Servicebyggnader

Förvara Diesel inomhus

24 inlägg 17099 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Förvara Diesel inomhus

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422644 Ja de var bara lite i den då ragnsells var här så manluckan var öppen o tanken sögs tom.
Den är bara på 450lit så besintervallen är 5år, vet inte var storleken gör med intervallen

Avatar Fallback

Re: Förvara Diesel inomhus

Gaffe  
#422655 Pratat med Brandskyddsingengör idag, för yrkesmässigt bruk gäller MSB FS 2013:3. 10 000 liter inomhus med flampunkt >60 grader.
500 liter vid flampunkt <60 grader.
Gällande typ av tank och ev uppsamlingskärl, dubbelmantling hänvisade han till kommunens miljö och hälsa. De är ju fredag så där fick jag inte tag i någon. [emoji2]
Som sista instans är det nog försäkringsbolaget som agerar bödel.

   TS
Avatar Fallback

Re: Förvara Diesel inomhus

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422665
Gaffe skrev:Pratat med Brandskyddsingengör idag, för yrkesmässigt bruk gäller MSB FS 2013:3. 10 000 liter inomhus med flampunkt >60 grader.
500 liter vid flampunkt <60 grader.
Gällande typ av tank och ev uppsamlingskärl, dubbelmantling hänvisade han till kommunens miljö och hälsa. De är ju fredag så där fick jag inte tag i någon. [emoji2]
Som sista instans är det nog försäkringsbolaget som agerar bödel.

Om du ställer in 500liter så är nog risken att du inte får hålla på med heta arbeten i verkstad. Detta tror jag ditt försäkringsbolag kan svara på hur man kan lösa.
Egen brandcell för tanken borde lösa detta?

Avatar Fallback

Re: Förvara Diesel inomhus

Gaffe  
#422673 Inte så ofta jag gör det...får väl rulla ut tanken med palltrucken då [emoji91]

   TS
Avatar Fallback

Re: Förvara Diesel inomhus

jannee  
#422678 När jag flyttade in gårdstanken på logen för ca 20 år sedan höjde LF inte premien, de hade över huvud taget inga synpunkter eftersom det inte fanns någon el framdragen till denna loge.
Kanske andra regler numera?
Aktar mig noga för att ha el framdragen till för många byggnader, skiljde ganska mycket i premie.

Avatar Fallback

Re: Förvara Diesel inomhus

Gaffe  
#422687 Låter ju rimligt. Jag har el i mina ek-byggn.
Läste precis att en plasttank bara får användas i fem år....får nig tänka mer långsiktigt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Förvara Diesel inomhus

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422689
Gaffe skrev:Inte så ofta jag gör det...får väl rulla ut tanken med palltrucken då [emoji91]

Låter som en god ide.
Ska man vara på säkra sidan bör man nog även kolla upp om man måste ha ex-klassad el. Men om man har god ventilation och tankar utomhus så borde även det lösa sig.

tips är att läsa säkerhetsbladet för mer info om vad som kan tänkas gälla. Här längst ned finns ett antal olika
http://www.sweaenergi.se/produkter/diesel/

Avatar Fallback

Re: Förvara Diesel inomhus

rila  
#422705 Hej. Titta i föreskriften säifs 2000:2 den handlar om hantering av brandfarliga vätskor. Den tidigare föreskriften som du blivit hänvisad till hanterar om den förvarade mängden är tillståndspliktig. Du kan gå in på msb hemsida och skriva i deras sökruta om dina funderingar. Tyvärr inte alltid glasklart och några föreskrifter hänvisar till Naturvårdsverket.

Avatar Fallback

Re: Förvara Diesel inomhus

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422737 Tips på bra läsning angående frågan finns på LBKs hemsida flik 11:

http://www.lantbruketsbrandskydd.nu/Med ... 1+2015.pdf

250 liter verkar vara rekommendationen för lagring inomhus.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).