tis 06 dec 2016, 10:49#421961
tallen100 skrev:Låter konstigt om det skulle bero på slangen, men vem vet .
Har du provat med förgasrengöring, tänker att det kan vara skräp i nått lågvarvsmunstycke?
Går den på båda cylindrarna vid lågvarv?
Förgasaren rengjordes i samband med renoveringen efter ett kolvhaveri.
Den gick ungefär lika dåligt på tomgång före haveriet.
Med tanken borta är det enkelt att både se och mäta att trottlarna står lika högt.
Jag hinner inte avgöra om den går på båda innan motorn stannar.
SvenE skrev:Ett höftskott
Kolla gummimuffen mellan förgasare och cylindrarna. Är den sprucken så drar den tjuvluft.
På min lynx 650 med rotax 503 så var det felet, med påföljd att den gick dåligt.
Lycka till.
Dom är i fint skick och tätar numera bra, tidigare var det beläggning runt förgasarhalsen på luftrenarsidan.
Kse skrev:Kolla slangen från bränslepumpen till vevhus, alt. membranet i bränslepumpen.
Läckage i vevaxeltätningen kan oxå ge samma symptom.
Testa att spraya lite startgas mot variatoraxeln för att upptäcka läckage, testa även att spraya mot insugsgummit.
Finns där några läckage så stiger motorvarvet något när du sprayar.
Memranen bytte jag för 2 års sedan, före bytet kom det luftbubblor i slangarna till förgasarna vid låga varv inte vid arbetsvarv.
Efter det bytet gick den perfekt den vintern.
Membransatsen byttes på nytt "uti fall att" i samband med renoveringen.
Vevaxeltätningen har jag diskuterat med den som gjorde det mesta av renoveringen men han ville hålla det som mindre troligt eftersom motorn invändigt i övrigt ser ut som en helt ny.
Det kan ändå vara värt att testa med startsprayen.
Den har nu gått 6 km efter renoveringen.
Jag har inte kollat om tändstiften har rekommenderat avstånd 0.45 mm, brukar väl vara 0.7 i originalförpackningen. Spelar det någon större roll