Uppvärmning

Byta panna calmar v33

98 inlägg 45010 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Byta panna calmar v33

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422152 Okej då förstår jag. Jag har ju ingen utestyrd reglering sä jag får välja något medelvärde som fungerar.

Användarvisningsbild

Re: Byta panna calmar v33

Delsbo  
#422224 Om jag har förstått allt någorlunda rätt så klarar man skiktningen i acctankarna bättre om man kör ut lägre temp på utvattnet från chunten.. Om man tar ut högre temperaturer så går mer vatten från radiatorkretsarna in i botten på acctankarna och skapar turbulens i tankarna.. Jag ser upp till 50°C skillnad mellan topp och botten i tankarna vid "urladdning" (vid eldning är det ju inte så anmärkningsvärt)....

Ett annat känt faktum är att om temperaturskillnaden mellan det som kommer i slangen/röret och omgivningen är hög, så släpper röret snabbare värme till omgivningen och omgivningen är vanligtvis under golvet längs ytterväggarna och den värmen får vi inte mycket glädje av i rummet ovanför... Om temperaturen är lägre i röret så blir det det omvända..

Sen är det ju det där med att inte ha för många element/radiatorer i varje slinga dvs om de är för många så måste vi skicka ut mycket värme för att ha tillräckligt kvar till sista elementet och då faller hela resonemanget. Vi har en krets/slinga med 5 element vilket är i mesta laget.. Skulle nog helst inte vilja ha mer än max 4... Detta gör det möjligt att hålla ner chuntens uttemperatur och dra fördelarna av detta fullt ut..

Användarvisningsbild

Re: Byta panna calmar v33

Knegas  
#422269 Fantastiskt forum det här med mycket kunskap.
Kan nu även meddela att jag eldat på för mycket. Och pannan stängde av sig automatiskt. Kanske inte optimalt för panna och skorsten. Men man lär sig av misstagen. :)

Användarvisningsbild

Re: Byta panna calmar v33

Knegas  
#422273 Fast lite konstigt ändå. Tankarna ligger på 90 grader i topp och 80 i botten. Borde väl kunna lagras mer värme i dem innan pannan riskerar att koka?

Avatar Fallback

Re: Byta panna calmar v33

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422295 Kolla om termostaten går att ställ upp.

Avatar Fallback

Re: Byta panna calmar v33

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422301 De kan de bli över 100 i toppen på tankarna och över 80 i botten utan kokning hemma men trycket stiger rätt mycket

Användarvisningsbild

Re: Byta panna calmar v33

Delsbo  
#422318
Knegas skrev:Fast lite konstigt ändå. Tankarna ligger på 90 grader i topp och 80 i botten. Borde väl kunna lagras mer värme i dem innan pannan riskerar att koka?


Ta det lite lugnt med att toppa temperaturen i acctankarna... Du kommer att lära dig när du tagit dig genom denna vinter...
När det är dags att byta panna (kanske nästa år) gör inte tavlan som alltför många gör när man (vid större panna) inte tänker på att en större panna behöver mer luft till förbränningen.... Om du tycker att pannan är "besvärlig" så öppna en ytterdörr eller ett fönster och släpp in luft... om panna går bättre så vet du vad som fattas ... borra hål i väggen och in med en ventil..

Jag har just nu ett projekt på gång .. Vi byter panna hos svärmor... köpte denna gång ett system utan varmvattenberedare ... Den ena av tankarna har 2 st 15m slingor i sig där den ena är en förvärmnings slinga som ligger i den nedre halvan av tanken och sedan en i övre halvan... I detta fall är det viktigt med skiktningen som jag nämnde tidigare.. Här kör man in kallvatten längst ner i tanken där det är minst varmt och "förvärmer".... därefter toppar man upp temperaturen på tappvattnet i den övre delen.. har inte pratat med någon med denna lösning så det ska bli intressant...

Hade för många år sedan ett gammalt system där den i acctankarna inbyggda vvb gick sönder mitt i vintern... Dvs var utan varmvatten några dagar... löste detta tillfälligt med att sätta in en lite värmeväxlare (storlek som ett 1 liters mjölkförpackning) körde in pannvatten i den ena sidan av denna växlare och tog ut tappvattnet som hade ca 5 grader lägre temperatur än pannvattet om man spolade fullt ös på ett tappställe åt gången... jag var grymt imponerad av detta utbyte... låt se vad dessa totalt 30m (i svärmors system) ger...

