Arbetskläder för skogen

Bra och slitstarka kängor

56 inlägg 34360 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bra och slitstarka kängor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420865 Köpte ett par Meindl (syntet/läder) för 3000:- när jag vari Skottland i fjol - ett impulsköp - men de har redan slitits. Hyskan där bak för att dra på sig kängan har gett upp, och en hyska i snörningen. Goretex-et funkar inte hellre så bra längre. Annars är de sköna och sitter bra, men mer avsedda för vandring än arbete verkar det som.

Vad skall man ha för kängor då? Har aldrig varit riktigt nöjd med några än. Vikt och slitstyrka är vikgti, och de skall vara vattentäta.



   TS
Avatar Fallback

Re: Bra och slitstarka kängor

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420867 Goretex måste vara den största bluffen i marknadsföringens historia 😡
Åker en hel del hoj och köpt Goretex produkter. Samtliga läcker in vatten.
Nu har jag köpt ett par billiga kängor på XXL, funkar till promenader i skogen.

Avatar Fallback

Re: Bra och slitstarka kängor

bgl  
#420886 Det finns ett par tidigare trådar som kängor.
Finns olika favoriter, mina är den italienska Alicokänga och Hylte lantmän säljer under eget varumärke Genzo.
Enda nackdelen är att sulan är väl hård och därför halare vintertid än andra märken.
Gor-tex och liknande i kängor är tveksamt. Blir ganska snart tilltäppt av svett och smuts inifrån och om inte annat skosmörja utifrån. I gortexens barndom såg jag flera gånger i fjällen hur vandringskängor hade blivit tätare än gummistövlar och bäraren var dyblöt om fötterna när hen tog av sig kängorna även vid vandring i torrt väder.
Är nog bättre numera, men riktig skovård av vanliga läderkängor är oftare att föredra.

Användarvisningsbild

Re: Bra och slitstarka kängor

Peteflamingstar  
#420905 Planlägger 3-4000 hektar om året och går således en del i skogen. Är inne på mitt andra par Diottokängor, italienska som säljs av Skogma. De är helt i skinn men har något slags membran också, dock håller de vattentätt om man smörjer in dem. Använder också ett äldre par Lundhags men de tar tyvärr in vatten vid hälpartiet, torrväderskängor alltså!

Avatar Fallback

Re: Bra och slitstarka kängor

oxen1  
#420910 Har Elten kängor är mycket nöjd med dom. Stihl sålde dem tidigare , nu säljer
Engelbertsraus dem. Har 3par är nog 3-4 år. Smörjer dem ofta, går i vatten med dom är lika torr. Är inte goretex det heter sumpatex. Köp dem, ni blir inte besviken.

Avatar Fallback

Re: Bra och slitstarka kängor

Fredrik N  
#420936 Har haft Lundhags kängor utan membran nu i typ åtta år. Då gick dom sönder, så jag skickade upp dom till Lundhags och dom lagade dom för 200kr.
Hur många tillverkare av kängor har egen skomakare i landet. :grin:

Användarvisningsbild

Bra och slitstarka kängor

traktorz  
#420942 Har flera par Lundhags, till vardags och ett till helgdags. Nikwax rekommenderar de visst till underhållet.
Men när jag röjer eller sågar, så är det Husqvarnas kängor som vi använder. De funkar bra, både sommar som vinter. Speciellt uppskattas det stöd för fotleden som Jonsered/Husqvarna-kängorna med JALAS-lästen ger, till skillnad mot Lundhags-kängorna.

Fortsätter därför att rekommendera dessa skyddsförsedda kängor med JALAS-lästen från Husqvarna / Jonsered.

Avatar Fallback

Re: Bra och slitstarka kängor

80-90  
#420949 Utan speciellt skydd så tycker jag norska alfa e helt kanon !! Brukade dom när jag jobbade i skogen heltid å dom höll ca 1,5 år . Det har inget annat märke gjort ..

Avatar Fallback

Re: Bra och slitstarka kängor

Fredrik N  
#420972 Nu använder jag inte Lundhagskängor när jag har en motorsåg i handen.

Avatar Fallback

Re: Bra och slitstarka kängor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420984 Jag var ute efter kängor utan sågskydd denna gången! :) Tror ändå det kan vara bra att ha både ock.

@80-90 @Peteflamingstar @ oxen1
Vilken modellen är av märket är det ni har/har testat?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bra och slitstarka kängor

mikael_s  
#421000 Jag brukar röja i mina Lundhags, svåra att ta död på! Nuvarande Meindl har fått bli finskor för de är nyare. Tråkigt om de numera inte är så slitstarka som förr, har vandrat i Meindl i många år.

Finns inte Graninge-kängan längre? Hade såna som var grymt bra men kan inte hitta dem.

Avatar Fallback

Re: Bra och slitstarka kängor

hfab  
#421002 Hade tidigare ett par Lundhags syncro high som jag använde i röjning. Sulorna släppte, sömmar sprack, fodret gick sönder och skorna läckte som ett odiskat durkslag.
Men dom var iallafall sköna när dom var torra.
Fick dom först lagade/omsulade sedan ett nytt par. Det andra paret lossnade sömmen mellan fot och skaft.
Fick då ett nytt par igen som jag nu bara använder till jakt.
Tyvärr krymper cellgummit när dom står oanvända en längre tid och det tar ett par dagar innan skon passar igen.
Men det är helt klart bekväma skor, när man väl har gått in dom.
Använder numera husqvarnas/jalas kängor. Dom är fuktiga jämt, luktar ohyggligt dåligt, men är sköna och hållbara.

Användarvisningsbild

Re: Bra och slitstarka kängor

anersimyra  
#421005 Alla tre par jalas jag köpt har efter bara en kort tid spruckit i hälen och sulorna lossat.. \M/

Avatar Fallback

Re: Bra och slitstarka kängor

80-90  
#421011
Mangan skrev:Jag var ute efter kängor utan sågskydd denna gången! :) Tror ändå det kan vara bra att ha både ock.

@80-90 @Peteflamingstar @ oxen1
Vilken modellen är av märket är det ni har/har testat?

Tyvärr så va det aldrig nått jag tänkte på . Men dom hade halv högt skaft å hade gortex foder . Kan kolla om jag ser dom på nätet å återkomma med namnet !

Avatar Fallback

Re: Bra och slitstarka kängor

80-90  
#421012 Dom heter bever dynamic

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar