lör 03 dec 2016, 15:22#421482
Nu vill jag inte lägga sten på bördan eller så men "Don't fix whats not broken". Behövdes det verkligen bytas lager? Det är klart lite bättre och håller lite längre med nya lager. Men merarbetet för detta?
Har renoverat en 242:a med skuren och igenbeckad (på utsidan) cylinder men gav mig inte på lager och vevaxel. Den går nu bra, har dock kört bara lite grann med den.
Det är väl bra att känna så att inte vevaxeln glappar i längsled när man drar i den upp och ned. Sedan känna på vevaxel ändarna så att de inte glappar något i lagren i lådhalvorna, inte något överhuvudtaget menar jag.
Men behöver man som regel kolla något mer beträffande lager?
Kolla tätningen i vevhuset är förstås bra, där har Biltema en bra utrustning för det som inte är så dyr.
Ibland tar man isär för mycket och det blir onödigt merarbete att montera ihop saker och ting, det har då jag gjort mer än en gång. Men man lär sig ju en del på vägen förstås
Intressant tråd och kul att läsa.
Hoppas motorsågen blir klar snart!
Med vänliga Hälsning!
MartinH