Avatar Fallback

Re: Byta panna calmar v33

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422325 Arean på inluft till pannrum ska väl minst vara lika som arean i skorsten

Avatar Fallback

Re: Byta panna calmar v33

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422336
Delsbo skrev:Jag har just nu ett projekt på gång .. Vi byter panna hos svärmor... köpte denna gång ett system utan varmvattenberedare ... Den ena av tankarna har 2 st 15m slingor i sig där den ena är en förvärmnings slinga som ligger i den nedre halvan av tanken och sedan en i övre halvan... I detta fall är det viktigt med skiktningen som jag nämnde tidigare.. Här kör man in kallvatten längst ner i tanken där det är minst varmt och "förvärmer".... därefter toppar man upp temperaturen på tappvattnet i den övre delen.. har inte pratat med någon med denna lösning så det ska bli intressant...



Har själv tank med slingor och är väl sådär nöjd med det. Beställde tanken med vv slinga i toppen och solslinga i botten. De första åren körde jag bara med vv slingan och det fungerade inget vidare. Efter det kopplade vi in solslingan som förvärmning och det blev bättre men fortfarande är det så att det krävs hygglig temperatur i tanken för att det ska bli varmt. Har man förrådsberedare så har du i alla fall en viss mängd vatten med temperatur du kan nyttja. Med slinga är vattnet konstant 20 grader svalare än tanken.

Användarvisningsbild

Re: Byta panna calmar v33

Delsbo  
#422372
busholle skrev:
Delsbo skrev:Jag har just nu ett projekt på gång .. Vi byter panna hos svärmor... köpte denna gång ett system utan varmvattenberedare ... Den ena av tankarna har 2 st 15m slingor i sig där den ena är en förvärmnings slinga som ligger i den nedre halvan av tanken och sedan en i övre halvan... I detta fall är det viktigt med skiktningen som jag nämnde tidigare.. Här kör man in kallvatten längst ner i tanken där det är minst varmt och "förvärmer".... därefter toppar man upp temperaturen på tappvattnet i den övre delen.. har inte pratat med någon med denna lösning så det ska bli intressant...



Har själv tank med slingor och är väl sådär nöjd med det. Beställde tanken med vv slinga i toppen och solslinga i botten. De första åren körde jag bara med vv slingan och det fungerade inget vidare. Efter det kopplade vi in solslingan som förvärmning och det blev bättre men fortfarande är det så att det krävs hygglig temperatur i tanken för att det ska bli varmt. Har man förrådsberedare så har du i alla fall en viss mängd vatten med temperatur du kan nyttja. Med slinga är vattnet konstant 20 grader svalare än tanken.


Tänkte att det kunde var lite åt det hållet du beskriver... Så vi satte ihop båda slingorna direkt dvs har 30m totalt från start ... Hoppas få igång systemet i början av nästa år... Skönt att ha ett system som fungerar parallellt med detta vi bygger upp.. ingen panik alltså....

Avatar Fallback

Re: Byta panna calmar v33

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422386 Kör du med dubbla blandningsventiler eller har du bara seriekopplat slingorna?

Användarvisningsbild

Re: Byta panna calmar v33

Delsbo  
#422390
busholle skrev:Kör du med dubbla blandningsventiler eller har du bara seriekopplat slingorna?


Slingorna är seriekopplade och en blandningsventil !!

Användarvisningsbild

Re: Byta panna calmar v33

Delsbo  
#422392
bengt.a skrev:Arean på inluft till pannrum ska väl minst vara lika som arean i skorsten


Hade hört exakt detsamma dvs MINST lika så jag har dubbla ventiler genom vägg (tror det är lite mindre än dubbla skorstenens area)..

Avatar Fallback

Re: Byta panna calmar v33

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422394
busholle skrev:Kör du med dubbla blandningsventiler eller har du bara seriekopplat slingorna?

Ok. Det kan finnas fördelar med dubbla ventiler då den drar så mycket värme som möjligt från botten och därmed underlättar skiktningen i tanken.

Användarvisningsbild

Re: Byta panna calmar v33

Delsbo  
#422397 Ska absolut ha detta i åtanke ! Tack !
Skarven mellan slingorna sticker ut genom inklädningen (vitlackad plåt) av isoleringen som jag håller på med nu (efter jobbet) så det bör vara OK att dela på dessa om jag ser det du pekar på..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).