Skogsröjning

Handverktyg för kvistning alternativt motorsåg

20 inlägg 13209 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Handverktyg för kvistning alternativt motorsåg

Anebotorparn  
#420858 Har stora mängder smågran som ska bort. Tänkte göra gärdsgård, ev sälja i buntar också. Att ta kull är lätt, att kvista lite besvärligare, lätt att skära fel med motorsågen, och mina gamla röjknivar är klumpiga.. Helst skulle man ju ha en "miniminiskotare". Tacksam för tips eller idéer.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Handverktyg för kvistning alternativt motorsåg

Peteflamingstar  
#420864 Man kan ju kvista stammen så långt man når innan man fäller trädet, då borde ju motorsåg alternativt kvistkniv funka bra med lite träning.

Användarvisningsbild

Re: Handverktyg för kvistning alternativt motorsåg

JensSkoog  
#420868 En kedjeröjare är suverän i det, båda HVA sin och KM130'an från Stihl. Som den snåljåp jag är använder jag den och kvistar så högt jag når, ungefär 2,5-3meter, senn kapar jag bort toppen och fäller resten till ved. Funkar bra om man "röjer" i stråk och tar ena sidan av träden när man går framåt och senn andra samt kapning när man vandrar tillbaks. :wink:

Avatar Fallback

Re: Handverktyg för kvistning alternativt motorsåg

skogshasse  
#420873
Anebotorparn skrev:Har stora mängder smågran som ska bort. Tänkte göra gärdsgård, ev sälja i buntar också. Att ta kull är lätt, att kvista lite besvärligare, lätt att skära fel med motorsågen, och mina gamla röjknivar är klumpiga.. Helst skulle man ju ha en "miniminiskotare". Tacksam för tips eller idéer.


jag har ett liknande jobb till våren så jag har pratat med en uppköpare som bygger gärdsgårdar av materialet men han var bara intresserad av materialet om det var kvistat med yxa. var det kvistat med kedja så var det flisved i hans värld.

Användarvisningsbild

Re: Handverktyg för kvistning alternativt motorsåg

Göt  
#420875 smågranar eller skatar kan man kvista med yxa ganska lätt om man lägger upp rotändan på vänster axel (högerhänt) och kvistar ifrån sig. Finns en lätt röjkniv från fiskars som kan vara bra om man tycker yxan är för tung (observera att man kan råka att hugga sig i knäet med den här metoden)
http://www.clasohlson.com/se/Röjkniv-Fiskars-Wood-Xpert-XA-3/40-9070

Användarvisningsbild

Re: Handverktyg för kvistning alternativt motorsåg

Älgfoderodlare  
#420892 När jag tar gärdsgårdsvirke, gör jag precis som "GÖT" beskriver vid kvistningen. Jag har inte sett Fiskars kniv, men den från EIA som finns i Skogma's katalog under röjverktyg. Är mycket lik den finska modell som jag har. Har man den gamla sorten av röjkniv av samma modell men med det långa skaftet, går det ju att korta ner till lämplig längd. Det som gör bäst effekt är det tunga bladet och bredden som gör att den åker lätt efter stammen.

Användarvisningsbild

Re: Handverktyg för kvistning alternativt motorsåg

JensSkoog  
#420896 Hemme sa vi "lövsigd" om den röjknivsmodellen.
Vi använde den när vi tog löv till kor och får.
Jättebra om man ska jobba manuelt, men bäst om den har skaft av trä
och inte plast om man ska jobba länge med den.

Användarvisningsbild

Re: Handverktyg för kvistning alternativt motorsåg

Göt  
#420898
JensSkoog skrev:Hemme sa vi "lövsigd" om den röjknivsmodellen.
Vi använde den när vi tog löv till kor och får.
Jättebra om man ska jobba manuelt, men bäst om den har skaft av trä
och inte plast om man ska jobba länge med den.

Håller med att den skulle ha ett trähandtag, den är nästan för lätt.

Användarvisningsbild

Re: Handverktyg för kvistning alternativt motorsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420903 Om du ska ha motorsåg till detta jobb, så vill jag slå ett slag för batterisågar, eventuellt med 1/4" delning.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Handverktyg för kvistning alternativt motorsåg

Blivande snickare  
#420906
JensSkoog skrev:Hemme sa vi "lövsigd" om den röjknivsmodellen.
Vi använde den när vi tog löv till kor och får.
Jättebra om man ska jobba manuelt, men bäst om den har skaft av trä
och inte plast om man ska jobba länge med den.

