Skogsvagn (Huggarvagnar)

Driven Kesla eller odriven Moheda?

197 inlägg 103236 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

Seb macahan  
#391733 Jag har inte sett din fråga förrän nu. Ska kolla detta.
Kanske inte hinner i morgon men under helgen bör det gå.

   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

olli  
#391841 Tack Seb!
Väntar nyfiket på svar. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

Seb macahan  
#393309 @olli
Ursäkta att det dröjt så länge. har glömt bort det. Kom på det idag när jag gick förbi vagnen.
Om jag mäter på klackens övre del på däcket till drivhjulets "tand" (minsta mått i mellan). Då har jag från det bakre hjulet 20mm och det främre hjulet 40mm. De olika måtten är pga rullen sitter på en pendel vars centrum ligger bakom centrum på bakhjulet. Ska rullen gå ner i mitten så blir det detta förhållande. Har jag lyckats o förklara eller blev det bara rörigt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

olli  
#393326 Tack Seb
Det var de måtten jag sökte.
Som jag nämnde har jag nu ca 35 mm mellan bakre däcket och kammen på drivrullen vilket funkar alldeles utmärkt.

Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

Nor-forest  
#421133
Seb macahan skrev:@olli
Ursäkta att det dröjt så länge. har glömt bort det. Kom på det idag när jag gick förbi vagnen.
Om jag mäter på klackens övre del på däcket till drivhjulets "tand" (minsta mått i mellan). Då har jag från det bakre hjulet 20mm och det främre hjulet 40mm. De olika måtten är pga rullen sitter på en pendel vars centrum ligger bakom centrum på bakhjulet. Ska rullen gå ner i mitten så blir det detta förhållande. Har jag lyckats o förklara eller blev det bara rörigt?



Hei Seb

Sitter nu och vurdere en kesla henger med 204T kran. Er du forsatt fornøyd med krana?

Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

Seb macahan  
#421135 Ja, jag är mycket nöjd med kranen. Givetvis är den ju som alla andra kranar alltid lite för kort, men det spelar nog ingen roll hur lång kran man har för man ska sluta tycka det, samtidigt tror jag slitaget på en kran med enkel utskjut är betydligt lägre än på en kran med dubbel utskjut.
Jag kan varmt rekommendera den. Något dyr, ja men den har ett fint rörelse schema och har bra kraft.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

Nor-forest  
#421144
Seb macahan skrev:Ja, jag är mycket nöjd med kranen. Givetvis är den ju som alla andra kranar alltid lite för kort, men det spelar nog ingen roll hur lång kran man har för man ska sluta tycka det, samtidigt tror jag slitaget på en kran med enkel utskjut är betydligt lägre än på en kran med dubbel utskjut.
Jag kan varmt rekommendera den. Något dyr, ja men den har ett fint rörelse schema och har bra kraft.


Takker for svar.
Må innrømme at jeg er litt skeptisk til krana siden den kun har enkel vridhus
Men skal man ha dubbel vridhus så blir det 300 serien, og det kostar.
Frogan er om det er verdt dom extra pengane.

Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

Seb macahan  
#421153 Jag var lika skeptisk som du till detta enkla vridhus. Jag har alltid hört att "riktiga kranar" har dubbla vridhus. Men jag ringde faktiskt upp Kesla Sales Support i Finlandoch pratade med dom innanjag bestämde mig (väldigt trevliga och hjälpsamma i många ärenden).
De påstår att de aldrig haft något problem med detta vridhuset. Det ska vara byggt av starkare legering än traditionellt bara för o klara påfrestningarna. Jag pratade även med några service verkstäder till Kesla´s kranar och de sa samma sak. Och de faktum att man fortfarande bygger Kesla 204t serien men enkelt vridhus borde väl tala sitt tydliga språk. Det märks att Kesla är både kunniga på sina produkter och måna om sitt rykte.
Förra veckan hade Kesla en säljchef (tror jag) med sig på sin Sverige turné med Lantmännen-maskin och deras "skogsdagar". Jag måste säga att jag var imponerad av hur han kunde besvara alla frågor ner på detaljnivå på deras olika produkter samt ett mycket engagerat och trevligt bemötande. Det är inte alltid så i maskinsäljar branchen......

