Motorsåg och handhållet

Hva 550 XPG hot rod edition :-)

44 inlägg 22588 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hva 550 XPG hot rod edition :-)

källefall8  
#419954 Det kan du absolut, jag har varit där flera gånger, senast för ett halvår sedan så är helt säker på min sak[emoji1]

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hva 550 XPG hot rod edition :-)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419971 Vet du när det startades? Funderar på när jag var där sist... Det var ett bra tag sen kanske..
Känns som det var igår, men det var det inte...

Användarvisningsbild

Re: Hva 550 XPG hot rod edition :-)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419977 Hittade en artickel från 2016: http://www.di.se/artiklar/2016/10/14/pa ... -fabriken/

Avatar Fallback

Re: Hva 550 XPG hot rod edition :-)

källefall8  
#420077 Vilket, Gjuteriet eller cylinderrillverkning? Gjuteriet har funnits hundratals år, då som sandgjuteri förstås men pressgjutning har funnits där i minst 50 år, det brann iaf ner en gång på 70-talet. Olika cylindrar har tillverkats sedan man började med motorcyklar i början av 1900-talet.

Användarvisningsbild

Re: Hva 550 XPG hot rod edition :-)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420138 Under faslig massa år gjordes inte en enda cylinder av Husqvarna till motorsåg. Det var andra tillverkare som gjorde det till dem. Mahle, Kolbenshmidt, Gilardoni för att nämna några.
Tillverkning av delar hade de inte alls, bara montering.
Gjutning av vevhus har gjorts på annan ort underväldigt lång tid och sist jag var där fanns inte nån gjutning av motorsågsdelar alls, berarbetning hade de till viss del på vevhus exempelvis, men ingen gjutning i fabriken efter vad de sa då. Vevaxlar gjordes inte heller på fabriken då, inte heller kopplingstrummor, koppling, tändning, förgasare etc.
Det är bra om de gör det på fabrik nu, då blir det enklare att ändra och rätta till ev problem

Avatar Fallback

Re: Hva 550 XPG hot rod edition :-)

SawTroll  
#420152
Ent skrev: ....

Kalibrerar sågen om sig kontinuerligt allt eftersom yttre förhållandena ändrar sig? Tycker inte manualen riktigt beskriver detta.



Ja, det er jo noe av poenget med Autotune (og Mtronic).

Avatar Fallback

Re: Hva 550 XPG hot rod edition :-)

källefall8  
#420663 Mange, det skulle vara intressant att höra när du var där "senast"?Husqvarna består ju inte bara av fabriken i Huskvarna, det finns fabriker och utveckling på många ställen på vår jord. Vevpartier och kopplingstrummor görs tex på svenska fabriken i Brastad. Sedan finns egna fabriker i USA, Japan, Kina, Brasilen etc. Egna förgasare eller tändsystem är det nog ingen tillverkare som gör, det finns ngr få tillverkare av förgasare Zama, Walbro, Ruxing tex. Jmf med insprutningssystem för bilar där det sitter Bosch nästan överallt. Sedan har jag lite svårt att förstå uppfattningen om att man hos en intern leverantör (som de egna fabrikerna är) skulle kunna fixa å ändra enklare än hos en extern leverantör. Det är inte "Petterssons verkstad på hörnet" vi pratar om... Det är samma krav på alla oavsett intern eller extern leverantör.

Användarvisningsbild

Re: Hva 550 XPG hot rod edition :-)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420810
källefall8 skrev:Mange, det skulle vara intressant att höra när du var där "senast"?Husqvarna består ju inte bara av fabriken i Huskvarna, det finns fabriker och utveckling på många ställen på vår jord. Vevpartier och kopplingstrummor görs tex på svenska fabriken i Brastad. Sedan finns egna fabriker i USA, Japan, Kina, Brasilen etc. Egna förgasare eller tändsystem är det nog ingen tillverkare som gör, det finns ngr få tillverkare av förgasare Zama, Walbro, Ruxing tex. Jmf med insprutningssystem för bilar där det sitter Bosch nästan överallt. Sedan har jag lite svårt att förstå uppfattningen om att man hos en intern leverantör (som de egna fabrikerna är) skulle kunna fixa å ändra enklare än hos en extern leverantör. Det är inte "Petterssons verkstad på hörnet" vi pratar om... Det är samma krav på alla oavsett intern eller extern leverantör.


