fre 09 dec 2016, 12:03#422555
Med tanke på tillgängligt utrymme för en ljuddämpare på en motorsåg samt decibelkrav så är det nog inte lätt för konstruktören att få till det vettigt. Det blir ju förmodligen en mindre bra kompromiss.
Har tidigare sågat upp några dämpare på HVA238-242 o det sitter lite skrot därinne som man kan ta bort samt öka arean på utsläppet lite. Gör märkbar skillnad, man får direkt öka på bränsleskruvarna. Ljudet ökar oxå en del.
Nu har jag kört min Stihl MS241 i 2 vintrar o den går bra men har väl inte riktigt den acceleration som man skulle önska.
Tog bort dämparen på den nu o till min förvåning är den i stort sett tom inuti. Sitter bara en liten plåtbit med några hål i innanför utblåset.
Ökade arean på utblåset ca 20% samt arean på hålen innanför lika mycket.
Enkelt med en fram/återgående luftdriven fil.
Körde i lördags o den svarade betydligt bättre på gasen.
Ljudnivån tyckte jag ökade något men inte alls som mina äldre HVA som moddats.
När det gäller bränslet så löser sågen detta galant. Märkte direkt att tanken tog slut fortare.
Gick åt 6 tankar på ungefär samma tid som jag förut körde upp 5.
Fick känslan av att M-tronicen hade lättare att ställa rätt nu, mera distinkta lägen både vid tomgång och kanske mest vid fullgas. Hur jag än körde så kom fyrtakterna hela tiden vid samma läge. Tidigare kunde den ibland börja fyrtakta tidigare om man kört lite lugnare med mycket tomgångsputtrande. Inget sånt alls nu
Sågen gick kanonbra så jag är helnöjd.
Magnus M
MS 660, MS 241, MS 200,346xpg, 2x242xpg, 2x238sg, 234sg, Fordson Super Major m Väsekran, Nyholms 5,5 tons kärra, Holder A55, Moheda 6ton med Terrikran