Motorsåg och handhållet

Kemetyl Alkylat 2-takt "new improved"

8 inlägg 3293 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kemetyl Alkylat 2-takt "new improved"

LageB  
#422562 Kör nu enbart med Aspen till min nya motorsåg HQV 560XP efter rekommendationer från HQV-försäljaren samt från skogshuggare jag känner. Tyvärr himla krångligt för mig pga långt till närmsta Aspen-återförsäljare. Tidigare kunde jag köpa Aspen på K-Rauta som ligger bra till för oss, men numera säljer K-Rauta bara Kemetyl 2-takt.

Såg att Kemetyl 2-takts 5L (eller är det 4l?) dunkar hade en logo "New - Impoved". Någon som vet vad som är "förbättrad". Är det själva dunken - eller är det innehållet? I så vad?


Senast redigerad av LageB fre 09 dec 2016, 14:26, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Kemetyl Alkylat 2-takt "new improved"

LageB  
#422578 Jag mejlade samma fråga till Kemetyls marknadsavdelning. Får se om/vad de svarar.....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kemetyl Alkylat 2-takt "new improved"

Göt  
#422588 Fredrik Reuter - XP Power 2, egen alkylat från Husqvarna

Det är en tråd som finns förut där dom jämför olika alkylatsorter, verkar inte vara så stor skillnad

Avatar Fallback

Re: Kemetyl Alkylat 2-takt "new improved"

LageB  
#422663
Göt skrev:https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=12&t=27872&p=418582&hilit=alkylat#p418582

Det är en tråd som finns förut där dom jämför olika alkylatsorter, verkar inte vara så stor skillnad


Tack för länken Göt.


Som sagt jag mejlade även Kemetyl och frågade dom vad som är nytt i deras "New improved" 2-takstbränsle.
Kanske massa reklamsnack bara, men, hursomhelst så klistrar jag in svaret från Kemetyl, med kursiv text nedan:

====================================================
Hej Lage,
Jag lovade återkomma gällande din fråga om vår Alkylatbensin.
Nedan ser du det jag har fått från vår marknadsavdelning.

" Vi granskar kontinuerligt våra produkter för att göra dem bättre och denna gång är det vår 2 takts alkylatbensin som står på tur.

Byte av olja
Orsaken till byte av olja är att vi optimerar vår 2 takts alkylatbensin för det nordiska vintervädret. Den nya oljan är av en högre kvalitet och har blå färg. Båda kvaliteterna kommer att finnas på marknaden under en övergångsperiod.

Oljan i vår nya 2 takts alkylatbensin har flera fördelar jämfört med andra oljor på marknaden. Den har bland annat:

Högre viskositetsindex. Det betyder att bättre smörjegenskaper och bättre skydd för motorn.
Lägre fryspunkt: <-42°C.
Samtidigt uppfyller oljan de strängaste kvalitetskrav i världen: API TC, JASOFD, ISO-L-EGD, ISO-L-GD++, Rotax 253.
Ändrad CLP märkning - Döda fisken tas bort

Vi har också förbättrat klassificeringen på själva alkylatbensinen, vilket gör att vi kan ta bort CLP märkningen "Miljöfarlig" ("död fisk") på våra förpackningsetiketter. Detta gäller både 2 takts- och 4 takts alkylatbensin."

==================================================================

   TS
Avatar Fallback

Re: Kemetyl Alkylat 2-takt "new improved"

åberg  
#423198 API TC är väl jättegammal? Tror nästan att alla tvåtaktsoljor man kan hitta idag är bättre än så.

JASO FD och ISO-L-EGD tror jag är likvärdiga.

Sen får man väl gissa att ISO-L-EGD++ ska betyda "bättre än ISO-L-EGD men otillräckligt tydligt definierat för att bli egen standard".


Edit to add: Aspen tvåtaktsolja är klassad ISO-L-EGD och JASO FD.
http://www.aspen.se/Files/PDF/Productsheets/Sverige/204060SE_Produktprogram%20oljor_low_161018.pdf?TS=636124557839824111

Användarvisningsbild

Re: Kemetyl Alkylat 2-takt "new improved"

totte  
#423213 Allmänt sett, visst är det väl själva attan att man skall behöva skriva och fråga för att få veta vad "new improved", eller vad det nu heter i olika fall, betyder.

Användarvisningsbild

Re: Kemetyl Alkylat 2-takt "new improved"

anersimyra  
#423217 Och ingen av oss märker någon skillnad i gången på sågarna.. :D

Användarvisningsbild

Re: Kemetyl Alkylat 2-takt "new improved"

totte  
#423344
anersimyra skrev:Och ingen av oss märker någon skillnad i gången på sågarna.. :D


Jo, dom som har starka förutfattade meningar :lol:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).