Jag har jobbat väldigt mycket med fiskars röjknivar av olika årsmodeller och har hittills inte märkt av nån negativ sida av kompositskaft gentemot trä :)
Vad är det ni menar är bättre med trä?
Vikten tycker jag inte stör, vikten av själva kniven för ju bladet framåt längs med stammen utan nån "bakvikt" som hindrar. Slagkraften går åt rätt håll sas.

Dessutom är kompositskaftet hållbart, bra när någon glömt verktyget ute å flyttar traktorn.. :oops: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Handverktyg för kvistning alternativt motorsåg

Blivande snickare  
#420908 https://www.k-rauta.fi/rautakauppa/vesu ... -x3-126003

Här är den jag menar. Ypperlig för det jobb du beskriver :)

Användarvisningsbild

Re: Handverktyg för kvistning alternativt motorsåg

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420911
Blivande snickare skrev:https://www.k-rauta.fi/rautakauppa/vesuri-fiskars-x3-126003

Här är den jag menar. Ypperlig för det jobb du beskriver :)


1480447014_500620431_1.jpg

Mkt trevlig enhands röjyxa, har en sån i skoterlådan/ekagårdslådan

Användarvisningsbild

Re: Handverktyg för kvistning alternativt motorsåg

Göt  
#420914
Blivande snickare skrev:
JensSkoog skrev:Hemme sa vi "lövsigd" om den röjknivsmodellen.
Vi använde den när vi tog löv till kor och får.
Jättebra om man ska jobba manuelt, men bäst om den har skaft av trä
och inte plast om man ska jobba länge med den.

Jag har jobbat väldigt mycket med fiskars röjknivar av olika årsmodeller och har hittills inte märkt av nån negativ sida av kompositskaft gentemot trä :)
Vad är det ni menar är bättre med trä?
Vikten tycker jag inte stör, vikten av själva kniven för ju bladet framåt längs med stammen utan nån "bakvikt" som hindrar. Slagkraften går åt rätt håll sas.

Dessutom är kompositskaftet hållbart, bra när någon glömt verktyget ute å flyttar traktorn.. :oops: :mrgreen:


menar du att det går och köra över den med traktorn och den håller :shock:

Avatar Fallback

Re: Handverktyg för kvistning alternativt motorsåg

Blivande snickare  
#420915
Göt skrev:
Blivande snickare skrev:
JensSkoog skrev:Hemme sa vi "lövsigd" om den röjknivsmodellen.
Vi använde den när vi tog löv till kor och får.
Jättebra om man ska jobba manuelt, men bäst om den har skaft av trä
och inte plast om man ska jobba länge med den.

Jag har jobbat väldigt mycket med fiskars röjknivar av olika årsmodeller och har hittills inte märkt av nån negativ sida av kompositskaft gentemot trä :)
Vad är det ni menar är bättre med trä?
Vikten tycker jag inte stör, vikten av själva kniven för ju bladet framåt längs med stammen utan nån "bakvikt" som hindrar. Slagkraften går åt rätt håll sas.

Dessutom är kompositskaftet hållbart, bra när någon glömt verktyget ute å flyttar traktorn.. :oops: :mrgreen:


menar du att det går och köra över den med traktorn och den håller :shock:


Min höll iallafall[emoji2]
Inte minusgrader men en stubbe under. Traktorn är en valmet 803, alltså inte en minitraktor!

Användarvisningsbild

Re: Handverktyg för kvistning alternativt motorsåg

JensSkoog  
#420947
Blivande snickare skrev:Vad är det ni menar är bättre med trä?
Dessutom är kompositskaftet hållbart, bra när någon glömt verktyget ute å flyttar traktorn.. :oops: :mrgreen:

Komposit är hollbart och det ruttnar inte, och om det holler en traktor, så är ju
det bra, men jag gillar mycket bättre känslan av trä i händerna. Trä har en
egen värme i sig, och för mig känns det rätt. Har provat olika saker med
kompositskaft, men för mig känns det inte rätt - blir på ett sätt fel balans.
Men, nu har jag ju användt träskaft i mera än 60 år, och
som ni vet så är gamla gubbar svåra att vända :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).