Skördare

Problem med IQAN-styrning.

76 inlägg 31184 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Problem med IQAN-styrning.

adahlm  
#421495 Hej..

Lite krångligare problem och svårt att beskriva felet men skall försöka..
Skulle idag inviga gallringssäsongen med hobbyskördaren Sampo1046 men efter ca. 20 stammar idag blev det stopp på arbetet, IQAN-Hydrauliken till lyften, parallellföringen samt ramstyrningen slutade fungera helt och hållet, Prövade att starta om allting och då rörde kranen på sig igen - men helt utan kontroll, som man skulle ha styrt kranen med ett on/off ventilbord, rörelserna var i full fart då man lite rörde på spaken. Körde hem tillbaka och då fungerade kranen i slow-motion, ramstyrningen fungerade ok åt höger men väldigt knyckigt åt vänster... ??

Kransväng, rotator och alla andra hydraulfunktioner fungerade hela tiden som de skulle,

Har ingen aning om var jag ska börja felsöka här, - nån som har en aning om vad som skulle kunna vara fel, Maskinen hade stått länge före starten idag.



   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med IQAN-styrning.

d@nne  
#421498 Troligen fukt. Sätt en kupefläkt i hytten någon dag och prova igen.

Avatar Fallback

Re: Problem med IQAN-styrning.

adahlm  
#421523 Kanske det.. Lite oklart ändå varför det bara påverkar några få ventilsektioner, Men det borde väl ändå vara fråga om ett el-fel då alla andra funktioner fungerar felfritt.. Eller kan LS-linjen krångla till hydrauliken på nåt sätt?

Kan man spänningsmäta ventilspolarna på nåt enkelt sätt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med IQAN-styrning.

bgl  
#421558 Jag vill inte skrämmas men det finns vissa likheter med det som hände min F9 för 3 år sen. Lite är skrivet i en tråd med rubriken "spökande kran på F9".
Finns det någon funktion som går bra, ta då dess kanelburk och sätt på en funktion som är instabil. Skulle det fungera kan det vara lösningen. Nästa steg är att köpa en ny burk och prova runt med den. Jag vet inte dagspriset på burkarna men minst 2500/styck misstänker jag, blir dyrt om många är dåliga.
En annan grundläggande kontroll att göra är jordningen i hela maskinen. Jordfel i äldre maskiner som kanske inte körs så mycket utan står och ärgar kan ge många förbryllande symptom.

Avatar Fallback

Re: Problem med IQAN-styrning.

adahlm  
#421568 Måste ta o pröva detta imorn, har ett par st. Överlopps på paketet som inte används.. 5st funktioner är det nu som krånglar,

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med IQAN-styrning.

JoTh  
#421571 Framgick inte hur gammal Sampon är, men att det var Iqan i alla fall! Är det ett system som har XA2 moduler sitter det troligtvis en sådan som bla. styr samtliga förstyrningsventiler på kranventil och den kan lika gärna sitta ute vid ventilpaketet eller någon annanstans utanför hytten. Följ kablaget från kranventil och leta reda på XA2 modulen. På XA2'an har du lysdioder som du kan leda dig lite på rätt väg. Mät sedan även upp så det inte är så att någon jordning har fallit ifrån. En tumregel jag själv har använt i många år är att mäta spänningsfall över jord vid liknande intermitenta fel. Det jag har fått lära mig och som funkat många gånger, är att montera en elkabel direkt på batteriets minuspol och koppla detta till jord på multimetern, för att mäta potensioalskillnaden på jordsidan mot förbrukaren. För "finare" kretsar och funktioner bör då inte spänningen över multimetern visa mer än 0,1Volt. Är det mindre nogräknade kretsar som belysning etc. kan du tillåta uppåt 0,4Volt. På detta sätt kan du enkelt mäta upp så du har både korrekt jord och spännning fram till XA2 modulen i ditt fall. Mäter du mellan B- och modulens - och det är hög spänning över multimetern tyder det på att du har ett kontakt problem i någon jordpunkt därimellan. Bifogar även instruktionsbok för bla felsökning på XA2 moduler. Observera att även spänningsfall och jordproblem kan finnas i hytten! Troligen har inte flera förstyrningsventiler "kanelburkar" gått sönder samtidigt. Första tendensen på att någon förstyrningsventil börjar att fel ut är att det oftast hänger ihop termiskt med hydrauloljans temperatur, och brukar då fungera med sval olja och blir ryckig funktion vid exempelvis 55 grader. Lycka till med felsökningen, det är det som brukar vara klurigare än att åtgärda felet!!

