Bilar

Köpa Ny Hilux, Ranger, Amarok, L200, D-max, Ranger vilken??

83 inlägg 92140 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpa Ny Hilux, Ranger, Amarok, L200, D-max, Ranger vilke

anersimyra  
#422263 Ford Ranger har sedan några år inget med Mazda att göra. Bilarna är byggda i sydafrika av ford motor company. Jag har en 2013 uttagen 2015 som gått 3000 mil. När bilen var ca 2 månader gammal uppstod ibland ett missljud vid växling ( automat ) jag har vid två tillfällen haft den inlämnad till slöhögarna på Bilia som inte hittade något fel.
När jag lämnade den på service i början av oktober nämnde jag missljudet för mekanikern som rätt omgående konstaterade fel på bakaxeln. En ny bakaxel beställdes i oktober och bilen står fortfarande på verkstad då nya delar ännu inte kommit. Ford verkar alltså riktigt dåliga vad gäller reservdelssidan. När jag tog ut bilen som då stått 2 år i lager var batteriet slut, ett nytt batteri tog två veckor att få fram.. :sad:

Användarvisningsbild

Re: Köpa Ny Hilux, Ranger, Amarok, L200, D-max, Ranger vilke

Seb macahan  
#422268 Tråkigt o höra Anders. Men det är just sådana historier som gör att jag aldrig skulle våga chansa. Vi hade problem med caddy som hade fel på en givare. Det tog 2månader o få fram. Jag fick köpa en ny o sälja den andra när den väl blev lagad. Jag ska nog testa en offert i alla fall på transporter. Men än så länge så känns hi-lux som mest intressanta. Jag har full förståelse för att alla märken kan få ett fel eller två. Jag gör också fel i mitt yrke men det intressanta är hur man hanterar felen. Vänta i mer än en vecka på en ny bakaxel är för dåligt. Vänta 2månader på en givare mitt i avgasskandalen hos VW är uselt. Det var där jag tappade mitt förtroende för VW.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa Ny Hilux, Ranger, Amarok, L200, D-max, Ranger vilke

anersimyra  
#422275
Seb macahan skrev:Tråkigt o höra Anders. Men det är just sådana historier som gör att jag aldrig skulle våga chansa. Vi hade problem med caddy som hade fel på en givare. Det tog 2månader o få fram. Jag fick köpa en ny o sälja den andra när den väl blev lagad. Jag ska nog testa en offert i alla fall på transporter. Men än så länge så känns hi-lux som mest intressanta. Jag har full förståelse för att alla märken kan få ett fel eller två. Jag gör också fel i mitt yrke men det intressanta är hur man hanterar felen. Vänta i mer än en vecka på en ny bakaxel är för dåligt. Vänta 2månader på en givare mitt i avgasskandalen hos VW är uselt. Det var där jag tappade mitt förtroende för VW.

Jag har väntat på ny bakaxel sen början av Oktober.. :sad: :surp:

Avatar Fallback

Re: Köpa Ny Hilux, Ranger, Amarok, L200, D-max, Ranger vilke

alias  
#422279
anersimyra skrev:Ford Ranger har sedan några år inget med Mazda att göra. Bilarna är byggda i sydafrika av ford motor company. Jag har en 2013 uttagen 2015 som gått 3000 mil. När bilen var ca 2 månader gammal uppstod ibland ett missljud vid växling ( automat ) jag har vid två tillfällen haft den inlämnad till slöhögarna på Bilia som inte hittade något fel.
När jag lämnade den på service i början av oktober nämnde jag missljudet för mekanikern som rätt omgående konstaterade fel på bakaxeln. En ny bakaxel beställdes i oktober och bilen står fortfarande på verkstad då nya delar ännu inte kommit. Ford verkar alltså riktigt dåliga vad gäller reservdelssidan. När jag tog ut bilen som då stått 2 år i lager var batteriet slut, ett nytt batteri tog två veckor att få fram.. :sad:


Såg nu att Mazdas svenska hemsida inte har med BT50 i utbudet längre. Nog borde väl Mazda ha en pickup i sitt sortiment även på den svenska marknaden?

