Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Mini/små skotare. Vad ska man ha?

72 inlägg 57105 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

bgl  
#420900 Italienska minitraktorer är sällan sedda i Sverige. Något märke finns med Kranmankärra med griplastare.
Dom är i alla fall smidiga i tvära kurvor som denna Youtubefilm visar:

Användarvisningsbild

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

Seb macahan  
#420953 Lazlo
Dina funderingar delas nog av många här.
Jag har själv varit sugen och är till och från på en liten maskin. Jag är mkt nöjd med mitt ekipage traktor och vagn, men att kunna köra stickvägsfritt är nog drömmen.
Jag har tittat och provkört (lite snabbt på mässor och dyl) många av de olika som finns på marknaden, inte alla.
Personligen tycker jag Bison och Alstor går bort för min del av två anledningar, för litet för o kunna ta lite rejäl längd på stock vid t ex vindfällen och för liten kran samt att lastutrymmet är väl litet om man ska köra en gallring t ex. För ren skotning duger nog kranen alla gånger, men jag har börjat fundera på att flytta över mitt kranhängda stegmataraggregat i kranen på en liten skotare. Då klarar man både huggning och skotning stickvägsfritt, samt ta hand om vindfällen.
De basmaskiner som klarar en så pass kraftig kran och har tyngden med sig är Malwa, den stora Vimek 610.2 skotaren och en maskin som jag fick upp ögonen för i höstas på gallringsdagarna Novotny LVS511. Både Malwan och Vimek är för dyra o köpa nya (för min del).
Novotny kostar 800´ (ungefär vad en Malwa 460 kostar begagnad). Det är ju inte direkt gratis men det kändes som en rejäl och lättskruvad maskin. Kända fabrikat på drivlina, hydraulik och motor och inte en massa "lull lull" och annat som kan gå sönder men samtidigt uppbyggd som en riktig skotare. Den var riktigt trevlig o köra i båda riktningar. Stor och rymlig hytt som var lätt att hoppa i och ur. Riktig drivlina så det går att montera band och kedjor på alla hjul. Med tanke på vad Bison och Alstor kostar i förhållande till sin prestation så måste jag nog säga att denna Novotny skotaren kändes prisvärd. Så för min del hade jag tittat på en sådan eller en begagnad välhållen Malwa 460.
Men sen handlar det ju i slutändan vad du ska ha den till. Ska man manuellgallra 0,5-1Ha /år o köra ut lite ved mm så är de små maskinerna fina. Som brukligt rätt maskin för rätt arbete. Jag har själv haft ATV med griplastarvagn tidigare och var mäkta imponerad av vad den klarade av, dock inget som skulle funka till mina behov i dag.

http://www.loader.cz/en/production-prog ... er-lvs-511

Användarvisningsbild

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

Lazlo81  
#422174 Såg absolut trevlig ut, förstår ditt resonemang. Dock är det mkt pengar och kanske lite väl stor för det jag tänkt mig. Hade du suttit/provat Novotny? Hur är sikten med motorhuven placerad som den är?? Blir nog mest manuellgallring, röjning och såklart det årliga uttaget av en massa björk för vedförsäljning runt hemmet. Såg videon på Novotnyn, såg trivsamt ut och bra med såna spakar för en som kört lite grävare. Man får se vad som händer. Blir mest troligt att leja för utkörningen i år igen, då morbror börjat mass-slakta björk! :grin: Har ingen brådska och ska försöka ta mig iväg och kika på olika modeller vid tillfälle.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#423401 Nu har jag provkört en Alstor från 2011. Den kostar 340 tkr ex moms.
Lättkörd om än förarmiljö och manövrering som känns väldigt "gammal" på något sätt. En fyrhjuling med steglös växling är överlägsen i det avseendet.
Jag är helt övertygad om de prestanda och framförallt framkomlighet, så ingen tvekan där. Men innan jag slår till så kommer det en del funderingar.
En kranman T1900 av senaste modell kostar 114 tkr, dvs jag får 3 sådana för en 5 år gammal Alstor. Det jag funderar över är om det är värt det?

Fyrhjulingen jag har, har markfrigång och styrka så det räcker. Lätt att manövrera men tar sig knappt upp i alla lägen i min skog med min gamla XYZ vagn, som förvisso har drift. Men om jag hade en ny klanman bakpå med drift som vad jag förstår är mycket, mycket starkare än den jag har. Kommer jag då upp i något som kan sägas vara lika bra som en Alstor till 70% eller något sådant?
För tydlighetens skull, jag kommer nu och de kommande 10 åren i huvudsak köra gallringsvirke, endast enstaka timmerstock.

