Motorsåg och handhållet

Stihl 201 ms

49 inlägg 27531 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stihl 201 ms

itfc  
#421946 Tycker ni att 192:an orkar dra den större kedjan eller blir det bara för att ha samma kedjor på båda sågarna. Nackdelen ibland med det korta svärdet kan vara att nå in till stammen på en risig gran.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl 201 ms

JensSkoog  
#421952
itfc skrev:Tycker ni att 192:an orkar dra den större kedjan eller blir det bara för att ha samma kedjor på båda sågarna. Nackdelen ibland med det korta svärdet kan vara att nå in till stammen på en risig gran.

Det orkar den, men som med alla småsågar får man alltid ha vass kedja, och byta strax det går trögt.
På risiga granar kvistar jag ofta från toppen. Då når man lättare in, och om jag då kommer till rent för dryga kvistar, typ 15cm som det kan vara på trädgårdsgranar här, hämtar jag min MS261.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 201 ms

sundelius  
#424380 Har nu kört min 201:a en vecka och är tillfreds men nu har jag en fråga till er som kör Stihl.
När jag har veckounderhåll på Husqvarnasågarna smörjer jag kedjedrevet genom "centrumbulten" men det funkar ju inte på Stihlen då den är "tät".
Hur gör ni?

Avatar Fallback

Re: Stihl 201 ms

olli  
#424385 Inget. Drevet smörjs av kedjeoljan

Användarvisningsbild

Re: Stihl 201 ms

sundelius  
#424390
olli skrev:Inget. Drevet smörjs av kedjeoljan

Är det bara jag som smörjer kedjedreven med fett :?: :???:

Användarvisningsbild

Re: Stihl 201 ms

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#424397 Håller med om kort svärd. Provade med längre men blev som Jens säger, taskig balans i sågen. Nu korta svärdet och den är både aggressiv och dansar längs stammen när man kvistar!

Avatar Fallback

Re: Stihl 201 ms

550  
#424406
sundelius skrev:Har nu kört min 201:a en vecka och är tillfreds men nu har jag en fråga till er som kör Stihl.
När jag har veckounderhåll på Husqvarnasågarna smörjer jag kedjedrevet genom "centrumbulten" men det funkar ju inte på Stihlen då den är "tät".
Hur gör ni?


Tror att man måste lossa hela kopplingen för att smörja lagret.

Olli menar förstås att själva drevet (och kedjan) smörs av kedjeolja, för du trycker väl inte i fett i tanken :lol:

Avatar Fallback

Re: Stihl 201 ms

jannee  
#424408 Har en gammal gammal Stihl och aldrig smörjt kedjedrevet ändå har jag använt den även när jag sågar is (vid isfiske).

Användarvisningsbild

Re: Stihl 201 ms

traktorz  
#424442 Kollade instruktionsboken, men där står inget om smörjning av nållgret, annat än vid byte av kedjedrevet.

Nålkorgen är numera vanligtvis av plast och inte lika värmetålig som de gamla gjorda av metall. Därför kan det vara bra att försäkra sig om att det finns kullagerfett för nållagret. Jag brukar fetta in på en ny såg, för att försäkra mig om att där finns fett.

På vår MS201 har jag bytt plastkåpan runt oljepumpsdrevet två gånger, pga skador efter avhoppad kedja. Då behöver kopplingen tas bort, vilket enklast görs med att försiktigt knacka loss den med en stor mejsel och en gummiklubba. Det brukar underlätta om sågen är rejält varmkörd, för då behövs normalt inget kolvstopp användas.

Jag brukar rengöra sågen ofta, speciellt vid minusgrader, använder mest bara tryckluft till det.
Hoppas inte jag behöver röra nållagret mera, innan det är dags att byta kedjedrev.

På vår Jonsered och Husqvarna, där finns ju som redan nämnts, ett hål i vevaxlen för fett in till nållagret. Båda har dessutom nålkorgar av metall. Däremot vår stor-Stihl MS362 hade en nålkorg av plast, men den bytte jag ut mot ett nållager i metall.

Ref:
download/file.php?id=21238
Stihl ms 201 M-tronic

Användarvisningsbild

14" på Stihl 201 ms

traktorz  
#424443
Uvskogen skrev:Håller med om kort svärd. Provade med längre men blev som Jens säger, taskig balans i sågen. Nu korta svärdet och den är både aggressiv och dansar längs stammen när man kvistar!

- Har du då provat med 14" lättviktssvärd? 3005 000 7409

Användarvisningsbild

Re: Stihl 201 ms

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#424445
traktorz skrev:
Uvskogen skrev:Håller med om kort svärd. Provade med längre men blev som Jens säger, taskig balans i sågen. Nu korta svärdet och den är både aggressiv och dansar längs stammen när man kvistar!

- Har du då provat med 14" lättviktssvärd? 3005 000 7409

Nej, visste inte ens om att det fanns!

Användarvisningsbild

Re: Stihl 201 ms

JensSkoog  
#424487 Möjligt att jag bara är gammal och inkörd med 12" på småsågarna, men lättvikt eller
ej, så känns det inte rätt med14", och för mig inte nödvendigt heller :wink:

Har kollat genom instruktionsböckerna för MS 102, 200, 261 och 361 och alla säger att
man får kolla nållageret och ha på fett när man bytar drev, så det är väl inte något
man behöver göra som daglig service.

Där jag ser skurna nållager är på sågar som har stått still i långa tider, typ
sommarstugasågar som får köras hårdt två dagar i året. Då stelnar allt
och sågar som bara har användts några få timmar är rena vrak :surp:

Avatar Fallback

Re: Stihl 201 ms

Ldsaren  
#424819 Det räcker 201an om det några sekunder extra vid kap vad gör det

Avatar Fallback

Re: Stihl 201 ms

Hema  
#424924
Ldsaren skrev:Det räcker 201an om det några sekunder extra vid kap vad gör det

Vad menar/säger du?

Avatar Fallback

Re: Stihl 201 ms

Ldsaren  
#424951 Om det tar några sekunder längre att kapa med 201 än med en stor såg .vad gör det

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).