AutoTune.

Stihls MS241 skippades pga att den tyvärr har den lilla picco-kedjan. Lika bra att då skaffa en ännu mindre såg, om man absolut är låst till lågprofil-kedjor.

Men det finns ju som redan sagts i tråden, ett flertal andra intressanta 45-kubikare som tar .325" kedja; Dolmar, Shindaiwa, Echo, förutom de svenska Jonsered CS2245-II och Husqvarna 445. Föregångarna Husqvarna 345 / Jonsered CS2145 var riktigt bra brukssågar, driftsäkra och lättmekade vid behov.

M-Tronic/Auto-Tune funkar numera riktigt bra, t.ex. ställer fint om sig mellan sommar- och vinterkörning, men lär nog inte hålla lika länge, som en med klassiska förgasarnålar. Räkna därför med dyrare underhåll pga reservdelskostnader under sågens praktiska livslängd.

Ref:
Husqvarna 543 XP/XPG
http://skogma.se/pdf/2014/410033_Dolmartest.pdf
http://viewer.zmags.com/publication/30b ... 0b02126/10
http://www.norra.se/SiteCollectionDocum ... 02_www.pdf

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 543XPG

Plassarn  
#422741
traktorz skrev:
bengt.a skrev:543 är ingen riktig Husqvarna

Är visst utvecklad av Zenoah, visserligen en gren av Husqvarna, som var pionjärer på friskluftsmotorer.
Var själv på vippen att inhandla denna 43-kubikare. Blir intressant igen, den dagen den får AutoTune.


Avsaknaden av detta är enda anledning till att jag ens överväger ett köp. Varenda en man pratar med har ju haft problem med skiten. Idag dog lånesågen (MS 241) och vägrade starta till den var helt kall. Har inte tid med sånt trams.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dolmar PS 420 WC

Plassarn  
#422743 Husqvarna 42 och 242 är väl helsyskon? Har för mig att jag läst att det enda som skiljer är cylinder och kolv? Har nog fått tag i en fräsch 42;a som får donera det mesta i sådana fall

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dolmar PS 420 WC

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422806
Plassarn skrev:
traktorz skrev:
bengt.a skrev:543 är ingen riktig Husqvarna

Är visst utvecklad av Zenoah, visserligen en gren av Husqvarna, som var pionjärer på friskluftsmotorer.
Var själv på vippen att inhandla denna 43-kubikare. Blir intressant igen, den dagen den får AutoTune.


Avsaknaden av detta är enda anledning till att jag ens överväger ett köp. Varenda en man pratar med har ju haft problem med skiten. Idag dog lånesågen (MS 241) och vägrade starta till den var helt kall. Har inte tid med sånt trams.

Då är det nåt fel på den isåfall för en mer lättstartad såg än MS241 finns nog inte.
Min startar på 2-3 ryck på morgonen sen på 1a hela dan.
Man får inte va rädd för att ställa knappen i startläget om den är ljummen. T.ex efter en halvtimmes rast.
Efter 5 minuters brossling funkar vanliga körläget
Det är ju ingen vanlig choke som riskerar sura ner sågen.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Dolmar PS 420 WC

Plassarn  
#422808 Gav tyskjävlarna en chans till idag. Befäste bara min ståndpunkt. 241;an skar (körde Aspen) och på 251;an gick locket till oljetanken sönder. Tvättar huggarbyxorna nu och svär. Varför ska allt vara så förbannat överarbetat?

   TS
Avatar Fallback

Re: Dolmar PS 420 WC

Plassarn  
#422809
Magnus M skrev:
Plassarn skrev:
traktorz skrev:[quote="bengt.a"]543 är ingen riktig Husqvarna

Är visst utvecklad av Zenoah, visserligen en gren av Husqvarna, som var pionjärer på friskluftsmotorer.
Var själv på vippen att inhandla denna 43-kubikare. Blir intressant igen, den dagen den får AutoTune.


Avsaknaden av detta är enda anledning till att jag ens överväger ett köp. Varenda en man pratar med har ju haft problem med skiten. Idag dog lånesågen (MS 241) och vägrade starta till den var helt kall. Har inte tid med sånt trams.

Då är det nåt fel på den isåfall för en mer lättstartad såg än MS241 finns nog inte.
Min startar på 2-3 ryck på morgonen sen på 1a hela dan.
Man får inte va rädd för att ställa knappen i startläget om den är ljummen. T.ex efter en halvtimmes rast.
Efter 5 minuters brossling funkar vanliga körläget
Det är ju ingen vanlig choke som riskerar sura ner sågen.

Magnus M[/quote]

Precis. Något fel var det, som man inte kan fixa hemma. Därav skyr jag det som pesten.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).