Jo det känner jag väl till men från början så var frågeställningen från Åberg om de hade gjutning på fabriken vilket han troligen sett på rundvandringen av Fabriken i Husqvarna. Jag har frågat de gånger jag varit där om tillverkning av delar där och fått klart för mig att det var ingen, bara inpassning, justeringar och förberedelser inför montering. Har de det nu är det väl bara bra. Sitter o funderar på när jag var i husqvarna fabriken sist. Det är några år sen nu.. Kan ha varit 2010...
Spelar ju mindre roll när jag var där om de alltid haft gjutning där och jag missat det var gång?
Jag har inte varit i brastad, missade tillverkningen i Tandsbyn, men har sett lite maskiner de fått gjorda för montering av startapparat etc.
Har även under några år följt framgången av kombi dunken (orange med grön pip) vars gjutning inte är så långt härifrån. De monterades på fängelset i trakten ett tag men tror inte de gör det nu.

Det är definitivt tid och logistik besparande att ha tillverkning, konstruktion och montering under samma tak. De sparar en faslig massa tid och skickande om det skulle vara nåt knas vilket det är det ibland.
Det är en del av problemet som gör "Petterssons verkstad på hörnet" överlägsna i framtagning av nya produkter i små serier jämfört med de stora drakarna.
Att det är samma krav är en klen tröst när man har beställt 30 000 detaljer istället för 30 och upptäcker när man får grejerna levererat.

Användarvisningsbild

Re: Hva 550 XPG hot rod edition :-)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420813 Klart det är skillnad på extern tillverkning och intern.
Varför satsas det så otroligt mycket pengar på det annars?
Ta kedjetillverkning tex. Husqvarna hade ju inte dragit igång detta på HVA fabriken om de inte såg fördelar med det.

Användarvisningsbild

Re: Hva 550 XPG hot rod edition :-)

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420827
Mange skrev:Klart det är skillnad på extern tillverkning och intern.
Varför satsas det så otroligt mycket pengar på det annars?
Ta kedjetillverkning tex. Husqvarna hade ju inte dragit igång detta på HVA fabriken om de inte såg fördelar med det.


Var på besök i förra veckan.

Motiveringen var att dom fått in mycket klagomål på kvaliteten. Sen skickar dom med en kedja till varje ny såg. Så det blir många kedjor bara där. Istället för köpa in.

Avatar Fallback

Re: Hva 550 XPG hot rod edition :-)

källefall8  
#420829 Jag tror nog faktiskt att du har missat gjuteriet, av säkerhetsskäl tar man inte alltid in besök där. Var du där 2010 så kan jag säga att det gjöts både cylindrar och flera andra komponenter, men som sagts tidigare olika modeller får grejer från olika håll. Tex så ha Hva eget gjuteri bara pressgjutning ingen kokillgjutning dvs cylinder till tex 346 med skymda hålrum. När det gäller kedjorna så är huvudorsaken pengarna i en lönsam eftermarknadsaffär, som man naturligtvis vill ha större del av. Jag håller helt med dig om att de små företagen har fördel i flexibilitet och de stora företagens oförmåga att vara snabbfotade gör dem sårbara i vissa fall. Det är skillnad på att driva små och stora företag.

Användarvisningsbild

Re: Hva 550 XPG hot rod edition :-)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420874 Jag kan nog missat det. Vi har ju inte i alla lokaler. Tycker nog att det är lite konstigt att de själv inte visste det i svarade nej på direkt fråga. Särskilt första gången jag var där och hade Ulf Näslund som guide. Tror detta var en tio år sen.

Avatar Fallback

Re: Hva 550 XPG hot rod edition :-)

volvo_per  
#420918 Någon som vet om man kan få tag på kabel till sågen och program till sin dator för uppkoppling? Vore kul :)

Användarvisningsbild

Husqvarna AutoTune Serviceverktyg

traktorz  
#420937 Jag skulle gå till nån Husqvarna eller Jonsered säljare och be de göra en utskrift från en uppkoppling med min såg.

Alternativt be att de tar hem ett kit till försäljning.

Ref:
http://www.maskinklippet.se/searchresul ... 5838971-01
http://www.maskinklippet.se/reservdelar ... everktyg-2
http://www.maskinklippet.se/reservdelar ... nosverktyg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).