Det du var med om Anders visar verkligen att kvaliteten på återförsäljarna är minst lika viktig som på produkten de säljer.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Köpa Ny Hilux, Ranger, Amarok, L200, D-max, Ranger vilke

Vedproducent  
#422280
anersimyra skrev:Ford Ranger har sedan några år inget med Mazda att göra. Bilarna är byggda i sydafrika av ford motor company. Jag har en 2013 uttagen 2015 som gått 3000 mil. När bilen var ca 2 månader gammal uppstod ibland ett missljud vid växling ( automat ) jag har vid två tillfällen haft den inlämnad till slöhögarna på Bilia som inte hittade något fel.
När jag lämnade den på service i början av oktober nämnde jag missljudet för mekanikern som rätt omgående konstaterade fel på bakaxeln. En ny bakaxel beställdes i oktober och bilen står fortfarande på verkstad då nya delar ännu inte kommit. Ford verkar alltså riktigt dåliga vad gäller reservdelssidan. När jag tog ut bilen som då stått 2 år i lager var batteriet slut, ett nytt batteri tog två veckor att få fram.. :sad:
ja Det är tråkigt att behöva vänta det håller jag med om. Jag fick vänta på min nya bil också i 2 månader. Det kostade mig 5000 kr plus moms inkl allt att hyra deras wildtrak i 2 månader och 2000 mil. Billigare bil har jag aldrig kört och det var ju inte så att jag ringde varje dag och frågade om den kommit.

Användarvisningsbild

Re: Köpa Ny Hilux, Ranger, Amarok, L200, D-max, Ranger vilke

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422282 VW har tappat en smula anseende för mig, kusinen har ett par stycken småbussar och de har bytt
nån växellåda och smått och gott på inte så många tusen mil.
Landstinget har 12 VW ambulanser och har bytt ca tjugo motorer.
De går hårt och mkt men ändå.

Användarvisningsbild

Re: Köpa Ny Hilux, Ranger, Amarok, L200, D-max, Ranger vilke

anersimyra  
#422284 Men den stora skandalen är att slöhögarna på Bilia uppenbarligen inte gjorde sitt jobb vid de två första felsökningstillfällena. Vid första tillfället fick mekanikern på Bilia haga norra för sig att det var avgasystemet som krånglade och beställde ett sådant. När jag inget hört efter tre veckor åkte jag ner till verkstaden och hittade bilen på lyften och mekanikern hade tagit semester, turligt nog hade idioten inte hunnit plocka bort avgassystemet, anledningen var förmodligen att det han beställt var fel. Jag åkte sen till Bilia nacka. Det visar sig att mekanikern har börjat som verkstadschef i Nacka.. :surp:

Avatar Fallback

Re: Köpa Ny Hilux, Ranger, Amarok, L200, D-max, Ranger vilke

alias  
#422289
Seb macahan skrev:Tråkigt o höra Anders. Men det är just sådana historier som gör att jag aldrig skulle våga chansa. Vi hade problem med caddy som hade fel på en givare. Det tog 2månader o få fram. Jag fick köpa en ny o sälja den andra när den väl blev lagad. Jag ska nog testa en offert i alla fall på transporter. Men än så länge så känns hi-lux som mest intressanta. Jag har full förståelse för att alla märken kan få ett fel eller två. Jag gör också fel i mitt yrke men det intressanta är hur man hanterar felen. Vänta i mer än en vecka på en ny bakaxel är för dåligt. Vänta 2månader på en givare mitt i avgasskandalen hos VW är uselt. Det var där jag tappade mitt förtroende för VW.


