Avverkning (slutavverkning)

Greenpeace: Rädda norra barrskogsbältet från kalhuggning

35 inlägg 12451 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Greenpeace: Rädda norra barrskogsbältet från kalhuggning

Fredrik Reuter  
#422149 Nu startar Greenpeace en kampanj för att skydda det norra skogsbältet från kalhuggning. Det är en digital namninsamling där snart 11.000 skrivit under. Namninsamlingen ska användas för att påverka regeringscheferna i länderna som har boreala skogar, det så kallade norra barrskogsbältet.

Det norra skogsbältet som kan ses som en grön midsommarkrans runt toppen på vår jord och binder tillsammans mer kol än alla tropiska regnskogar tillsammans enligt Greenpeace. "Kransen" är jordens största kolförråd. Det är därför viktigt enligt dem att skogarna skyddas mot kalhuggning som frigör koldioxid som bundits i skogen.

Greenpeace skrev:När träd huggs ner för att bli take away-muggar och toalettpapper riskerar vi att det norra skogsbältet förvandlas från kolförråd till klimatbomb. Vi har inte råd att låta det hända!


Bild


Läs mer här: http://www.greenpeace.org/sweden/se/sko ... ogsbaltet/



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Greenpeace: Rädda norra barrskogsbältet från kalhuggning

Vedproducent  
#422154 Vilket svammel!
Men planterade träd är inte riktig skog skriver dom tex.

Sanningen är nog att vi inte kan låta våra skogar stå orörda om vi ska värna miljön och klimatmålet. Så enkelt är det och våra planteringar av skog har ju gjort att vi byggt upp det kolförrådet som finns i dag.

Användarvisningsbild

Re: Greenpeace: Rädda norra barrskogsbältet från kalhuggning

loppan  
#422155 Det vanliga babblet.
Fäll inga träd men bli fosilfri och bo i en storstad.
När skall folk fatta hur verkligheten funkar,suck.

Användarvisningsbild

Re: Greenpeace: Rädda norra barrskogsbältet från kalhuggning

JensSkoog  
#422168
Vedproducent skrev:Vilket svammel!
Men planterade träd är inte riktig skog skriver dom tex.


Svammel är ordet :-BD
Och jag undrar från vart dom har det att planterad inte är skog :surp: :surp:

Men, för mig spelar det ingen roll, eftersom Norge inte är
på listan över länder som har boreal barrskog :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Greenpeace: Rädda norra barrskogsbältet från kalhuggning

axwell  
#422177 I senaste utskicket från MP:s underorgan Skogseko hade korrekturläsaren missat att stoppa en artikel av Tomas Lundmark professor vid SLU.
Den artikeln skulle inte Greenpeace gilla, speciellt inte summeringen som visar att obrukad skog tappar mer av förmågan att binda koldioxid ju äldre den är.

Hittar den inte digitalt, finns i Skogseko nr 4/ bilaga SKOG&framtid nr 2.
Senast redigerad av axwell ons 07 dec 2016, 16:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Greenpeace: Rädda norra barrskogsbältet från kalhuggning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422178 Kan du inte fota av dem och lägga upp bilden här?

Användarvisningsbild

Re: Greenpeace: Rädda norra barrskogsbältet från kalhuggning

Fredrik Reuter  
#422180 Hej,
Är det denna?

http://dmweb.v-tab.se/webpages/Skogseko/SKEH-150002.pdf

   TS
Användarvisningsbild

Re: Greenpeace: Rädda norra barrskogsbältet från kalhuggning

Mowi850  
#422182 Undra när dom ska förstå att svenskt skogsbruk är bra. Och hade vi inte brukat skogarna i Sverige hur hade vi då haft det. Och vad skulle dom då gort alla sina plakat till demostrationer av? Man kan ju undra vad dom torkat sig i räva med när dom sketit[emoji6] Bara en liten tanke.