Lägger jag på allt som går på kranmanvagnen så får jag bl.a. hydraulvinsch, ramstyrning, autobroms med mera. Så även med det i beräkning hamnar jag på halva kostnaden, och då en alldeles ny vagn.

Hjälp mig tänka, resonera och komma fram till beslut. För jag måste ha något nytt, får inte ut kubben med det jag har nu. :???:

Avatar Fallback

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

alias  
#423403
Uvskogen skrev:Nu har jag provkört en Alstor från 2011. Den kostar 340 tkr ex moms.
Lättkörd om än förarmiljö och manövrering som känns väldigt "gammal" på något sätt. En fyrhjuling med steglös växling är överlägsen i det avseendet.
Jag är helt övertygad om de prestanda och framförallt framkomlighet, så ingen tvekan där. Men innan jag slår till så kommer det en del funderingar.
En kranman T1900 av senaste modell kostar 114 tkr, dvs jag får 3 sådana för en 5 år gammal Alstor. Det jag funderar över är om det är värt det?

Fyrhjulingen jag har, har markfrigång och styrka så det räcker. Lätt att manövrera men tar sig knappt upp i alla lägen i min skog med min gamla XYZ vagn, som förvisso har drift. Men om jag hade en ny klanman bakpå med drift som vad jag förstår är mycket, mycket starkare än den jag har. Kommer jag då upp i något som kan sägas vara lika bra som en Alstor till 70% eller något sådant?
För tydlighetens skull, jag kommer nu och de kommande 10 åren i huvudsak köra gallringsvirke, endast enstaka timmerstock.

Lägger jag på allt som går på kranmanvagnen så får jag bl.a. hydraulvinsch, ramstyrning, autobroms med mera. Så även med det i beräkning hamnar jag på halva kostnaden, och då en alldeles ny vagn.

Hjälp mig tänka, resonera och komma fram till beslut. För jag måste ha något nytt, får inte ut kubben med det jag har nu. :???:


Att jämföra miniskotare med ATV & vagn (om än med kran och drift) känns som att jämföra normalskotare med traktor och huggarvagn för virkestransport. När det gäller virkestransport så vinner skotaren alla dagar i veckan, sen kan de andra alternativen ha andra fördelar som väger upp till viss del.

Lycka till med funderingarna!

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

axwell  
#423413 Nu när du har passerat 50 kan du unna dig lite komfort med värme i hytten.
Stor volym på hydraultanken, flöde som får din nuvarande XYZ-vagn att pila iväg uppför branterna.
En proffsig vikplog som måste målas+vaxas, får du på köpet.
Efter nåt år kan du investera i lämpligare däck sedan du plöjt allt som skall plöjas.
En 4-5 tons griplastare kommer du att kunna utöka till när allting mognat.
Med gräsdäcken 34 cm markfrigång, bättre med traktormönstrat.


https://www.blocket.se/skaraborg/Kompak ... m?ca=4&w=3

http://www.tractordata.com/farm-tractor ... -4400.html

Användarvisningsbild

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#423415
axwell skrev:Nu när du har passerat 50 kan du unna dig lite komfort med värme i hytten.
Stor volym på hydraultanken, flöde som får din nuvarande XYZ-vagn att pila iväg uppför branterna.
En proffsig vikplog som måste målas+vaxas, får du på köpet.
Efter nåt år kan du investera i lämpligare däck sedan du plöjt allt som skall plöjas.
En 4-5 tons griplastare kommer du att kunna utöka till när allting mognat.
Med gräsdäcken 34 cm markfrigång, bättre med traktormönstrat.


https://www.blocket.se/skaraborg/Kompak ... m?ca=4&w=3

http://www.tractordata.com/farm-tractor ... -4400.html


Du må tro @axwell att jag tänkt minitraktor massor av gånger nu! Men jag törs inte för alla som kör traktor och varit hos mig säger att det är för brant för en traktor, till och med en så modig man som @halvproffs

Inte det inte vore för det så hade valet varit lätt denna gång, särskilt som jag behöver plöja också.

