Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Elvinsch på kranarm hos en miniskotare?

12 inlägg 4257 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Elvinsch på kranarm hos en miniskotare?

Brannäs  
#422130 Tjena!
Finns det någon praktisk nytta av att montera en 12 V vinsch på kranarmen (hydraulisk) till en miniskotare? Om det är någon som har gjort det, eller har erfarenheter av detta är jag tacksam för råd. Jag inbillar mig att det blir lätt att dra fram virke som ligger avigt till, för att sedan lyfta på vagnen. Det sitter en vinsch i fronten, men det verkar ju oerhört lätt att få rätt dragriktning om man monterar en på kranarmen. Pallar i så fall ett 45 Ah batteri med detta, eller bör man koppla ett extrabatteri parallellt?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Elvinsch på kranarm hos en miniskotare?

Fredrik Reuter  
#422131 Hej,
Finns det elvinschar med bra nog hastighet?
Jag jämför med de jag kört på ATV, de har gått bra mycket saktare än konventionell kranvinsch (hydraulisk).

Avatar Fallback

Re: Elvinsch på kranarm hos en miniskotare?

Jole  
#422134 Vad har du för maskin? Är hydraulvinsch uteslutet?
Jag tror du kommer bli besviken på hastigheten på en elvinsch. De flesta är väldigt lågt utväxlade och hastigheter på 7 meter per minut är inte ovanligt.

Användarvisningsbild

Re: Elvinsch på kranarm hos en miniskotare?

Brannäs  
#422145 VIMEK 620 Minimaster -08. Det sitter en hydraulvinsch fram, så hydraulvinsch är inte uteslutet. Kanske skulle man kunna sätta den på kran och en elvinsch fram? "Blott fantasin sätter gränser" :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Elvinsch på kranarm hos en miniskotare?

axwell  
#422147
Brannäs skrev:Tjena!
Finns det någon praktisk nytta av att montera en 12 V vinsch på kranarmen (hydraulisk) till en miniskotare? Om det är någon som har gjort det, eller har erfarenheter av detta är jag tacksam för råd. Jag inbillar mig att det blir lätt att dra fram virke som ligger avigt till, för att sedan lyfta på vagnen. Det sitter en vinsch i fronten, men det verkar ju oerhört lätt att få rätt dragriktning om man monterar en på kranarmen. Pallar i så fall ett 45 Ah batteri med detta, eller bör man koppla ett extrabatteri parallellt?

Som sagt, elvinsch i lämplig storlek är långsam men lika stark, eller starkare, än en hydraulisk som kostar 5-10 ggr så mycket.
Enkel att montera, radiostyrning på in/ut men manuell reglering för att frikoppla trumman.
Om griplastaren inte orkar lyfta dom tyngsta stockarna så gör en normal elvinsch på 1361 kg det utan att tveka.

Man måste ändå tänka på att inte överbelasta kranpelaren, dvs inte ha brytblocket längst ut på stickan och lyfta mycket tyngre än vad som går att ta med gripen. Därför nöjer jag mig med att ha brytblocket längst ut på bommen.
Ett 43 Ah batteri körde jag med i närmare 10 år utan att bli stående, nu har jag byggt om till 62 Ah och 60 A generator.
Trummorna på liknade vinschar brukar inte rymma mer än 15 meter, välj en med syntetlina redan från början.

Avatar Fallback

Re: Elvinsch på kranarm hos en miniskotare?

Astrix1  
#422165 Har sett nån här på forumet som har dubbla hydrauliska vinschar på sin vimek.
Jag har min på kranarmen bra att vincha virket till vagn eller vincha upp vagnen om man vält

Avatar Fallback

Re: Elvinsch på kranarm hos en miniskotare?

Hema  
#422175 Vid vinschning med brytblock på kran, skall gripen stå mot backen som mothåll, så att inte kranen tar skada.

Avatar Fallback

Re: Elvinsch på kranarm hos en miniskotare?

axwell  
#422181
Hema skrev:Vid vinschning med brytblock på kran, skall gripen stå mot backen som mothåll, så att inte kranen tar skada.

I den ideala världen är det så vid invinschning utifrån. Men ännu bättre med gripen runt en bastant stock om en sån redan är lastad eller ligger i vinschriktningen.

Användarvisningsbild

Re: Elvinsch på kranarm hos en miniskotare?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422345
Brannäs skrev:VIMEK 620 Minimaster -08. Det sitter en hydraulvinsch fram, så hydraulvinsch är inte uteslutet. Kanske skulle man kunna sätta den på kran och en elvinsch fram? "Blott fantasin sätter gränser" :wink:

Det låter ju som ett utmärkt förslag tycker jag. Så skulle jag gjort.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Elvinsch på kranarm hos en miniskotare?

Rasken  
#422456 Det är nog en god ide att använda elvinsch, om man gör det på rätt sätt. Jag brukar använda en kran monterad elvbinsch. Men då använder jag den genom att vinsch ut vajer till lämplig längd, så jag når sådant som inte kranen når med gripen. Sedan använder jag kranen att dra till mig stockarna. Kranen är ju betydligt snabbare än vinschen. Sedan när jag är klar vinschar jag in vajern igen.

Tidigare hade jag lös vajer med öglor för att göra det samma, men det blir ju lätt trassel.

Rasken

Avatar Fallback

Re: Elvinsch på kranarm hos en miniskotare?

axwell  
#422482
Rasken skrev:Det är nog en god ide att använda elvinsch, om man gör det på rätt sätt. Jag brukar använda en kran monterad elvbinsch. Men då använder jag den genom att vinsch ut vajer till lämplig längd, så jag når sådant som inte kranen når med gripen. Sedan använder jag kranen att dra till mig stockarna. Kranen är ju betydligt snabbare än vinschen. Sedan när jag är klar vinschar jag in vajern igen.

Tidigare hade jag lös vajer med öglor för att göra det samma, men det blir ju lätt trassel.

Om det bara är nån bit som skall dras in brukar jag använda 1 eller 2st 5-meters kätting fäst utanpå gripen.
Snabbt gjort att korta av med kombinyckeln i valfri länk.

Avatar Fallback

Re: Elvinsch på kranarm hos en miniskotare?

mrvimek  
#423146 Jag hade en Elvinch fram på min vimek men ska man ha på kran så ska de vara hydral vinch annars så blir man gråhårig

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).