Driftssäkerheten på Hiluxen kan nog ingen klandra (driftssäkerheten som gjort att den rönt framgång hos användare på avlägsna platser med långt mellan serviceställena är säkert en delbakgrund till att den ibland fått öknamnet "talibantaxi", då den verkar vara överrepresenterad i nyhetsinslagen om skäggiga män med automatvapen)

Är du nöjd både med nuvarande bil och serviceställe så är det väl rätt logiskt att ge dem förnyat förtroende (sen kan man ju alltid ta in offerter på andra alternativ för att testa hur gärna de vill ha kvar en som kund).

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Köpa Ny Hilux, Ranger, Amarok, L200, D-max, Ranger vilke

anersimyra  
#422291 Tur att jag behöll min Fiat Strada, den rackarn bara går och går, och billigt går den.. :grin: annars är Forden inte den bränsleslukare jag fruktat, den drar runt 0,9 lit milen blandad körning.

Användarvisningsbild

Re: Köpa Ny Hilux, Ranger, Amarok, L200, D-max, Ranger vilke

Seb macahan  
#422296 Då ska jag berätta en rolig bilhistoria.
Köpte en VW transporter begagnad för 119000+m på Fröjds Motor i Lessebo. Två dagar efter affären ringer säljaren mig och berättar att det inte blir leverans som planerat. Man hade upptäckt fel på bilen. Avgassystemet var dåligt (men fortfarande tätt, vattenpumpen hade inte blivit bytt vid förra servicen samt en elektrisk pump hade också glömts o bytas samt att däcken var inte mer än nån millimeter kvar på innan det var körförbud. Däcken hade jag noterat och haft med i min kalkyl.
Totalt kostade dessa reparation ca 30tsk. Jag frågar säljaren vad detta innebär för mig?
-Ja vi kör ner en lånebil till dig under tiden.
-Vad kostar det?
-Det står vi för.
-Vad kostar reparationerna?
-ca 30tsk men det är inget du behöver fundera på det tar vi.
Jag köpte den bilen då den gått 10000mil för 119´körde den till 24000mil och fick 95´för den i inbyte.
Samma bilfirma (Fröjds Motor) lät oss ha en splitter ny Audi A6 som lånebil i 2månader under tiden vi väntade på vår nya VW Touran (anledningen var att vi sålde vår inbytesbil privat, tidigare än vi beräknat).
Fröjds Motor i Lessebo Handla bil där om ni kan. Riktigt bra service och bra bilar.
Min far som var med och har handlat med bilar privat i 35år sa: -Det var den enda bilhandlare jag träffat där jag inte känner mig lurad.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa Ny Hilux, Ranger, Amarok, L200, D-max, Ranger vilke

alias  
#422299
Seb macahan skrev:Då ska jag berätta en rolig bilhistoria.
Köpte en VW transporter begagnad för 119000+m på Fröjds Motor i Lessebo. Två dagar efter affären ringer säljaren mig och berättar att det inte blir leverans som planerat. Man hade upptäckt fel på bilen. Avgassystemet var dåligt (men fortfarande tätt, vattenpumpen hade inte blivit bytt vid förra servicen samt en elektrisk pump hade också glömts o bytas samt att däcken var inte mer än nån millimeter kvar på innan det var körförbud. Däcken hade jag noterat och haft med i min kalkyl.
Totalt kostade dessa reparation ca 30tsk. Jag frågar säljaren vad detta innebär för mig?
-Ja vi kör ner en lånebil till dig under tiden.
-Vad kostar det?
-Det står vi för.
-Vad kostar reparationerna?
-ca 30tsk men det är inget du behöver fundera på det tar vi.
Jag köpte den bilen då den gått 10000mil för 119´körde den till 24000mil och fick 95´för den i inbyte.
Samma bilfirma (Fröjds Motor) lät oss ha en splitter ny Audi A6 som lånebil i 2månader under tiden vi väntade på vår nya VW Touran (anledningen var att vi sålde vår inbytesbil privat, tidigare än vi beräknat).
Fröjds Motor i Lessebo Handla bil där om ni kan. Riktigt bra service och bra bilar.
Min far som var med och har handlat med bilar privat i 35år sa: -Det var den enda bilhandlare jag träffat där jag inte känner mig lurad.