   TS
Avatar Fallback

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

Robertberg  
#421160
Seb macahan skrev:Förra veckan hade Kesla en säljchef (tror jag) med sig på sin Sverige turné med Lantmännen-maskin och deras "skogsdagar". Jag måste säga att jag var imponerad av hur han kunde besvara alla frågor ner på detaljnivå på deras olika produkter samt ett mycket engagerat och trevligt bemötande. Det är inte alltid så i maskinsäljar branchen......


Såg i efterhand att jag missade den tillställningen, trist! Annars har lantmännen varit ganska tyst i lanseringen av Kesla i sitt sortiment.

Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

Seb macahan  
#421171 Du missade inget nämnvärt Robert. Lanseringen av valtra n4 utan o visa en fullt skogsutrustad n4?????
Sen var det de gamla vanliga. 1st moheda utan drift med lättviktspaket. Känns som man sett det på varenda skogsevent snart. Det enda nya var en Kesla vagn och en Kesla 40 Lfe samt ett Naarva aggregat. Det var intressant o prata med Kesla gubben.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

stegmaster  
#421194 Att 200 serien klarer sig med enkel svängkolv er vel inte direkt konstig med tanke på att den har et relativt lågt svängmoment (8,0knm på t. eks 204t), medans samma kran med dubbelkolv 303 har et svängmoment på 13,5knm.

Annars er vel 200 serien en kran för skogsbonden(som kör lite nu och då), medans 300 serien er kraner för mer proffsig/daglig användning, och då koster det givetvis lite mer ochså.

Annars ska det bli interessant och kolla slitasje på dubbelutskjut vs enkelutskjut.
Dubbel er ju lite mer kompleks så inte alls otänkelig att Seb har rett.
Åtminstone bra att Kesla har alla slanger och kolv på utsidan, och inte inne i utskjutet, om det skulle bli nåt trassel.

Avatar Fallback

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

Blivande snickare  
#421196 Kranen vi har på timmerbilen har slangarna inne i bommen och utskjutet och på de 6 år vi nu haft den har det inte varit annat än positiva upplevelser med det!
Kranen går dagligen å slangarna i bommen byts årligen. Har till och med kört nästan två en gång utan bekymmer. Betydligt mindre slitage på slangarna jämfört med att ha dom ute :)

Bytet går dessutom snabbt, bara att ta löst slangarna i båda ändor, skruva fast den nya i den gamla, dra igenom och skruva fast den nya! :grin:

Men det kanske är annat med en kran som används mer sporadiskt. Men om möjlighet fanns skulle jag inte vilja ha slangarna utsatta ute på bommen.

Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

stegmaster  
#421198
Blivande snickare skrev:Kranen går dagligen å slangarna i bommen byts årligen. Har till och med kört nästan två en gång utan bekymmer. Betydligt mindre slitage på slangarna jämfört med att ha dom ute :)



Byts årligen?? :surp:
Nu kör jag visserligen inte daglig men hoppas då slangerna håller minst 10år eller mer. (om man inte har haft lite självorsakat otur :smile: ).
Störst fare for trassel er kanske kedjan, och denna går ju dessutan innuti bommerna. :???:
Er det samma system med kedja på dubbelutskjuten på en lastbilkran???

Avatar Fallback

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

Blivande snickare  
#421199 Ja årligen är tanken iallafall[emoji38]
Det är nog mest i förebyggande syfte, går som sagt att köra betydligt längre.

På vår kran (Epsilon Palfinger) går kedjan på utsidan ovanpå utskjutet (dubbelt). Tror de flesta tillverkare har så. Betydligt lättare att hålla koll på spänningen och att spänna då.

Avatar Fallback

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

Blivande snickare  
#421201 Frågade nyss farsan. Slangarna som är i nu är tre år gamla. Snart dags för byte tyckte han. Suger ju rätt rejält om en går när man är 300 km hemifrån kl 4 på morgonen :mrgreen:
Årligen var en rekomendation från tillverkaren och VTA tekniikka som säljer dem :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).