Avatar Fallback

Re: Greenpeace: Rädda norra barrskogsbältet från kalhuggning

isteskog  
#422184 Bara det att dom säger att planterad skog inte är någon riktig skog ...... Är Greenpeace riktigt riktig? :roll:

Användarvisningsbild

Re: Greenpeace: Rädda norra barrskogsbältet från kalhuggning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422185 Personligen så har jag kommit fram till insikten att i vissa lägen så tycker man helt enkelt så olika att det inte är meningsfullt att diskutera. Det man i bästa fall kan försöka uppnå är någon sort acceptans för delar av den egna ståndpunkten. (Lite som att diskutera fördelar med kött med en strikt vegan. Det leder inte någonvart annat än att man blir irriterade på varandra och egen stress.)
För att mäkla ihop i sådan lägen finns politiken. Tyvärr har den i många av de här frågorna abdikerat till förmån för de olika förvaltningsdomstolarna och/eller enstaka tjänstemän på olika myndigheter.

I min värld gäller det här för naturskyddsföreningen, Greenpeace, WWF med flera. Jag hör vad de tycker men jag inser att det är helt meningslöst och endast negativt för mig att engagera mig i en "debatt" med den typen av organisationer. I stället försöker jag numera påverka politiken och föröka få dem att återta sin roll som samhällsbyggare och framförallt rollen att sammanväga.
Likaså har jag fått insikten att det jag ska driva ska vara utifrån vad jag tycker, inte utifrån något sorts blekt försök att blidka dessa ofta aggressiva organisationer. Det leder ingen vart, de kommer aldrig bli nöjda utan mycket vill alltid och för evigt ha mer. Det är inte konstigt i sig, det är ju deras raison d'être, eller hur?

Så min väg numera är att vända mig till politiken, i olika former. Dels för att få fram vad tycker men också för att kräva att de tar sitt ansvar för att utvärdera och balansera och därefter fatta beslut. Beslut som inte är retroaktiva och inte heller med så kort framförhållning att man som enskild inte har en sportslig chans att anpassa sig. Tydliga och långsiktiga spelregler alltså.

Dessutom mår mitt humör och hjärta bättre av det! :grin:

Avatar Fallback

Re: Greenpeace: Rädda norra barrskogsbältet från kalhuggning

axwell  
#422188
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Är det denna?

http://dmweb.v-tab.se/webpages/Skogseko/SKEH-150002.pdf

Nej jag skrev fel, går in och redigerar senare.
Det är Skogseko nr 4 med en can am på omslaget : Men bilagan /SKOG & framtid nr 2 2016

Avatar Fallback

Re: Greenpeace: Rädda norra barrskogsbältet från kalhuggning

axwell  
#422189
Uvskogen skrev:Kan du inte fota av dem och lägga upp bilden här?


Det kan jag men det skulle bli bättre med en digital version.
Inte säkert att det blir läsbart med enkelsida + ett uppslag över två sidor grafik i olika färger.

Om den inte dyker upp här så försöker jag skanna den.
Egentligen inga nyheter, allt det här har vi hört tidigare från initierade skogsforskare.

Avatar Fallback

Re: Greenpeace: Rädda norra barrskogsbältet från kalhuggning

axwell  
#422192 Äldre nr finns digitalt, här från nr 1 2016.
Samma innehåll men inte lika åskådligt.

https://www.slu.se/globalassets/ew/org/ ... lowres.pdf

Sidan 14.

Användarvisningsbild

Re: Greenpeace: Rädda norra barrskogsbältet från kalhuggning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422259 Har inte en av Greenpeace grundare sagt att skog ska brukas? Sådant borde ju Greenpeace ta lärdom av.

Edit: Han heter Patric Moore och var en gång ordförande i kanadensiska Green Peace.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tor 08 dec 2016, 01:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Greenpeace: Rädda norra barrskogsbältet från kalhuggning

ner  
#422308 Frigörs koldioxiden vid avverkning? Mitt trähus från 1927 med spånisolering är väl också ett kolförråd? Samtidigt har väl skogen som ersatt de träden som blev mitt hus bundit ännu mer kol?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).