Gallring

Fungerar det att kombinera manuell/maskinell gallring?

9 inlägg 5498 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fungerar det att kombinera manuell/maskinell gallring?

Adam i Sibbo  
#42044 Hej!

Jag var och besökte min farbror i gallringsskogen nyligen. Är runt 30 årig granskog som han går och underröjer.
Kom på tanken om det fungerar att manuellt fälla träden från stickvägen inåt skogen och vincha ut dem med rotändan före till stickvägen, och sedan låta en mindre skördare går och upparbeta dem. Tanken är att när skördare kommer så ligger det en massa träd med rotändan vid stickvägen som den bara kan ta tag i och uppartbeta.
Någon som har provat om det fungerar att göra så?
Var och tittade på Patus stegmatare i helgen, men det var ingen vidare fart i dem tycker jag. Känns som det händer mer om man lejer en skördare med en duktiog pilot.

Tacksam för svar
Mvh Adam



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Fungerar det att kombinera manuell/maskinell gallring?

masterchief  
#42046 Visst fungerar det, men frågan är vad man vinner med det?
Risken är att det blir dragskador på kvarvarande bestånd av vinchningen.
Skördaren kan när han fäller styra träden så dragskador minimeras.
Sedan är det ingen tidsvinst enligt min mening att träden ligger kapade, man måste ändå plocka upp dem.
Jag anser det tar längre tid att plocka ett träd på backen och få längden exakt mot att svänga in kran och sätta an+fälla.
Mellanzonen är en annan femma om man fäller ut. Då kan man hålla isär stickvägsavstånd mm om inte skördaren är beståndsgående.

Avatar Fallback

Re: Fungerar det att kombinera manuell/maskinell gallring?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42062 Masterchief har mycket poäng i det att det blir vinsch skador på kvarvarande skog.
Har själv gjort mig av med vinsch matad prosessor mot kranspetsmonterad av den anledningen.

Avatar Fallback

Re: Fungerar det att kombinera manuell/maskinell gallring?

Adam i Sibbo  
#42136 Hej!
Tänkte att man kan få långa stickvägsavstånd med den tekniken, och effektivare upparbetning om skördaren bara plockar träd vid sidan av stickvägen.
Om man är två när man vinchar, går det inte att göra det utan skador då?
När man gallrar med en 8 hjulig Hypro gör man väl på detta sätt, något som har sett hur det arbetar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fungerar det att kombinera manuell/maskinell gallring?

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42137 vore det inte bättre att ta in en maskin med 10 meters kran och mellanzon fälla? eller en beståndsgående maskin som kör 2 slingerstråk?

på hypron sitter det ju kran så man kan dra till sig träden istället för att vinsha.

Avatar Fallback

Re: Fungerar det att kombinera manuell/maskinell gallring?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42141 Vist går det att vinscha, men att inte skada kvarvarande träd behövs ett eller helst flera brytblock.
Och ett evigt hoppande i och ur traktorn för att flytta fram eller bakåt
Jag tröttnade i alla fall på vinsch metoden till Niaben.

Avatar Fallback

Re: Fungerar det att kombinera manuell/maskinell gallring?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42169 Tyckte det gick hyfsat att vinscha till en Hypro eller Niab om man höll måttliga vägavstånd. Cirka 35 meter tyckte jag var lagom. Men då upparbetar man ju träden vartefter. Har man dom liggande okvistade och skall vincha mer på samma ställe så blir det nog snart kaos.

Avatar Fallback

Re: Fungerar det att kombinera manuell/maskinell gallring?

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42172 Testa på ett mindre område och se hur det går.
Om inte är du en erfarenhet visare :smile:

Avatar Fallback

Re: Fungerar det att kombinera manuell/maskinell gallring?

Adam i Sibbo  
#42264 Ja, kanske får testa om det fungerar nån gång. Tack för svaren!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).