Avatar Fallback

Re: Problem med IQAN-styrning.

adahlm  
#421578 Ok, ska även mäta denna spänning, det är en äldre modell med en xp-box, ska kolla lysdioderna där..

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med IQAN-styrning.

Blondin 750  
#421612 Har du provat att skifta spak?

Avatar Fallback

Re: Problem med IQAN-styrning.

adahlm  
#421616 Nej, men spakrörelserna ger korrekta strömvärden till mdm-enheten så tror nog att spakarna är ok.

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med IQAN-styrning.

adahlm  
#421709 Startade upp maskinen idag och då funkade allt som vanligt igen, Gick ändå igenom några jordningspunkter och trodde jag hade hittat felet då jag såg jordningskabeln mellan fram- och bakvagnen.

Bild



Nån hade tydligen varit där tidigare och korrigerat jordning då denna kabelsko inte var helt felfri. Ännu värre var att jordningspunkten på ramen var målad, (syns på bilden)


Korrigerade denna kabelsko och slipade bort målningen och körde iväg till skogen igen.. Men efter en stund var det stopp igen. Precis samma funktioner som igår, fem stycken, kranlyft/sänk, parallellföring fram/bak samt styrning (bara åt vänster).

Tröttnade på eländet och for istället ut med röjsågen några timmar, Efter röjningen startade jag upp maskinen igen och allt fungerade helt ok. Körde en halv timme och så var det stopp igen, alla fem funktioner samtidigt började knycka..

Första tendensen på att någon förstyrningsventil börjar att fel ut är att det oftast hänger ihop termiskt med hydrauloljans temperatur, och brukar då fungera med sval olja och blir ryckig funktion vid exempelvis 55 grader. Lycka till med felsökningen, det är det som brukar vara klurigare än att åtgärda felet!!


Låter lite lustigt att just dessa fem stycken "kanelburkar" samtidigt skulle krångla vid exakt samma oljetemperatur.
XP-boxen blinkade "normalt" enligt instruktionen.. (Blink (LEDs for heartbeat and status flash alternately)

Får väl ta hem maskinen igen och börja mäta lite nogrannare med multimeter.


Måste väl köpa in några "kanelburkar" om inget annat hjälper, Finns det på nån webshop nånstans eller är det parkers återförsäljare som är enda kanalen för dessa?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Problem med IQAN-styrning.

lerbo  
#421728 Låter som det skulle vara nått annat som är gemensamt, hur är oljefiltrena bytta nyss?

Avatar Fallback

Re: Problem med IQAN-styrning.

Calle.ö  
#421734 Kolla kontakten som sitter i hyttväggen till ventilpacket en stor rund ta loss den försiktigt så att den inte släpper på fel ställe och spraya oxidlösning i den
Med vänlig hälsning Calle

Avatar Fallback

Re: Problem med IQAN-styrning.

adahlm  
#421752 Ska kolla den kontakten om jag hittar den... alla hyd.oljefilter är bytta ca. 150h bakåt,

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med IQAN-styrning.

Calle.ö  
#421773 Kolla kabelstamen som går bakåt kontakten sitter på tanken kablarna som går i höljet är vita har dom grönaktig färg så har kopparn oxiderat samt att du får kortslutningar pga kabelhöljena pajar
Har bytt några sådena stammar

Användarvisningsbild

Re: Problem med IQAN-styrning.

Seb macahan  
#421777 Nu vet jag inte hur länge du haft din maskin, men mina erfarenheter av el och hydraulik är att man ofta antar svåra och komplexa fel och felsöker efter det, men 99,9% av fallen är det enkla kontakrfel. På min skördare felsökte jag i flera timmar för att till slut konstatera att Kontakten Till klankabeln hade lossnat lite när jag tiltat upp hytten. Jag hade ett liknande fel som du, det var fukt i paletten och kretsarna runt spakarna. Lycka Till.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).