Avatar Fallback

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

hinowa  
#423416 En snorre är inte fel,gammla fina maskiner som håller*L :-BD

Avatar Fallback

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

hinowa  
#423417 Se snorre maskin ab :-BD

Avatar Fallback

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

Hema  
#423478 Vad sägs om denna? https://www.blocket.se/vasterbotten/Jarcrac__bandgaende_skotare_70709027.htm?ca=16&w=3
Bild

Avatar Fallback

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

axwell  
#423482 Du må tro @axwell att jag tänkt minitraktor massor av gånger nu! Men jag törs inte för alla som kör traktor och varit hos mig säger att det är för brant för en traktor, till och med en så modig man som @halvproffs

Inte det inte vore för det så hade valet varit lätt denna gång, särskilt som jag behöver plöja också.[/quote]


Om det är så brant att inte ens halvproffs skulle rekommendera en traktor så borde du
heller inte klara terrängen med hjulbestyckad ATV.
Jag har nog för snälla branter i min terräng, har därför inte märkt att min ATV skulle vara bättre än minitraktorn inför liknande problem.

Har du brantare terräng än den här lössnöhögen ?


Tack vare lastaren och skopan längst fram känns det som om det får luta mycket mer innan det blir obehagligt. Vintrar när snön har blivit bättre packad brukar jag få passa mig så att inte framhjulen går över toppen på sand/snöhögen.

Användarvisningsbild

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#423529 Nej det har jag ju inte, men jag vet inte stenigt och bökigt är det.
Men är det ingen som har någon kommentar kring frågan? Kan en fyrhjuling + ny Kranman 1900 ge något som liknar en Alstor?

Användarvisningsbild

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

svampbob  
#423532 Jag tror inte att skillnaden är så stor på en atv-vagn med rejäl drivning och ramstyrning mot en Alstor. Särskilt om man som du har band på hjulingen har du också fjärrstyrd hydraulvinsch på vagnen så behöver du inte köra i de absolut värsta partierna. Jag måste väl erkänna att det är väldigt sällan som jag själv använder vinschen men de gånger jag gör det så är den värdefull.

Kan du inte få låna hem en demomaskin en helg?

Avatar Fallback

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

ulfgustav  
#423541
Uvskogen skrev:Nu har jag provkört en Alstor från 2011. Den kostar 340 tkr ex moms.
Lättkörd om än förarmiljö och manövrering som känns väldigt "gammal" på något sätt. En fyrhjuling med steglös växling är överlägsen i det avseendet.
Jag är helt övertygad om de prestanda och framförallt framkomlighet, så ingen tvekan där. Men innan jag slår till så kommer det en del funderingar.
En kranman T1900 av senaste modell kostar 114 tkr, dvs jag får 3 sådana för en 5 år gammal Alstor. Det jag funderar över är om det är värt det?

Fyrhjulingen jag har, har markfrigång och styrka så det räcker. Lätt att manövrera men tar sig knappt upp i alla lägen i min skog med min gamla XYZ vagn, som förvisso har drift. Men om jag hade en ny klanman bakpå med drift som vad jag förstår är mycket, mycket starkare än den jag har. Kommer jag då upp i något som kan sägas vara lika bra som en Alstor till 70% eller något sådant?
För tydlighetens skull, jag kommer nu och de kommande 10 åren i huvudsak köra gallringsvirke, endast enstaka timmerstock.

Lägger jag på allt som går på kranmanvagnen så får jag bl.a. hydraulvinsch, ramstyrning, autobroms med mera. Så även med det i beräkning hamnar jag på halva kostnaden, och då en alldeles ny vagn.

Hjälp mig tänka, resonera och komma fram till beslut. För jag måste ha något nytt, får inte ut kubben med det jag har nu. :???:


Hej, Det finns mycket att välja på, och det finns förespråkare för olika allternativ, för egen del då jag köpte maskin så stod det mellan ATV med driven vagn med kran eller något annat, efter många funderingar och granskningar så beslöt jag mig att köpa en VIMEK minimaster, med några år på nacken och det har jag inte ångrat, det är en robust maskin med kapacitet långt över vad en ATV -kombination har. Jag hugger och kör ut närmare 100 kbm/år i skiftande terräng, jag funderar nu starkt på att byta upp mig till en VIMEK 630, den är ju en vidare utveckling av den jag nu kör

Användarvisningsbild

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

svampbob  
#423543 Ja med 630 har Vimek blivit den maskin den borde ha varit från början. Hade den funnits när jag köpte min Atv med vagn så hade jag kanske valt den före Avestan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).