Skotare

Blondin med inre läckage i momentomvandlare

98 inlägg 52411 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Blondin 750  
#380155 Tack för informationen! Hur sitter röret till tryckgivaren fast i ventilblocket, är det gängat? Det borde väl i så fall gå att åtgärda utifrån ifall det är där det läcker.

Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#380169 Ver inte om det går uppeifrån om du öppnar luckan och golvet. Vi hade ju turbinen ute så jag tänkte inte på om det går från det hållet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#380171 Den är skruvad in i växellådan med något som liknade en kona så du måste skruva där inne med

   TS
Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Blondin 750  
#380203 Ok, tack. Jag funderade just på om luckan gör det möjligt att se eller komma åt något utan att riva hela maskinen, och sen så funderade jag på om röret gick att demontera utifrån från sidan eftersom att jag misstänker att läckaget är där. Läckte din maskin även om du bara stod på tomgång eller var det bara vid körning, alltså belastning?

Användarvisningsbild

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#380209 Svårt att veta. När jag kollade så kom oljan från dräneringshålet under och det är litet. Satte en balja i bukplåten och körde en vägtransport, då kom det bara lite. Sen när jag körde i skogen kom det mer.
Du kan inte lossa röret från sidan, den är skruvad med en kona där inne. Om du lyfter golvet och öppna luckan, kanske. Vi lossade den framifrån

   TS
Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

granqvist  
#384357 Gratulerar för lyckad reparation :grin: Skönt att det lyckades med en gång.

Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Blondin 750  
#384362 Jag hoppas också att det håller tätt för kärrabol, för jag börjar misstänka den stora packboxen även på min maskin då det börjat fukta lite på motorblocket bakom/under startmotorn. Och den enda vettiga förklaringen jag kommer på är att det slabbar lite hursomhelst innanför sprängkåpan, därav oljan på tryckröret till tryckgivaren.

Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Blondin 750  
#421213 Nu är det inte någon återvändo, dags att byta packbox! :sad: Sitter och försöker bilda mig en uppfattning om hur man går tillväga/hur allt sitter ihop och det mesta är nog klart men en sak jag undrar är hur motor/svänghjul sitter ihop med momentomvandlaren. Någon som vet säkert? @kärrabol ?

Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Blondin 750  
#421222 Bläddrade lite i "Förarens handbok" och där finns beskrivet hur man byter motor. " Åtta stycken bultar lossas genom hålet för startmotorn, dessa förbinder svänghjulet med convertern".
I hur många moderna instruktionsböcker får man sådan info? Kanske inte ett så gott betyg till Ford som motortillverkare... :D

Användarvisningsbild

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Lindqvist  
#421266 Jag hade en bekant min frus bror som hade två Blondiner på 70 - 80 talet och båda hade samma läkage problem året var 1981 så detaljerna har lite försvunnit men vi bytte på båda maskinerna jag minns inte om det var sådana dubbel stefor på den tiden men vill minnas att vi satte dubbla stefor alltså 2 st och den ena 1974 bytte vi i samband med motorbyte men 1978 bytte vi nog med att ta bort växellådan men konstigt nog höll det bara ett år så läckte det igen. Om det kunde ha varit centreringen av momentomvandlaren eller kanske rentav ramlagren precis som momentomvandlaren skulle hängt på stefan för det kom också stillastående.
Senast redigerad av Lindqvist fre 02 dec 2016, 08:25, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Blivande snickare  
#421268 För att underlätta för våra svenska vänner är alltså "stefa" en finlandism för packbox :)

Alltid lika kul att läsa om dina minnen och bravader @Lindqvist! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#421299 Är det samma princip på dessa som äldre usa-bilar tro? Convertern sitter bultad i en s.k. flexplatta som är fäst i vevaxeln. När motorn stannar "hänger" Convertern ner lite på axeln o efter längre stillestånd så börjar det glipa i packboxen o oljan rinner ut.
Haft några såna bilar o vi hade stort gemensamt garage på den tiden, framåt december så var det stooora röda pölar under varenda bil.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#421300 Just det, Stefa var väl den första tillverkaren av packboxar i gummi.
Finns många som säger "stefatätning" i Sverige oxå.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Blivande snickare  
#421306
Magnus M skrev:Just det, Stefa var väl den första tillverkaren av packboxar i gummi.
Finns många som säger "stefatätning" i Sverige oxå.

Magnus M

Okej, minns bara att det frågats förr på forumet när ordet använts. Då kom vi fram till min förklaring ovan vill jag minnas :)

Tack för din Magnus, det om tillverkaren visste jag inte!

Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Blondin 750  
#421308 Jag har inte något problem med läckage när den står, bara när jag kör. Jag har iofs inte koll hur högt upp oljenivån är i förhållande till packboxen, men eftersom man ska kolla nivån efter ett par minuters tomgångskörning så måste ju något fyllas upp först. Nivån har aldrig varit under att det synts på stickan.
Teorin om att convertern "hänger ner" verkar inte helt otrolig.
Nu är det dags för frukost sen så är det bara att ta tjuren vid hornen....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).