Uvskogen skrev:Nu har jag provkört en Alstor från 2011. Den kostar 340 tkr ex moms.
Lättkörd om än förarmiljö och manövrering som känns väldigt "gammal" på något sätt. En fyrhjuling med steglös växling är överlägsen i det avseendet.
Jag är helt övertygad om de prestanda och framförallt framkomlighet, så ingen tvekan där. Men innan jag slår till så kommer det en del funderingar.
En kranman T1900 av senaste modell kostar 114 tkr, dvs jag får 3 sådana för en 5 år gammal Alstor. Det jag funderar över är om det är värt det?
Fyrhjulingen jag har, har markfrigång och styrka så det räcker. Lätt att manövrera men tar sig knappt upp i alla lägen i min skog med min gamla XYZ vagn, som förvisso har drift. Men om jag hade en ny klanman bakpå med drift som vad jag förstår är mycket, mycket starkare än den jag har. Kommer jag då upp i något som kan sägas vara lika bra som en Alstor till 70% eller något sådant?
För tydlighetens skull, jag kommer nu och de kommande 10 åren i huvudsak köra gallringsvirke, endast enstaka timmerstock.
Lägger jag på allt som går på kranmanvagnen så får jag bl.a. hydraulvinsch, ramstyrning, autobroms med mera. Så även med det i beräkning hamnar jag på halva kostnaden, och då en alldeles ny vagn.
Hjälp mig tänka, resonera och komma fram till beslut. För jag måste ha något nytt, får inte ut kubben med det jag har nu.
axwell skrev:Nu när du har passerat 50 kan du unna dig lite komfort med värme i hytten.
Stor volym på hydraultanken, flöde som får din nuvarande XYZ-vagn att pila iväg uppför branterna.
En proffsig vikplog som måste målas+vaxas, får du på köpet.
Efter nåt år kan du investera i lämpligare däck sedan du plöjt allt som skall plöjas.
En 4-5 tons griplastare kommer du att kunna utöka till när allting mognat.
Med gräsdäcken 34 cm markfrigång, bättre med traktormönstrat.
https://www.blocket.se/skaraborg/Kompak ... m?ca=4&w=3
http://www.tractordata.com/farm-tractor ... -4400.html
Uvskogen skrev:Nu har jag provkört en Alstor från 2011. Den kostar 340 tkr ex moms.
Lättkörd om än förarmiljö och manövrering som känns väldigt "gammal" på något sätt. En fyrhjuling med steglös växling är överlägsen i det avseendet.
Jag är helt övertygad om de prestanda och framförallt framkomlighet, så ingen tvekan där. Men innan jag slår till så kommer det en del funderingar.
En kranman T1900 av senaste modell kostar 114 tkr, dvs jag får 3 sådana för en 5 år gammal Alstor. Det jag funderar över är om det är värt det?
Fyrhjulingen jag har, har markfrigång och styrka så det räcker. Lätt att manövrera men tar sig knappt upp i alla lägen i min skog med min gamla XYZ vagn, som förvisso har drift. Men om jag hade en ny klanman bakpå med drift som vad jag förstår är mycket, mycket starkare än den jag har. Kommer jag då upp i något som kan sägas vara lika bra som en Alstor till 70% eller något sådant?
För tydlighetens skull, jag kommer nu och de kommande 10 åren i huvudsak köra gallringsvirke, endast enstaka timmerstock.
Lägger jag på allt som går på kranmanvagnen så får jag bl.a. hydraulvinsch, ramstyrning, autobroms med mera. Så även med det i beräkning hamnar jag på halva kostnaden, och då en alldeles ny vagn.
Hjälp mig tänka, resonera och komma fram till beslut. För jag måste ha något nytt, får inte ut kubben med det jag har nu.