Uppvärmning

Byta panna calmar v33

98 inlägg 44971 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Byta panna calmar v33

Olov Jonsson  
#422026 Den är inte onödig! Det är en shuntautomatik, den justerar framledningstempen till radiatorerna. Termostatventilerna på radiatorn tar sedan finjusteringen i varje rum. Man ska inte ha högre framledningtemperatur än vad huset kräver. Kolla om du hittar nån instruktionsbok eller liknande till schuntstyrningen. Läs på och försök hitta rätt kurvlutning på styrningen. Detta är mycket viktigt för att du ska få ut max av din vedanläggning.

Användarvisningsbild

Re: Byta panna calmar v33

Knegas  
#422048 Ok. Jag ger mig. :)
Ska försöka hitta nån instruktionsbok till den.
Upplever ni att det funkar bra vid väderomslag?
Luftningen verkar ha fixat sig själv för nu hörs det inget längre. Men ska se om jag kan hitta nån luftning.

Avatar Fallback

Re: Byta panna calmar v33

Tosca  
#422051 Instruktioner brukar gå att hitta på nätet, skriv in det som står på typskylten bara.

Användarvisningsbild

Re: Byta panna calmar v33

Delsbo  
#422064
Knegas skrev:Ok. Jag ger mig. :)
Ska försöka hitta nån instruktionsbok till den.
Upplever ni att det funkar bra vid väderomslag?
Luftningen verkar ha fixat sig själv för nu hörs det inget längre. Men ska se om jag kan hitta nån luftning.


Min erfarenhet är att utomhusgivare alltid har problem vid väderomslag, dvs det är en tröghet innan husets väggar hinner rätta in sig vid hastiga omslag i vädret/temperaturen utomhus. Det är viktigt om man har en utomhusgivare att den placeras så att den påverkas så lite som möjligt som t.ex. av direkt solljus osv.. Själv tycker jag att det är betydligt enklare med chuntar med inomhusgivare som vår ThermOmatic CBJ (tror jag den heter).. men även här är givarens placering viktig.. Inte smart att ha den i ett badrum där temperaturen varierar ordentligt när man badar / duschar då det påverkar chuntens uttemperatur i hela huset... Även innegivaren ska placeras i ett rum (plats i rummet) där solljuset påverkar...

Förutom som ni andra också säger angående chuntens uttemperatur dvs att den bör vara så låg som möjligt så bör man också eftersträva att ha så låg hastighet som möjligt på cirkulationspumpen.. Hastigheten på pumpen har väl mindre betydelse när chuntens skickar tillbaka mest returvatten ut till elementen/radiatorerna dvs när man har hög temperatur i acctankarna, dvs det behövs bara lite "hett" vatten ur tanken för att lyfta chuntens utvatten temperatur... Sämre blir det med en högre hastighet när pumpen måste ta mer vatten ur tankarna och mindre returvatten, dvs returvatten från elementen trycks in i botten på acctankarna och man sugen ur det varma goa från toppen.. det är nu som skiktningen i tanken / tankarna går åt skogen.. dvs håll ner hastigheten också på cirkulerande vatten i systemet..

Användarvisningsbild

Re: Byta panna calmar v33

Delsbo  
#422067
Delsbo skrev:
Knegas skrev:Ok. Jag ger mig. :)
Ska försöka hitta nån instruktionsbok till den.
Upplever ni att det funkar bra vid väderomslag?
Luftningen verkar ha fixat sig själv för nu hörs det inget längre. Men ska se om jag kan hitta nån luftning.


Min erfarenhet är att utomhusgivare alltid har problem vid väderomslag, dvs det är en tröghet innan husets väggar hinner rätta in sig vid hastiga omslag i vädret/temperaturen utomhus. Det är viktigt om man har en utomhusgivare att den placeras så att den påverkas så lite som möjligt som t.ex. av direkt solljus osv.. Själv tycker jag att det är betydligt enklare med chuntar med inomhusgivare som vår ThermOmatic CBJ (tror jag den heter).. men även här är givarens placering viktig.. Inte smart att ha den i ett badrum där temperaturen varierar ordentligt när man badar / duschar då det påverkar chuntens uttemperatur i hela huset... Även innegivaren ska placeras i ett rum (plats i rummet) där solljuset INTE påverkar...

