Gallring

Skotning i två steg vid långa köravstånd och känsliga bestån

18 inlägg 8999 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skotning i två steg vid långa köravstånd och känsliga be

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420143
busholle skrev:Beror på mark och snöförhållanden men grålle och kälke har jag kört en del med och det tar lite plats men behöver helst snö för rötternas skull. Gallringpelle blir nästa steg, då har du wire att nyttja också. Kort boggievagn kan fungera bra men då börjar det ta mer plats i svängarna.
Järnhäst och oxen har jag ingen erfarenhet av men kan nog vara bra om det är mjukare i marken. Häst har jag ännu ingen erfarenhet av men kan nog vara väl så bra som de tidigare nämnda.
Ska du köra kort så kan alternativen att släpa virket med kälke eller gallringpelle vara bra eftersom det är så snabbt att lossa.
Naturligtvis är ATV ett bra alternativ om det finns att tillgå.


Järnhäst är mycket smidigt, snabbt att lasta av, bara att lägga ner banke och köra

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Skotning i två steg vid långa köravstånd och känsliga be

skogshare  
#420989 Rätt hanterade torde förutsättningarna för optimal gallring - inkl. välröjda bestånd - aldrig ha varit bättre än idag. De rätta maskinerna för både självverksamma skogsägare och entreprenörer finns ju där och är så smala, skonsamma och effektiva att behovet av egentliga stickvägar och talet om stickvägsavstånd i princip suddas ut. Samtidigt kan de självverksamma, genom det stora utbudet av bra alternativa maskinella lösningar i olika prislägen, smidigt anpassa graden av sina manuella insatser till disponibel tid, fysisk förmåga och ekonomiska förutsättningar.

Här avses ;

- små och medelstora skördare och skotare - även kombi;
- processorer på bärmaskin, traktor eller vagn med kran och vinsch ;
- skogsvagnar med kran och vinsch, som kan dras av både fyrhjuling och traktor ;
- häst med olika redskap ;

För att optimera användningen av aktuella skotningsekipage med sin begränsade lastförmåga, vid längre köravstånd till bra slutavlägg, är jag nu helt övertygad om lönsamheten i att bara låta dem skota ut virket till basväg i anslutning till avverkningen. Därifrån kan det sedan, kostnadseffektivt transporteras ut till slutavlägget med en stor men ändå skonsam skotare. Jag hoppas på en analys av Skogforsk under nästa år, som skulle kunna bekräfta om denna uppfattning är korrekt eller ej.

Vad anser ni ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skotning i två steg vid långa köravstånd och känsliga be

skogshare  
#422802 I de fall en markägare anlitar en extern entreprenör för att skota ut virket från mellanavlägg till slutavlägg eller säljer det fritt levererat och sorterat vid basväg / mellanavlägg är det viktigt att han / hon genom avtal försäkrar sig om att uttransporten från mellanavlägget kommer att ske i god tid med tanke på insektsangrepp och lagringsskador. Detta förutsätter givetvis att virket verkligen finns på plats på aktuella mellanavlägg i avtalad tid och avtalat skick.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).