Med en sån förstamening så känns det som att historien kan ta precis vilken vändning som helst - men i det här fallet var den ju rolig även för huvudpersonen.

Vet fler som är nöjda med Fröjds, men du verkar ha haft riktigt flax när du haft med dem att göra - Grattis!

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Köpa Ny Hilux, Ranger, Amarok, L200, D-max, Ranger vilke

bgl  
#422306 Intressant tråd.
Min 15 år gamla Silverado håller förhoppningsvis minst lika längre som min gamla kropp, men man vet ju aldrig.
Jag har i förebyggande syfte provat mig genom dagens förnyade pickupper med tveksamt resultat. 195cm/95kg/ huggarkängor 48 och en allt stelare kropp har problem med utrymmet i alla pickupper i mellanstorlek. Dåvarande Arbetarskyddsstyrelsen hade i början av 1980-talet specat minimikrav på förarutrymmet i arbetsfordon, jag har tyvärr inte siffrorna kvar men vid provning av dessa pickupper är känslan klar, ingen uppfyller dessa regler. Jag vet f.ö. inte om reglerna gäller längre, tillämpas i alla fall inte så ofta. Min Silverado är 16 år, en och annan reparation som fönsterhiss och hjullager är det enda som gjorts utöver service och slitdelar. Jämfört med andras alla reparationer eller flera bilbyten med andra märken under samma antal år så är denna jänkare billig. För ett par veckor sedan åkte en tillfällig besökare ett par mil i min bil, han kom själv i en nästan ny Mitsubishi-pickup. Han hade aldrig suttit i en fullsizepickup med blev rejält snopen över utrymmet och den låga ljudnivån. Vore jag yngre och hade de ytterligare 100.000kr som krävs skulle jag utan tvekan åter köpa en jänkare.

Avatar Fallback

Re: Köpa Ny Hilux, Ranger, Amarok, L200, D-max, Ranger vilke

svenssons  
#422393 Är denna Fiat samma som Mitsubishi L200? Ganska lika på hytten eller har italienarna kopierar lite för mycket?
1481198464310.jpg

Användarvisningsbild

Re: Köpa Ny Hilux, Ranger, Amarok, L200, D-max, Ranger vilke

anersimyra  
#422419 Det är ett samarbete mellan Fiat och Mitsu.. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Köpa Ny Hilux, Ranger, Amarok, L200, D-max, Ranger vilke

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422495
bgl skrev:Intressant tråd.
Min 15 år gamla Silverado håller förhoppningsvis minst lika längre som min gamla kropp, men man vet ju aldrig.
Jag har i förebyggande syfte provat mig genom dagens förnyade pickupper med tveksamt resultat. 195cm/95kg/ huggarkängor 48 och en allt stelare kropp har problem med utrymmet i alla pickupper i mellanstorlek. Dåvarande Arbetarskyddsstyrelsen hade i början av 1980-talet specat minimikrav på förarutrymmet i arbetsfordon, jag har tyvärr inte siffrorna kvar men vid provning av dessa pickupper är känslan klar, ingen uppfyller dessa regler. Jag vet f.ö. inte om reglerna gäller längre, tillämpas i alla fall inte så ofta. Min Silverado är 16 år, en och annan reparation som fönsterhiss och hjullager är det enda som gjorts utöver service och slitdelar. Jämfört med andras alla reparationer eller flera bilbyten med andra märken under samma antal år så är denna jänkare billig. För ett par veckor sedan åkte en tillfällig besökare ett par mil i min bil, han kom själv i en nästan ny Mitsubishi-pickup. Han hade aldrig suttit i en fullsizepickup med blev rejält snopen över utrymmet och den låga ljudnivån. Vore jag yngre och hade de ytterligare 100.000kr som krävs skulle jag utan tvekan åter köpa en jänkare.

Härlig läsning, du bekräftar mina intryck av fullsizepickisar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).