Förutom som ni andra också säger angående chuntens uttemperatur dvs att den bör vara så låg som möjligt så bör man också eftersträva att ha så låg hastighet som möjligt på cirkulationspumpen.. Hastigheten på pumpen har väl mindre betydelse när chuntens skickar tillbaka mest returvatten ut till elementen/radiatorerna dvs när man har hög temperatur i acctankarna, dvs det behövs bara lite "hett" vatten ur tanken för att lyfta chuntens utvatten temperatur... Sämre blir det med en högre hastighet när pumpen måste ta mer vatten ur tankarna och mindre returvatten, dvs returvatten från elementen trycks in i botten på acctankarna och man sugen ur det varma goa från toppen.. det är nu som skiktningen i tanken / tankarna går åt skogen.. dvs håll ner hastigheten också på cirkulerande vatten i systemet..

Avatar Fallback

Re: Byta panna calmar v33

Olov Jonsson  
#422068 Det som brukar vara är att när det blir kallt ute på kort tid blir det oftast varmare inne då huset i sig har en tröghet mot kylan men schuntstyrningen kompenserar för kylan direkt. Detta problem borde du inte få eftersom du har termostatventiler. Jag har däremot bara gammla slotsventiler å sen styrs allt centralt via utgivaren. Då får jag nämda problem.

Avatar Fallback

Re: Byta panna calmar v33

Olov Jonsson  
#422070 Haha va fint att det tar en stund att ladda upp texten. Såg att föregående talare skrivit ungefär samma sak:)

Användarvisningsbild

Re: Byta panna calmar v33

Knegas  
#422072 Tackat för all info.
Har en del att läsa på nu och tar väl några eldningar att hitta rätt. :)

Avatar Fallback

Re: Byta panna calmar v33

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422076 En utomhusgivare ska sitta på norrsidan alla andra placeringar ger problem när solen kommer åt den typ på morgon eller kväll om den sitter på öster eller västervägg.

Tryckstyrd pump löser problemet med att ha för högt flöde i systemet då du får olika flödesbehov beroende på hur kallt de är och hur mycket dina termostater öppnar.
I ett gammalt hus är de nog svårt att bara styra innertemperaturen med shuntautomatiken då de alltid är nåt rum som är varmare eller kallare än dom andra så en kombo av dom är nog bäst

Användarvisningsbild

Re: Byta panna calmar v33

Delsbo  
#422079 Jag tänker lika som Fredrik skriver också när jag sätter elementens termostater ur spel lite grann genom att ställa dessa på max och sedan gå runt och sänka termostaterna i rummen jag vill ha svalare / mindre varmt i ... Sen när man ser vilka (termostater) jag måste strypa / sänka så letar man upp strypventilerna som sitter på returerna för de radiatorslingor man har i huset och minskar flödet i de som man måste måste sänka termostaten för... dvs nu kommer pumpen som går i samma hastighet att styra över mer vatten i de slingor man inte strypt returerna för.. ☺

Användarvisningsbild

Re: Byta panna calmar v33

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422123
Olov Jonsson skrev:Man ska inte ha högre framledningtemperatur än vad huset kräver..


Det var något jag inte hört förut, intressant. Varför ska man eftersträva låg framledningstemp? Tänkte i min möjliga enfald att med hög temp så blir det snabbt varmt i rummen när man drar på på morgonen.

Avatar Fallback

Re: Byta panna calmar v33

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422137 Att cirkulera ut onödigt hög temp gör att du kör ut värmen från tankarna fortare än nödvändigt

Användarvisningsbild

Re: Byta panna calmar v33

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422140 Vad brukar man ha för temp ut då, vanligtvis? Om det nu finns något sådant som " vanligtvis "

Användarvisningsbild

Re: Byta panna calmar v33

Fredrik Reuter  
#422141 På min reglering kan jag ställa max framledningstemp. Har den ställd på 60 grader.
För runt 12 år sedan bytte jag vedpanna och shuntreglering och genom det nästan halverade jag vedförbrukningen. Mycket ligger givetvis i bättre verkningsgrad i pannan, men jag inbillar mig också att shuntregleringen hjälpt till ganska mycket också. Det blir lite trögare system med detta, vet inte om man kan jämföra det med att köra mellan två rödljus med bilen, utan shunt är plattan i mattan och sedan tvärbroms. Med shunt blir det ECO-start och motorbroms istället.

Avatar Fallback

Re: Byta panna calmar v33

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422148 Tempen varierar efter utetemperaturen så hemma har ca 60gr när de är -6 ute och kanske 40gr vid +8 ute.
Kurvlutningen får man ställa efter husets värmebehov

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).