Bioenergi

Farma Energiklipp BC 18

27 inlägg 45269 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Farma Energiklipp BC 18

hinowa  
#422143 Att gå med motorsåg istället för att använda en bra klipp på tex en liten grävare.
Ja kanske i en halvtimme kan du hålla samma tempo.Kolla TMP finska klippare på Youtube och vi är några stycken som gjort egna,en kolv och som tar 18-20 cm man tar toppen man kan kvista det mesta med att nypa fast lite och sedan nypa av toppen för att sedan ta hela småstammar.
Mitt hemmabygge kostade max 5.000:- Hardox vattenskuret efter pappmallar och en kraftig kolv.
Kolla Hanix energiklipp på Youtube,jag har tillverkat en likadan.Supersnabb och ju enklare ju bättre!
Sedan kan man snabbt lägga i högar på bra avstånd.
Man ska ha grävare*L**

Användarvisningsbild

Re: Farma Energiklipp BC 18

stegmaster  
#422153

Avatar Fallback

Re: Farma Energiklipp BC 18

hinowa  
#422543 TMK skall det vara! Inte TMP råkade stava lite fel!
Dom har utvecklat dessa energiklippar helt otroligt. :-BD

Avatar Fallback

Re: Farma Energiklipp BC 18

Blondin 750  
#422548 Se där, det verkar bekant. :wink: Efter att det där klippet filmades så har jag fått lite mer fart på slänthydrauliken, det var lite slitna länklager som gjorde att ventilen inte påverkades fullt. Nu är det både lite snabbare och starkare. Tyvärr så är de flesta åkerkanterna redan körda men det har väl snart vuxit upp nytt.
Hur har det gått för dig hinowa?

Avatar Fallback

Re: Farma Energiklipp BC 18

Frisken  
#422583 Vilken är nu den bästa och mest prisvärda klipp ni som testat? Både för minigrävare och huggarvagn, alternativt.

Avatar Fallback

Re: Farma Energiklipp BC 18

Blondin 750  
#422592 Som alltid så är det väl de egna förutsättningarna som är mest avgörande, vilken basmaskin finns att tillgå och vad är det som ska röjas. För egen del så valde jag att utrusta grävmaskinen med ett hemmabygge, dels för att jag tror att det har bättre kapacitet/tim och dels för att det är enklare att bygga själv utan köpta komponenter. Ett vettigt alternativ tror jag kan vara att utgå från en kraftig grip och komplettera med en kniv, men någon sådan fanns inte till hands. En annan aspekt är väl att bioenergimarknaden är helt död så det finns ju inte så mycket ekonomiska incitament att lägga en massa pengar på nåt dyrt tillbehör som endast belastar trivselkontot.

Avatar Fallback

Re: Farma Energiklipp BC 18

hinowa  
#422670 Hej Blondin 750
Det har gått jättebra!Tur att jag såg ditt bygge,funkar kanon och den tar 20 cm björk tall,grövre tar jag 2 st klipp på, 8mm hardox vattenskuren,själva gripen gjorde jag 3 st armar på med mellanstolpar,och allt håller,inga efterjobb behövdes,gjorde pappmallar och tänkte efter som bara den*L
Övre och undre stora bitarna gjorde jag plana,dvs,ingen böjning på övre som du gjorde!
Tusen tack för all info du gav mig!! :-BD

Avatar Fallback

Re: Farma Energiklipp BC 18

hinowa  
#422738 Frisken.
Det finns massor av energiklippar,en del är det för mycket rörliga delar på och gör dom långsamma,och jag misstänker att det är en del pyssel med att laga när det behövs som mest,gör dig en egen uppfattning eftersom du vet hur din maskin är,själv kollade jag på alla som fanns på Youtube.Vill du inte ha en massa dinglande med rotator så kolla på en fast.Tyckar att Finland gör dom smartaste. Du kan söka med på finska på Youtube,nu kommer jag inte på vad det heter :-BD

Användarvisningsbild

Re: Farma Energiklipp BC 18

Torbjörn Johnsen  
#427186 Här finns lite mer info om Finska energiklippen TMK Tree Shear. Väger 300 kg och passar till grävare mellan 5-20 ton.
http://tmktreeshear.com/tree-shear/

Avatar Fallback

Re: Farma Energiklipp BC 18

hinowa  
#427261 Tack Torbjörn :-BD

Användarvisningsbild

Re: Farma Energiklipp BC 18

Kjell_  
#726661 Har en sån Farma klipp... den gick snabbt sönder, fick nya axlar, men det är inte bara till att byta när det mesta är skevt. Bara kört med skogskranen inte grävmaskinen.

Användarvisningsbild

Re: Farma Energiklipp BC 18

OBWN94  
#798073
hinowa skrev:Att gå med motorsåg istället för att använda en bra klipp på tex en liten grävare.
Ja kanske i en halvtimme kan du hålla samma tempo.Kolla TMP finska klippare på Youtube och vi är några stycken som gjort egna,en kolv och som tar 18-20 cm man tar toppen man kan kvista det mesta med att nypa fast lite och sedan nypa av toppen för att sedan ta hela småstammar.
Mitt hemmabygge kostade max 5.000:- Hardox vattenskuret efter pappmallar och en kraftig kolv.
Kolla Hanix energiklipp på Youtube,jag har tillverkat en likadan.Supersnabb och ju enklare ju bättre!
Sedan kan man snabbt lägga i högar på bra avstånd.
Man ska ha grävare*L**

Vilken kraft behövs för att klippa 18-20 cm? Vore intressant att veta hydraultryck, arean på klippcylindern och hävarm runt knivaxeln. Då kan jag ungefär räkna ut hur många ton det blir på kniven.

Jag sneglar på att bygga om en timmergrip, men misstänker att den bara skulle orka småträd under 10cm.

Edit: Jag såg Zalmans inlägg nu. 11tons klippkraft = 15cm träd

Du behöver väl åtminstone 15 ton klippkraft för 20cm träd då

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).