Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Hydrovåg SG10 eller SG16

76 inlägg 71742 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hydrovåg SG10 eller SG16

XxX  
#334163 Hej Orion 47, Tack för tipsen!
Jag har precis fått hem maskinen och ska börja gå igenom den. kommer nog behöva kontakta Hultdins för lite smådelar (hoppas de säljs än) och passar kanske på att ställa frågan om elegant. Fick med två tandskydd, ett till varje skopa. Man skulle ju kunna svetsa på en breddning på den ena kanske. Men att köpa en ny bom låter dyrt och är nog knappast lönt... En annan fundering jag har är om det kan fungera med ett par långa slangar och en liten hydraulisk planerskopa som man gör om fästet på, vad tror ni om det? :roll: Det bör ju bli en billigare lösning. Men svängvinkeln på maskinen kanske är i minsta laget?
Motorn startar bra men är lite sliten och man saknar såklart elstart. Har någon erfarenhet att dela med sig av de små kinesiska 1-cyl dieslarna som figurerar på nätet?

Avatar Fallback

Re: Hydrovåg SG10 eller SG16

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334244 Vi har en 13 hk kinesmotor i våran fyrhjuling. Den köptes på blocket för kanske 4-5 år sen.
Minns ej var men den liknar nedanstående. Mycket lättstartad och driftsäker.
http://www.blocket.se/dalarna/Motor_5_5 ... 356311.htm

Användarvisningsbild

Re: Hydrovåg SG10 eller SG16

Kse  
#334249 Har oxå en Kinamotor på min och den har fungerar felfritt i flera år.

Användarvisningsbild

Re: Hydrovåg SG10 eller SG16

helarsson  
#421812 Hej
Har haft en SG10 i 16 år,som jag har haft mycket användning av och är mycket nöjd med.Saknar möjligen grävelegant ibland.

Användarvisningsbild

Re: Hydrovåg SG10 eller SG16

helarsson  
#421813 Jag igen. Tyvärr börjar motorn bli lite svag. Känner ngn till kinesmotorerna. Kan man satsa på en sån? :-BD

Avatar Fallback

Re: Hydrovåg SG10 eller SG16

Tosca  
#421861 Jämför priser mot japanerna också, är det inte hårresande skillnader verkar många förorda dem.

Avatar Fallback

Re: Hydrovåg SG10 eller SG16

wedge1  
#560591 Hej! Gammal tråd men hoppas någon av er vet om det fortfarande går att få tag i delar till en sg 16.. Haft en i säkert 9-10år men ännu inte fått tid o renovera..Funkar alldeles för bra med glappa bussningar :wink:
Tacksam om någon kan tipsa om vart det kan finnas...

Avatar Fallback

Re: Hydrovåg SG10 eller SG16

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#562404 Bussningar skaffar du på Momentum eller liknande, den som ligger närmast i mått, sen gör nån med svarv det sista, likadant med bultarna igenom.

Avatar Fallback

Re: Hydrovåg SG10 eller SG16

wedge1  
#562502 Tackar! Ja den möjligheten finns ju alltid, verkar vara mycket standardmått. Tänkte ifall det fanns någonstans o beställa.
Brukar spara en god del tid...
Men börjar o bli gamla nu, ovanliga var de väl redan som nya.. :roll:

Användarvisningsbild

Re: Hydrovåg SG10 eller SG16

Kse  
#562524 Kolla med https://hultdins.se/
Det är dom som äger varumärket och dom har reservdelar.
Jag bestälde grejer til min Hydrovåg för nått år sedan och då var det fortfarande produktion av grävare om än i liten skala.

Avatar Fallback

Re: Hydrovåg SG10 eller SG16

wedge1  
#563119 Toppen! Trodde de inte fanns någon firma kvar.. Ska kontakta dem. 🙂 🙂

Användarvisningsbild

Re: Hydrovåg SG10 eller SG16

Longhorn  
#570914 Hej alla! Jag försöker ladda ner manualen till min sg10 men kommer ingen vart. Har ej skrivit några inlägg förut, såg något om att det kan vara problem!
Hur gör jag?

Användarvisningsbild

Re: Hydrovåg SG10 eller SG16

totte  
#570921 Prova igen nu, man behöver ha skrivit ett inlägg för att kunna ladda ner.

Användarvisningsbild

Re: Hydrovåg SG10 eller SG16

Micke Sjölund  
#574172
Kse skrev:Jag har lagt upp manual och reservdelslista här på forumet, bara att tanka ner från biblioteket.


Kanon :-bd

Användarvisningsbild

Re: Hydrovåg SG10 eller SG16

Bertil J  
#574178
Micke Sjölund skrev:
Kse skrev:Jag har lagt upp manual och reservdelslista här på forumet, bara att tanka ner från biblioteket.


Kanon :-bd
Tackar för detta !
Nöjd SG16 ägare.[emoji4]

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).